mandag, juni 17, 2019

Den smalle danske musik uden podcasts! - Jazznyt kommentar

Gennem længere tid har idéen om, at lave podcasts puslet i mit hoved. Flere idéer har stået i kø. Den første er at at lave en månedlig podcast, hvor jeg samler op på de mest interessante danske jazzudgivelser, som jeg har skrevet om på min blog Jazznyt.com. Podcasten er en fortsættelse af bloggen - med snak, interviews og selvfølgelig musik.

Jeg har primært været optaget af, at få styr på det tekniske udstyr og så bare komme i gang.
Men!
Det koster penge. Ikke bare til ordentligt teknisk udstyr. Det koster penge at bruge musik i podcasten. KODA, der repræsenterer musikernes ophavsrettigheder skal have penge. Det er helt fint, at musikerne skal have penge, når deres musik bliver brugt - det er deres levebrød.

Det er derfor Koda skal have minimum 252 kr. om måneden for brug af 20 minutters musik i en podcast. Hvis der er mange lyttere koster det 0,29 kr. pr. gang den bliver streamet. Betingelsen er at podcasten er ikke-kommerciel, uden reklamer og gratis for lytteren.

KODA kan herefter fordele midlerne til komponister og musikere.

KODA er opmærksom på, at jazz og andre genrer ikke kan klare sig på kommercielle vilkår. De har en pulje, hvor musikerne kan søge om økonomisk hjælp til deres udgivelser. På mange af de plader jeg anmelder, er der et lille diskret KODA logo i hjørnet, der viser at de har støttet udgivelsen.

Jeg forestiller mig at KODA synes at det er godt, at der findes musikblogs som min, hvor den smalle musik lever. Hvor udgivelserne de støtter økonomisk, får omtale og bliver anmeldt. Specielt i en tid, hvor der rykkes godt og grundigt rundt i medielandskabet.

Den musik jeg beskæftiger mig med er den smalle musik, der hverken kan eller skal klare sig på rene kommercielle vilkår. Musik der ikke finder vej til hitlister og mainstreamradio.

Musikblogs er drevet af nørderne, de passionerede der simpelthen ikke kan lade være med at bruge deres fritid på, at skrive om musik. Der er ingen indtjening på en dansk musikblog. Jo bevares, man får da pladerne som man anmelder og kan komme på gæstelisten til koncerter. Det er bare ikke noget man får mad i maven af - eller råd til betaling for brugen af musik i en podcast.

For helt ærligt! Hvor har KODA forestillet sig at pengene fra en ikke-kommerciel, reklamefri podcast der er gratis for lytteren, skal komme fra? Min egen lomme, måske?

Mit forslag går i stedet ud på at KODA freder små, uafhængige, ikke-kommercielle podcasts, hvor der bruges musik. De kunne eksempelvis tage et par procent fra puljen der støtter de smalle udgivelser.

KODA bliver nødt til at erkende at de befinder sig i en ny tid for mediedækning af musik. En ny tid, hvor mange af deres medlemmer overhovedet ikke får nogen eksponering i mainstream radio eller podcasts. Her er lukningen af P8jazz og P6beat en regulær katastrofe for det danske musikmiljø.

Jeg vil gerne lave aftale med KODA, så de har styr på, hvordan deres medlemmers musik bliver brugt.


Vil KODA lave en aftale med en musikidealist uden penge, der kæmper med åben pande og lyttende ører?

fredag, juni 14, 2019

Pakhus 1: Paysano - the lost studio tapes 1977 (Glad Grammofon) stream

Hvis Buki Yamaz, Heavy Joker og andre fede danske fusionsbands fra de sene 70'ere er noget for dig, så er der lige udkommet et helt og aldeles vigtigt album. Med 42 års forsinkelse udkommer Pakhus 1 albummet Paysano. To af medlemmerne blev sammen med medlemmer af Heavy Joker rodet ind i et projekt der blev til Tøsedrengene - og firserne, et helt særligt årti for dansk musik, kunne begynde.

Pakhus 1 bestod af Klaus Kjellerup på bas og percussion, Aage Hagen på keyboards, Fredrik Søegaard på guitar, Frank Jensen på guitar og percussion og Henrik Schaltz på trommer. Pladen er produceret af Michael Bruun i det legendariske Werner Studio og har gæsteoptrædener fra Aske Bentzon og Ole Thøger.

Vi er solidt plantet i den melodisk funk’ede fusionsjazz. Albummet åbner i et højt groove tempo med Nautilus, hvor Klaus Kjellerup får vist at han også kan spille jazzfunk bas. På titelnummeret Paysano, hvor Ole Thøger gæster på sopransax rammer de plet, her er et nummer med kultpotentiale til det dansegulv, hvor der spilles funky jazz.

Pakhus 1 kan også tage den med ro. Natbageren bevæger sig roligt afsted med finurlige breaks og mellemspil og rammer i midten, Bob James land. Aage Hagen giver den op på elklaveret. Albummet lukker ned med Dansemusen, et mediumslow funknummer med guitar og funkclavinet.

