mandag, september 21, 2020

Dane TS Hawk: Can I share this with you (Escho) 2LP


Der er mange cirkler af musikalske referencer der smelter sammen her. Selvom TS Høeg aka. Dane TS Hawk er lidt ældre end mig og desuden musiker, så tænker jeg flere gange under lytningen af albummet Can I share This with you, at sådan en plade ville jeg også have lavet, hvis jeg var musiker. 


Det er jeg ikke. Jeg er den heldige lytter, der får lov til at at svømme rundt i Dane TS Hawk’s genrekalejdoskopiske mesterværk Can I share this with you?


Dobbelt albummet er delt op i to dele: High Side - med højt tempo og Low Side - med knapt så højt tempo. Det samler i udstrakt grad TS Høegs vidtfavnende musikalske karriere.


Albummet er særligt på mange fronter. Først og fremmest har jeg aldrig hørt noget lignende i dansk eller international jazz. Hvis jeg skal sammenligne det med noget, må det være den amerikanske producer DJ Shadows album Endtroducing... fra 1996, der regnes for at være mesterværket indenfor instrumental hip hop. Albummet er smækfyldt med samples og en masse forskellige genrereferencer. Det indeholder TS Høegs plade også. Den har til gengæld intet med hip hop at gøre. 


TS Høeg begyndte i de tidlige firsere på det som han har fuldført nu. Han fik fire transportable Phillips pladespillere, hvor han placerede gaffatape i rillerne på pladerne, så de spillede det samme igen og igen. Han supplerede med en ghettoblaster og har over årene finpudset det tekniske - og bruger stadig transportable pladespillere.


På pladens 21 numre er han sammen med musikere som han gennem årene har spillet med; Peter Peter, JP Krogh (fra Picnic), Simon Toldam, Jeppe Zeeberg, Jaleh Negari, Kasper Tranberg, Mads Hyhne, Jonathan Aardestrup, Mads Egetoft, Emil Palme, Nils Bosse Davidsen og flere andre. Musikken går fra tysk techno, mambo, afro, pop, avantgarde og ud over det hele er der jazz. Improviseret og spontan jazz. Glædesfyldt og underfundig jazz. Eksperimenter og besynderligheder. 


TS Høeg er jazz og kan jazzen. Det er det han deler med os og tak for et stort album. Det er et højdepunkt i TS Høegs lange karriere. Det er et højdepunkt i dansk jazz.

Escho


søndag, september 20, 2020

Ninna Milner: Treasures of the heart (WiMi) LP/DL/stream

Med hjertet. Fra hjertet. I hjertet. Med hjertet udenpå. Jazzsangerinden Ninna Milner har en lavet en plade om og med hjertets skatte. Vi har hjernen og hylstret vi kalder kroppen. Det er hjertet der får det hele til at fungere. Derfor er hjertet ikke kun en metafor for noget om kærlighed eller om sjælen og mennesket. Hjertet er virkeligt og konkret. Det er med os i alt.

Af pladens 8 numre er de 6 nye. Ninna Milner har skrevet musikken til de nye numre sammen med bl.a. pianisten Lars Emil Riis, der også spiller på pladen. De to har sammen en stærk musikalsk forbindelse og forståelse, der gennemsyrer pladen. Stilen er moderne vokaljazz med elementer af singer-songwriter og lidt blues. Ninna Milner har sat alle sejl til på Treasures of the heart og giver lytteren en fortættet og intens oplevelse. Hun er så meget til stede i musikken, at hun burde give kurser i det.

Teksterne er skrevet af Christine Bojsen Træden, der udvider musikken og stemningen. De to coverversioner på pladen er Steve Kuhns Saga of Harrison Crabfeathers og jazzstandarden We’ll be together again, som får lov til at lukke pladen ned. Tomas Raae spiller bas og leverer en god bund og ikke mindst solo på sangen Naked in the rain. Den sidste musiker på pladen er Lis Wessberg på trombone og hun medvirker skønt og mærkbart på 3 numre. 

