fredag, november 15, 2019

Ginne Marker: For seasons to come (Giant Birch) LP/DL/stream

Den 24 årige Ginne Marker sender i dag sit debutalbum på gaden. Hun har allerede gjort stort indtryk på eksempelvis Spot Festival og vundet diverse priser på hjemmebanen i Ålborg. Nu gælder det hele landet. 

Hun er sammen med et hold erfarne musikere på pladen, der er udgivet af Aske Jacobys nystartede selskab Giant Birch - og Aske medvirker såmænd også selv på et par numre.

Ginne Marker både synger og spiller guitar på de selvskrevne numre. Stilen er rundet af jazzen. I et balladeunivers, der har taget farve af både pop, swing og singer-songwriter betager Ginne Marker med det samme. Hendes udtryk er afklaret, roligt og veldefineret. 

Pladen er af den slags man sætter på, når der brug for en stille stund. Hvor det eneste der snurrer rundt er pladetallerkenen. Musik fyldt med varme og nærvær. Ginne Marker efterlader et modent indtryk. Stemme og guitar hænger sammen, som det kan høres på Saint, hvor hun bruger den akustiske guitar. Der er pariserswing a la 20’erne på La vie en glace. Der er numre der dyrker de klassiske pop-dyder, hvor der tales til følelser som Tick of time og 3 and five.

For Seasons to come er et meget vellykket og anbefalelsesværdigt album, hvor Ginne Marker er stjernen der funkler. Hendes stemme, guitar og gode sange er en samlet pakke der er langtidsholdbar.

torsdag, november 14, 2019

Richard Andersson & Immergrün: What’s new? (Hobby Horse Records) LP/CD/DL/stream

Det er anden gang i år, at bassisten Richard Andersson er med på en plade med vaskeægte jazzstandards. Og alligevel er det noget helt andet denne gang. Han har taget de to tyske free jazz legender Rudi Mahall på basklarinet og Henrik Walsdorff på altsax med i studiet sammen med trommeslageren Kasper Tom. 

Her har de kastet sig over vidunderlige melodier som Dewey Square, Bye-ya, Tea for two og Four Brothers. Det er helt forrygende at høre de uopslidelige melodier med et frisk og ukrukket udtryk.

Her spiller de med overskud og energi. Det er jazz som den har lydt siden Monk, Parker og de andre gav swingjazzen et uppercut. Andersson styrer butikken på bedste vis, mens de andre syder og bobler løs på de veloplagte versioner af klassikerne. Det er meget let at holde af, når der tændes op for den virtuelle pibe og jeg gennem de tåger der ikke er der, bliver blæst omkuld af den seje kvartet. På den digitale udgave er der fire ekstra numre.

onsdag, november 13, 2019

The Way Out: Yes we are (InsulaMusic) LP/DL

Da jeg anmeldte trioen The Way Out’s anden plade for fem år siden, skrev jeg at de allerede havde indspillet deres tredje plade og udvidet trioen med endnu et medlem. Nu er den her så. Efter en lang blomstring ude på jazzmarkerne, er blomsten klar til at blive plukket og stillet frem i stuen.

The Way Out består af T.S. Høeg på altsax, Jonathan Aardestrup på bas, Jens Lopes på trommer og det dengang nye, men nu efterhånden gamle medlem, Mads Egetoft på tenorsax. De spiller heftig, rytmisk, til tider stramt, swingende og sanselig jazz, der gerne afvikles i et højt tempo med mange krævende skift. 

Intet er helligt for kvartetten. Det skulle da lige være spontanitet og improvisation. Det er en befriende og kærlighedsfyldt jazzplade. Veteranen T.S. Høeg shiner sammen med de yngre musikere - de giver hinanden noget af det bedste man kan forestille sig. Tak for jazz, bliver jeg nødt til at fremstamme.

tirsdag, november 12, 2019

Henrik Olsson: Hand of Benediction (Barefoot) LP/DL/stream

Den eventyrlystne og nysgerrige guitarist Henrik Olsson er sammen med Jeppe Skovbakke på bas og Rune Lohse på trommer på albummet Hand of benedicition. I en malstrøm af free jazz, avantgarde rock og eksperimenter kaster Henrik Olsson lytteren ind i et roterende virvar. Henrik Olsson er guitaristen der ikke giver slip når han giver los. Jeppe Skovbakke og Rune Lohse er gode til at blende ud og ind mellem rytmer og skæverter.

Undervejs gæster Julie Kjær på fløjte og basklarinet og Kristian Tangvik på tuba. Albummet ligger i god forlængelse af det som han eksempelvis har lavet i The HUM og Penumbra Ensemble og også de to albums han medvirkede på med Janis Görlich. Det er inspirerende at høre musik i fri bevægelse, hvor de Henrik Olsson har en klar vision med det samlede udtryk. Derfor fremstår albummet også meget helstøbt. 

mandag, november 11, 2019

Jazznytprisen 2019 går til Abekejser

For første gang går Jazznytprisen til et band. Det er århusianske Abekejser der får prisen. De har lige udsendt deres debutalbum, Floating through the universe, der til fulde indfrier forventningerne. Her på bloggen har de været en favorit i flere år - på grund af nogle fede koncertoplevelser og nogle suveræne videoer. De fem musikere skaber fordybelse, forundring, fest, farver og forløsning. 