Det er vildt at et bånd med et album af så høj kvalitet kan glemmes i bunden af Fredrik Søegaards klædeskab, fordi pladeselskabet mistede interesse og der kom andre projekter i vejen. Derfor er det også fedt at den endelig er tilgængelig på streamingtjenesterne.

Det er også det eneste minus ved udgivelsen. Den findes kun på streamingtjenesterne. Der bør være potentiale til en vinyludgivelse. Der er mange fusionsfreaks, der gerne vil have sådan en frækkert på pladetallerkenen. Jeg ved i hvertfald at Brian Petro fra Radio Jazz vil blive lige så glad for en vinyl som jeg. Du kan høre Brian Petros interview fra Radio Jazz med to af medlemmene herunder.

onsdag, juni 12, 2019

Medbøe/Halle/Malling: Hvor en var baen (Copperfly) 10”vinyl

Den skotske jazzguitarist Haftor Medbøe med de dansk/norske aner har lavet en plade baseret på melodierne til sønderjyske Martin N. Hansens digte. Medbøes danske aner er rundet af den alsiske muld ellers havde Haftor Medbøe næppe opdaget eller forstået digteren Martin N. Hansens digte og viser, der skrives og synges på alsisk.

Den nordiske jazztone står Haftor Medbøes hjerte meget nær, hvilket han bla. har bevist på den nylige udgivelse sammen med den svenske pianist Jakob Karlzon og tidligere på et album sammen med Espen Eriksen og Gunnar Halle.

Den norske trompetist Gunnar Halle er med på den nye plade, sammen med den NHØP-skolede danske bassist Eva Malling, som Medbøe har samarbejdet med flere gange før.

Musikken er udgivet på en 10” vinyl, hvor melodierne præsenteres i korte og kompakte versioner. Det er imponerende så intenst som Haftor Medbøe rækker ud og samler. Det er opløftende, når trioen spiller Folk der kam ind ad e bagdør. Halles beroligende og let støvede trompet finder ubesværet sammen med Medbøes minimalistiske og letflydende guitar, mens Eva Malling holder time. Sådan fortsætter de henover pladens ni skæringer. Det er meditativ og sanselig jazz. Det bølger frem i mødet mellem den alsiske nationaldigter og en kompromisløs jazztrio. De har lavet en stærkt anbefalelsesværdig plade, til jazzlyttere der ikke kan få nok af nordisk jazz, særligt af den type der rykker lidt ved konventionerne.

tirsdag, juni 11, 2019

Carsten Dahl Trinity: Painting Music (ACT) CD/DL/stream

Her efterlades du ikke urørt. Du tages i hånden og med ind i musikken. Det er triojazz i absolut verdensklasse!

Efter at Carsten Dahl har sagt at han skærer ned på jazzen og vil bruge mere tid på, at male vælger han at lave et trioalbum, der kommer til at stå som et veritabelt højdepunkt i karrieren. Han har tidligere lavet gode - endda nogle rigtigt gode - trioplader med GinmanBlachmanDahl, Lennart Ginman/Frands Rifbjerg, Arild Andersen/Jon Christensen og såmænd også Mads Vinding/Alex Riel. 

Sammen med Nils Bo Davidsen på bas og Stefan Pasborg på trommer har han lavet et album der udkommer på tyske ACT Records. Det er med andre ord en plade der bliver lanceret internationalt - så verden i endnu højere grad vil opdage Carsten Dahls store talent - og måske kommer til, at kræve at han forlader  malerlærrederne noget oftere.

Musikken er indspillet i Rainbow studiet i Oslo, hvor Keith Jarrett har indspillet flere af sine vigtigste plader. Og Keith Jarrett er ikke til at komme uden om i forbindelse med Carsten Dahl Trinty. De spiller i forlængelse af tonen og klangen fra Keith Jarrett Trio og udvider uhæmmet territoriet. De bruger deres danske ophav, mest tydeligt med Jeg gik mig ud en sommerdag. En velkendt melodi, de tager på som skjorte og bukser og fylder ud med deres krop og fremtoning.

Materialet er overvejende velkendte standards som Over the Rainbow, All The things you are og You and The Night and The music. Det er tre musikere der kender hinanden godt. De udfordrer og fremkalder de gode sider. Nils Bo Davidsens stabile træfyldte baslyd og Stefan Pasborgs time og præcision er i godt selskab med Carsten Dahls virtuose jazzspil. Det er en poetisk og smuk triojazzplade, der fortjener at blive indtaget og hørt af både jazzkendere og rookies ud i jazzlytteriet.

Carsten Dahl Trinity favner og vil deres jazz og lyttere.