Ninna Milners hjerteskatte er meget vellykket og anbefalelsesværdig. LP-coveret er lavet af Thomas Winkler. De stærke farver komplementerer musikken. På LP-pladens coverbagside er der et lille citat fra Antoine de Saint-Exupéri, der beskriver det så smukt: “It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.”

lørdag, september 19, 2020

Mikkel Ploug: Balcony Lullabies (Stunt) LP/CD/DL/stream

For nogle år siden sendte guitaristen Mikkel Ploug en plade til mig til anmeldelse. På afsenderadressen kunne jeg se, at han boede på Frederiksberg på samme gade, hvor jeg lige havde lånt en lejlighed ugen før. Det har jeg ikke tænkt særligt meget over siden. Men så kom coronakrisen og vi skulle blive hjemme. Her postede Mikkel Ploug hver dag på Facebook en sang som han spillede om aftenen på sin altan. Det var meget stemningsfyldt. Jeg kunne dufte aftenluften gennem det lille billede og mærke den skønne musik. Med et var jeg tilbage i det dejlige kvarter på Frederiksberg.

Mikkel Ploug gik efterfølgende i studiet og indspillede en lang række af sangene. Selvom han har valgt at spille nogle meget kendte sange, så ender det ikke i en leflende jovial fredags-tv stemning, hvor kakkelbordene vakler i takt. 

Det er i stærke og overvejende danske melodier, hvor Mikkel Ploug på sologuitar - vekslende mellem akustisk og elektrisk - holder sig tilpas nær melodien. Med udsøgt sans improviserer han let henover Elefantens vuggevise, Sebastians Vårvise, Det er idag et vejr eller min helt store favorit; Du kom med alt det der var dig, som han spiler på elektrisk jazzguitar, hvor han spiller duo med sig selv. Det er meget meget smukt. 

Undervejs kommer der også nogle jazzstandards, som eks. The Nearness of You. Pladen lukker ned med Tommy Seebachs Grand prix fiasko Under stjernerne på himlen, der siden fik hæder og oprejsning. Mikkel Ploug bevæger sig elegant på kanten - og har lavet en værdig finale på et meget vellykket album. 

Balcony Lullabies har potentiale til at nå ud til et stort publikum. Det er en coronamelankolsk plade, der passer godt ind i tiden. Vi har brug for den slags musik til at varme os ved, så vi ikke får coronakuller.

fredag, september 18, 2020

Mino Cinelu & Nils Petter Molvær: SulaMadiana (Modern Recordings) LP/CD/DL/stream

Den norske trompetist Nils Petter Molvær har gennem mange år ,med jævne mellemrum, formået at lave plader, der rykker lidt ved det eksisterende jazzverdensbillede. Den nye plade er ingen undtagelse. Snarere tværtimod. 

Sammen med den franske percussionist Mino Cinelu, der bl.a. har Miles Davus på CV'et, har han lavet albummet SulaMadiana, der er i mangel af bedre betegnelse er verdensjazz i ordets bedste betydning. 

Vi får Molværs norske ophav og trompetspil ladet med elektroniske effekter og Cinelus fantasifyldte og afvekslende percussionspil. Musikken er en hyldest til de nyligt afdøde Manu DiBango, Tony Allen og Jimmy Cobb, tre af de helt store trommestilister indenfor jazzen. Det er vildt medrivende rytmefyldt univers med liv og farver. Albummet får en stor anbefaling herfra.

torsdag, september 17, 2020

Jan Kaspersen: Jungle Money 2 - On the spot (Olufsen) CD/DL/stream

Det er tre dejlige jazzafvigelser der mødes i Jungle Money. Der er efterhånden gået 6 år siden de lavede den første Jungle Money plade. Der er sket lidt siden da med trioens udtryk. Mest markant er at Jan Kaspersen har skiftet Rhodes og synth ud med et klaver. Det betyder ikke, st jeg bliver mindre vild med det. Det er free jazz. Fri ånd og sjæl. Det er grænseløst og (vid)underligt.

Peter Friis Nielsen tager sig af el-bassen og Claus Bøje af trommerne. De har free jazzen med sig som en naturlig del af deres musikalske udtryk. Det bliver aldrig anspændt eller stereotypt at lytte på. De har lavet et meningsfuldt freejazz album, der lige nu på dagens danske jazzscene indtager sin helt egen plads. Er du bare det mindste til freejazz, så skal du høre den her plade. 

onsdag, september 16, 2020

Leif Falk/Ed Jones: Leed Complete (Monkey Music) stream

Her er fest og du er inviteret! 