Jazznytprisen gives hvert år til en kunstner, der med nytænkning er med til sprænge jazzens rammer. En kunstner der med udgangspunkt i jazzen bevæger sig frit rundt i musikkens verden. En kunstner der laver jazz der kommer længere ud end jazz normalt gør. En kunstner der ikke er bange for at udfordre lytterne og give dem store oplevelser.

Abekejser er et kollektiv, hvor hver enkelt musiker med deres musikalske personlighed sikrer et originalt udtryk. Jon Døssing Bendixen på tangenter har udviklet sin signaturlyd - noget der kendetegner store keyboardbetvingere som eksempelvis Herbie Hancock og Kenneth Knudsen. Adrian Christensen spiller udelukkende på Moog bassynth - som kun en jazzbassist kan gøre det. Adrian både udfordrer og er tro mod det grundlæggende groove. Frederik Emil Bülow er en sand virtuos ud i et heftigt jazzet og hip hop influeret trommespil. Rasmus Fisker Pedersen på trommemaskinen, giver Abekejser et helt særligt touch og overskud med sit minimale udstyr. Jeppe Lavsen er udfordrende, skæv og direkte på guitaren. 

Gå ud og oplev Abekejser på en scene. Det gjorde jeg i weekenden, hvor jeg gav dem prisen i forbindelse med den første Moorjazz Festival. Her startede de ud i et mørkt og tungt billedskabende univers. De bevægede sig over mod festen, der selvfølgelig eksploderede med titelnummeret Floating through the universe. Med koncerten gav de publikum en videunderlig rejse. Det gør de også på pladen, der både findes på vinyl, CD og streamingtjenesterne. Pladen er iøvrigt udgivet af det meget aktive unge norske pladeselskab AMP Records. 

TIllykke til Abekejser og tak for musikken. Prisen består - ligesom de foregående syv - af en tegning lavet af min søster samt - i dagens anledning - fem flasker bobler, der på behørig vis blev tømt efter koncerten.

Tidligere modtagere af prisen:
2012: Stefan Pasborg
2013: Jakob Bro
2014: Carsten Dahl
2015: Jakob Buchanan
2016: Jens Mikkel
2017: Lasse Mørck
2018: Janne Mark


onsdag, november 06, 2019

Abekejser: Floating through the universe (AMP Music & Records) LP/CD/DL/stream

Det er over to år siden at deres første sang dukkede op på youtube. Den var ledsaget af en fed animationsvideo. Ligesom de følgende sange også var. Fuldlængde albummet lod vente på sig. Nu er den her endelig.

Abekejsers debutalbum er en farverig musikalsk fest. Jon Døssing Bendixen på keys og vocoder, Jeppe Lavsen på guitar, Frederik Emil Bülow på trommer, Rasmus Fisker på trommemaskine og Adrian Christensen på bas synth udgør Abekejser. Musikken er elektrisk til op over begge ører. Det er også organisk og levende musik, der i sit grundudtryk er kompleks og fyldt med spontanitet og ligefremhed. 

Det er jazz, fusion, hip hop, afro, funk og et givende musikalsk overskud. Numre som Robomance og Nocturnal Observer er filmiske og fyldte med atmosfære. Der er også dansenumrene, hvor titelnummeret Floating through the universe skylder sit til Daft Punk og Herbie Hancock. Her giver Jon Døssing Bendixen den op på vocoder, ligesom han også gør på Magical. 

En af Abekejsers mange forcer er deres uimodståelige charme. Jeppe Lavsens originale og krøllede guitarspil, Frederik Emil Bülow virtuose trommespil, der får pace og luft fra Rasmus Fiskers trommemaskine. Adrian Christensens lækre tunge Moog bassynth og Jon Døssing Bendixens fantasifulde keyboardspil. Det er opskriften på et af årets bedste danske jazzalbums. Det er et stærkt anbefalelsesværdigt fremtidsjazzalbum, der placerer sig solidt i nutiden. I øvrigt bør du heller ikke snyde dig for en live oplevelse med Abekejser.

tirsdag, november 05, 2019

Bremer/McCoy: Utopia (Luaka Bop) LP/DL/stream

Det er næsten 6 år siden, at debutpladen Enhed udkom. Siden er duoen Bremer/McCoy stille og roligt vokset frem. Ligesom deres musik. Nu er de klar med fjerde album, der udkommer på David Byrne’s pladeselskab Luaka Bop og dermed bliver lanceret i en langt større skala, end de foregående albums. Det nye album bringer gudskelov ikke revolutionerende nyt med Bremer/McCoy. Det nye album er et destillat af det som de har bygget op.

Her er ro, hvor vi dvæler ved detaljer og fortaber os i vinylens riller. Det er musik, der i sit lyriske indre opbygger behagelige stemninger. Det er musik, hvor man svømmer væk og lader op. Bremer/McCoy har en musikalsk formel, der står tindrende klar. Lige til at blive omfavnet. Enkle titler som Højder, Tusmørke, Vågner, Salig og Dråber betegner rammende den rene organiske musik. 

Utopia er den kunstneriske kulmination for Bremer/McCoy. Nordisk jazz og roots reggae har aldrig været smukkere sammen. Morten McCoy på tangenterne og Jonathan Bremer på kontrabassen har lavet årets jazzhit. Albummet der kommer til at nå ud til et stort publikum. Den debuterede på andenpladen på vinylhitlisten i den forgangne uge. Der er ikke så meget andet at gøre end, at købe den. Hvis du tør, at tage den med ro.