Bonusinfo:
Pladen udkommer 27. september.
Det er Carsten Dahl der har malet billedet på coveret. Jeg kan ikke umiddelbart komme på fortilfælde i ACT kataloget, hvor det er den samme der har lavet både kunsten og musikken.
Giant Steps i videoen nedenunder er ikke med på albummet

fredag, juni 07, 2019

Mads Houe & The Quavers: Make new sense (Mads Houe) LP/DL/stream

Den nordjyske jazzmusiker Mads Houe er skiftet fra trommer til bas siden første album med Mads Houe & The Quavers. Der er strammet en del op i forhold til debutalbummet i forhold til retning og overblik. Jeg ved ikke om det har noget med instrumentskiftet at gøre.
“Et stenkast herfra” der åbner albummet er en blæserfyldt og funky sag, der skylder sit til Snarky Puppy. Mads Houe vil heldigvis mere end, at være en dansk Snarky Puppy klon, så allerede på andet nummer, “Waiting for The bride”, vendes blikket indad og der kommer ro på. Pladen er præget af funken og fusionen. Men den danske folketone er lige så meget med. 

Det er tydeligt på “Canon no. 1 in Cm”, hvor Jakob Mygind gæster og shiner på sopransaxen. Nummeret er et godt eksempel på, at Mads Houe har arbejdet grundigt med arrangementerne, der er meget vellykkede på albummet. Han har et godt tag på instrumenterne med to saxofonister Martin Kirkegaard og Tadas Pasaravicius, en trompetist Dan Hejslet, en guitarist Salvador Olmos, en pianist Andreas Bergholt, en percussionist Benjamin Kronborg og en trommeslager Jakob Lundbye. Det lugter af ambitioner om at lave big band arrangementer. Pladen slutter dog et helt andet sted med den smukke bas og piano duet A Voice from within.

Make new sense er velskåret og dynamisk lækkert album med små hints til fusion og store danske stemninger.

onsdag, maj 29, 2019

Andres Thor: Paradox (Dimma) CD/DL/stream

Det er 75 år siden at Island forlod personalunionen med Danmark og blev selvstændig republik. 98 % stemte for. Det var slut med Christian X som statsoverhoved og Sveinn Bjørnsson blev den første præsident for Island.
Vi befinder os i dag, måske mere end nogensinde i en nordisk jazzunion, hvor den nordiske tone i jazzen er statsoverhoved. Luftige og rolige melodier, der står i skærende kontrast til hverdagens stress og jag, bliver dyrket og forfinet.

Den islandske guitarist Andres Thor, der tidligere bl.a. har spillet sammen med den danske bassist Richard Andersson, er på sit nye album rykket til Brooklyn med den nordiske jazz, hvor han har indspillet pladen Paradox sammen med Agnar Mar Magnusson på piano, Orlando le Fleming på bas og Ari Hoenig på trommer.
Han tager de nordiske toner med ind New York City’s pumpende jazzhjerte. Her indfanger han New Yorker jazzens kompleksitet og bruger den sammen med den nordiske enkelhed. Andres Thor har et beroligende sikkert guitarspil, hvor jeg både hører Jim Hall og Bill Frisell. Der er numre som den smukke Eden og så er den kvantemekaniske Schrödinger’s Cat. En dejlig jazzplade fra Island.

tirsdag, maj 28, 2019

Mount Meander: Live in Berlin (Gotta Let it Out) CD/DL/stream >> Ocean Fanfare: First Nature (Barefoot) CD/DL/stream >> Vulture Forest: Some things stay broken (Microtone Records) LP/CD/DL/stream >> Tropiques: Into the wild (Headspin Recordings) CD/DL/stream >>

Fire plader med bands, hvis navne tager udgangspunkt i naturen. Fælles for alle fire bands er, at det er deres andet album-udspil.

En lette, en polak og to tyskere udgør kvartetten Mount Meander. De har udgivet deres andet album der er en live-indspilning fra Berlin. Den lettiske saxofonist Karlis Auzins bor i København indtager flere gange teten i Mount Menander. De har et krævende og afsøgende udtryk, hvor avantgarde jazzen stråler som ledestjerne over et fintvævet net af jazz, world, rock og pop. De sidste elementer er mere sporadisk forekommende end de første. De har et stærkt kollektivt udtryk.

Den amerikanske antropolog Anna Tsing’s bog The mushroom at the end of The World har inspireret Ocean Fanfare til deres andet album Nature First. Bogen handler om den eftertragtede Matsutake svamp, der kun gror i skove, hvor mennesket har gjort en indsats for at den kan gro. Albummet er en hyldest til biodiversitet og den første i en serie på tre albums. Tomasz Dabrowski på trompet og Sven Dam Meinild på altsax står i spidsen og har skrevet musikken på et veltempereret freejazz album, spækket med musikalsk biodiversitet.

Den danske guitarist Kristoffer Vejslev bor i Holland, hvor han leder kvartetten Vulture Forest, der er et internationalt sammenrend med medlemmer fra Slovenien, Sydafrika og Sverige. Det er flydende og filmisk jazz, der her på album nr. 2 har fået et dryp af noget bittersødt - nærmest melankolsk over sig. Det er kollektivistisk jazz, hvor det samlede udtryk gør indtryk. Vejslev har godt fat i musikken og musikerne.

Goran Kajfes er hovedmanden i det vilde svenske band Tropiques, der i en underlig syret kop te, fremkalder ånder og syner. Det er heftig omgang, hvor Kajfes vidtfavnende og nysgerrige tilgang til jazzens mere kulørte sider, er en fornøjelse at lytte til. Det er hypnojazz, som pladeselskabet kalder det.