Legenderne fra Aarhus Friskole, Leif Falk og Ed Jones havde et jazzband sammen. De døde i henholdsvis 2019 og 2020. Nu er der dukket en live-optagelse fra 2008 op med dem. Vi møder dem i en forstærket version af bandet med Jakob Buchanan på trompet, Niels Mathiasen på sax, Erik Westberg på bas og Kim Neergaard på trombone. Ed sidder ved trommerne og synger også ind imellem mens Leif sidder ved pianoet.

De spiller skønne jazzklassikere som Killer Joe, Splanky og Rockhouse. Stemningen er intim og levende. Jeg får fornemmelsen af at være i samme rum som publikum og musikere. Der bliver lystigt råbt op og heppet. Det er fedt at høre den århusianske sax-helt Niels Mathiasen spille ren jazz - for det kan han sagtens og så sidder Jakob Buchanans soli helt og aldeles suverænt hver eneste gang. 

Leed Complete er også en tilpas dosis spas, hvor Ed Jones charmerer fra trommestolen, når han synger nummeret Cement Mixer. Det er musikalsk humor på højt niveau. Samtidig med at det også er nærværende og ligefremt. Det er inkluderende livemusik, hvor publikum er med - endda så meget, at vi med 12 års afstand fra indspilningen også er med. 
Trænger du til en time med god humørfyldt jazz, så behøver du ikke at lede. Leed Complete er løsningen.

tirsdag, september 15, 2020

Kenneth Dahl Knudsen: Uummat (KDK Music) LP/CD/DL/stream


Siden 1973 er fragt til og fra Grønland foregået via Grønlandshavnen i Aalborg Øst. En gang om ugen tager fragtskibet fra Royal Arctic Line den ugelange tur til Grønland. Forbindelsen mellem Aalborg og Grønland er både stærk og historisk. 

Den ålborgensiske jazzmusiker Kenneth Dahl Knudsen var i 2019 i Grønland som leder af projektet Young Nordic Stars med unge musikere. En af samarbejdspartnerne var børnehjemmet i Uummannaq, der i mange år har benyttet musik som en del af deres pædagogiske projekt. 

Unge musikere fra Danmark, Åland, Finland og Grønland var samlet i Uummannaq, hvor de spillede musik komponeret af Kenneth Dahl Knudsen. Han fik også selv tid til, at komponere ny musik under opholdet, hvor han blev inspireret af naturen og bøgerne Uummat af Lise Andersen, hvor tidligere børnehjemsbørn fra Uummannaq fortæller deres barske livshistorier og Bestiarium Groenlandica, et farvestrålende opslagsværk over nogle af Grønlands mange mytologiske figurer.

Bassisten Kenneth Dahl Knudsen har samlet et internationalt band af musikere baseret i Ålborg med en strygertrio, Uffe Markussen (sax), Tadas Pasaravičius (sax), Jonas Lindh (trombone), Matthias Fischer (trommer), Agnė Pasaravičienė (piano) og Undine Rolava (sang). De tager os med på Kenneth Dahl Knudsens eventyrlige musikalske fortolkning af hans grønlandske oplevelser. Det er ikke et forsøg på at lave grønlandsk musik. Kenneth Dahl Knudsen bruger i stedet sit eget musikalske sprog, der bruger jazzens drama og kammermusikkens stærke stemninger. 

Det er musik hvor der er store følelser i spil. Kenneth Dahl Knudsen er ikke bange for at bringe det frem. Det er pompøse og heftige udladninger som på nummeret Monsters. Det er skift mellem sarte elementer og stærke kræfter som på den smukke hyldest Uummannaq. Det er moderne jazz, der afspejler nutiden, naturen og de sociale aspekter.

Kenneth Dahl Knudsen har med det ambitiøse lavet sit hidtil bedste album, der kommer til at stå flot i den 36 årige musikers allerede omfattende karriere. Albummet får en stor anbefaling herfra.
Pladen udkommer d. 26. september.