tirsdag, september 21, 2004

JAZZNYT UGE 39 2004



Pianisten Paolo Russo har lavet sin første soloCD. Russo, der er italiener, bosat i Danmark er nok mest kendt fra Bo Stief's One Song III. Russo er en af de få, udenfor Argentina, som er istand til at betvinge, det lille, men meget besværlige instrument Bandoneonen. Dette kan man høre på pladen Alchemy, som er tilgængelig nu. Du kan høre noget af musikken ::HER::

Mørket er ved at sænke sig over os, men længere nordpå er solskinstimerne allerede reduceret endnu mere. Hvad gør man så for at holde humøret oppe. Man holder da en jazzfestival. For 37. gang er der jazzfestival i den nordsvenske by Umeå. En festival som tidligere har haft besøg af Ella Fitzgerald, Duke Ellington, Sonny Rollins, Charles Mingus og sådan kunne jeg blive ved. I år Kan man møde så forskellige folk som Michael Brecker Band, Ulf Wakenius Band, Al Jarreau, Jimmy Smith, Esbjörn Svensson Trio, Wibutee, Fred Frith og Philip Catherine Trio. Det er jo imponerende at man kan holde jazzfestival i en nordsvensk provinsby på denne tid af året, med så flot et program. Festivalen starter d. 27. oktober. Du kan læse mere ::HER::

D. 18. oktober åbner Frederick P. Rose Hall i New York. Det er et projekt som er søsat af Jazz at Lincoln Center. Der er rejst 128 millioner $ til byggeriet. Den rummer tre sale. Rose Theater (1100 pladser), The Allen Room (310-550 pladser) og Dizzy's Club Coca-Cola (140 pladser). Derudover er der undervisnings, øve, indspilnings og udstillingsfaciliteter. Filosofien som videreføres fra Jazz at Lincoln Center er, at jazz er USA's klassiske musik, og skal sættes op på den piedestal, som den fortjener (min tolkning). Wynton Marsalis har siden starten lagt den kunstneriske linje, hvor husorkesteret Jazz at Lincoln center Orchestra opfører værker, som var det et symfoniorkester. Her er det selvfølgelig navne som Duke Ellington og Count Basie, der er kongerne. Du kan læse meget mere ::HER::

Men vi venter på et nyt Gotan Project album, kan vi i ventetiden fornøje os med CD'en Inspiracion-Espiracion, som er et DJ-sæt mixet af Gotan Project medlemmet Philippe Cohen Solal. Den indeholder overvejende remixes af numre fra deres første CD, men der er også blevet plads til numre med bl.a. Astor Piazzolla og Peace Orchestra. Desuden er nummeret Round about midnight inkluderet, i en Gotan Project meets Chet Baker version. Det er egentlig en gammel 12"single, som kom i 2001, og som ikke var med på deres første CD. Der er et enkelt nyt nummer med inkluderet på en bonus CD. CD'en er på gaden d. 6. oktober

Jim Black's Alas No Axis med bl.a. Chris Speed og Skúli Sverrisson starter deres Europaturné på Stengade 30 d. 19. oktober. Det er Jazzclub Loco der afholder koncerten. Gruppen er aktuel med en ny CD, Habyor, AllAboutJazz skriver om pladen: "Fans of more traditional jazz will, no doubt, shy away from Habyor, but more adventurous listeners who don't mind examining the spaces between genres will be satisfied by this, another strong recording by the outfit."

Bassisten Anne Mette Iversen har modtaget prisen Cultural Award fra The American Scandinavian Society i New York. Prisen tildeles på baggrund af de seneste års kunstneriske arbejde, der i Anne Mette Iversen’s tilfælde både omfatter arbejdet som ”sideman” i diverse jazz-sammenhænge, arbejdet med hendes egne grupper og hendes komponistvirksomhed. Hendes CD På den anden side/On the Other Side, der roses for sine melodiøse og billed-skabende sange og unikke udnyttelse af strygeinstrumenter i moderne jazz, nævntes som eksempel på både komponist- og bandleder-rollen.
Ved prisoverrækkelsen d. 14.september optrådte Anne Mette Iversen med et solonummer: ”You’d Be So Nice
To Come Home To” af Cole Porter, og en ”double-bass” udgave af Billy Strayhorn’s
”Lotus Blossom”. Anne Mette Iversen er på tur i Danmark i marts 2005.

Anderskov Accident spiller på Børneteatret, Christiania på onsdag d. 22. september. April 2005 kommer der en ny CD med orkestret, som i 2003 blev kåret som årets jazzfund, ved Danish Music Awards. CD'en bliver fulgt op af en turné i Europa og USA, hvor sidstnævnte inkluderer en koncert på den højt estimerede jazz festival JVC Festival i Rochester og New York. Lederen af orkestret Pianisten Jacob Anderskov har siden 2001 udsendt 6 plader på sit eget pladeselskab Scraggly Records. I nær fremtid kan han høres på nyudgivelser med T.S. Høeg Locomotion Starensemble og på den nedenstående

Baritonsaxofonen er vel nærmest jazzens svar på vaffeljernet i køkkenet. Den er der, men bliver bare ikke brugt ret tit. Det rådes der bod på, på den nye CD med Babop. Jesper Løvdal og Benjamin Koppel spiller begge baritonsax på pladen, hvor de suppleres af Jacob Anderskov på piano, Kresten Osgood på trommer og Jonas Westergaard på bas.
Man bevæges fra den souljazzede, Mingus-inspirerede åbning Mingustamingusta, over den højst overraskende BumbleBebop til den smukke, næsten Strayhorn'ske ballade Before the Concert. Videre til den korte tromme-feature K.O. med Osgood i den centrale rolle som nytænkende improvisator på skuldrene af Max Roach. Over den spion-agtige Stanglakrids og den dansante Charleston ­ Baritone Rock ­ til titelnummeret Babop, der med sit næsten klassiske bebop-tema kombineret med flere meter-skift mellem 3/4 og 5/4 konstant overrasker og udfordrer. Efterfulgt af det Ellington'ske humør-intermezzo Blæsevejr (med d!), med Westergaard der som solist viser sig som værdig aftager fra Blanton og Pettiford. Og derfra videre til den gakkede H.T.E.S.T.A.C. (How to explain socialism to a Cat!) over Anderskovs skæve blues, Tones to Barry til det endelig bebop-festfyrværkeri i Go!


Ingen kommentarer: