fredag, juli 01, 2022

Human Being Human: Equals (April Records) LP/CD/DL/stream

 

Her på bloggen er bassisten Torben Bjørnskov dukket op med jævne mellemrum gennem årene. Særligt pladen i eget navn, Love Child fra 2009 og de to plader med Phil Parnell 3 fra 2007 og 2008 har været skyld i min opmærksomhed på Torben Bjørnskov.


Nu har han samlet en trio, Human Being Human, med pianisten Esben Tjalve, der tidligere boede i London og bla. har bandet Red Kite og trommeslageren Frederik Bülow fra Abekejser. Trioen er aldersmæssigt en uens størrelse. Temperamentsmæssigt ud i det musikalske har de samme ståsted og har ikke problemer med at samles om Bjørnskovs kompositioner, hvor melodien er solid og spændende.


Frederik Bülows kærlighed til de skæve taktarter er der skruet lidt for. Men kun lidt, han kan stadig male et rytmisk landskabsbillede, hvor de andre tilføjer dyr og mennesker i Bjørnskovs billedrige musikalske univers. Her er fugle der flyver, heste der løber over engen og køer der mediterer i middagssolen. 


Det er mennesker der er mennesker. Det er musikere der som på Place Unfound, taler ind i min sjæl. Det er overvejende rolige numre, hvor Lovolution og Sun er afvigerne der passer godt ind i albummets musikalske fortælling. Esben Tjalve er måske ikke så kendt udenfor Aarhus og London’s jazzmiljøer, det kunne denne plade være med til, at lave om på.


Har du en forkærlighed for Niels Henning Ørsted Pedersen og vil høre, hvordan hans musikalske arv forvaltes i jazzen i 2022, så finder du ikke et bedre bud. Torben Bjørnskov har lavet et nutidigt trioalbum, der bør finde et stort publikum.

Human Being Human Bandcamp

torsdag, juni 30, 2022

Arbenz X Postma/Jerjen/Barradas: Conversation #5 Elemental (Florian Arbenz) LP/CD/DL/stream

 

Så er den schweiziske trommeslager Florian Arbenz nået til femte kapitel i Conversation serien. Denne gang er han sammen med den hollandske altsaxofonist Tineke Postma, den portugisiske accodionspiller Jõao Barradas og den schweizisk/australske bassist Rafael Jerjen. Postma er et solidt navn fra den hollandske jazzscene og har i øvrigt det til fælles med Arbenz, at hun har lavet en plade sammen med Greg Osby. Barradas er trods sin unge alder veletableret indenfor både jazz og klassisk på accordion.


De fire musikere mødes i undersøgende improvisation, der befinder sig et sted mellem jazz og klassisk kammermusik. Det er alt andet end knastør improsnobberi. Det er et udadvendt og levende møde, hvor saft og kraft flyver om ørene. Det er fire musikere, der i koncentreret og ren form præsenterer Florian Arbenz’ musik på berigende vis. De spiller også Dino Saluzzi’s Luna Volver og får sendt en fin hilsen til en af tangojazzens fornemste repræsentanter. Trænger du til improviseret jazz af en karakter, der placerer sig et andet sted end den nordiske, så er Florian Arbenz’ projekt et godt farvand, at sejle rundt i.

Florian Arbenz Bandcamp

tirsdag, juni 28, 2022

Fauna 5: Haptics (Jaeger Community) LP/CD/DL/stream

 

Bandet der ledes af trommeslageren fra I Think You’re Awesome, Andreas Skamby har eksisteret siden 2018. Han er sammen med et hold seje Aarhus-musikere; Jens Mikkel på bas, Mathias Jæger på klaver og keys, Scott Westh på trompet og Jonas Andreasen på saxofon og klarinet. 


Haptics er følesansen - det vi mærker og sanser og omsætter til reaktioner i hjerne og krop. Indledningen nummeret Fauna på albummet lyder henad et Ellington-nummer. Meget klassisk jazzet. Det drejer hurtigt i en lidt anden retning - dog hele tiden med en kobling til jazzen. 


Skamby har skrevet musikken ud fra personlige erfaringer og oplevelser. “Med en enkelt afvigelse, tager syv ud af det otte numre på Haptics afsæt i dyrelivet og de oplevelser og observationer, der har vant begejstring, forundring og nysgerrighed hus mig.” fortæller Andreas Skamby.


Sammenspillet mellem Wesths trompet og Andreasens saxofon er et umiddelbart og ligefremt plus i musikken. Fauna 5 har et samlet og kollektivt udtryk og kan på den måde sammenlignes med andre fede bands med udspring i Aarhus, eks. I Think You’re Awesome eller Bagland - dog ikke direkte musikalsk. Det er også Skambys projekt, så trommerne og de deraf afledte rytmiske stemninger der skaber grobund for bandet. Han spiller det komplekse og serverer det på den lækreste måde. Hør feks. Frogeye. Endnu en skøn Aarhus plade.

Der er releasekoncert på Headquarter i Aarhus d. 9. juli.

Jaeger Community

mandag, juni 27, 2022

Gustaf Ljunggren with Skuli Sverisson: Floreana (April Records) LP/CD/DL/stream

 

“Jeg lyttede indad og det lød sådan her.” Sådan siger den herboende svenske multiinstrumentalist Gustaf Ljunggren om sit nye album Floreana, hvor han er sammen med den islandske stjernebassist Skuli Sverrisson, det har et musikalsk CV på øverste hylde. Laurie Anderson, Allan Holdsworth, Jim Black er blandt de folk han har spillet fast med. Sverrisson er en bassist i samme ånd som Charlie Haden. Det er en myndig og steady bas, der aldrig spiller for meget eller for lidt - men lige præcis det der er brug for. Gustaf Ljunggren spiller primært på diverse guitarer suppleret med piano og keyboards.


Ljunggren og Sverrisson har kendt hinanden siden de begge var undervisere på Engelsholm Stævnet i 2013. De har efter flere års tilløb endelig fået tid til, at mødes over musik, som vi kan få lov til at høre. De er på bølgelængde med hinanden på et dybere plan. Det er rolig musik, der flyder fra de to. Der er en substans i musikken, hvor den nordiske tone har en betydning.

Det er en plade fyldt med beroligende hits; Kongens Mark, Codimar og Vi overlever. Det er en stor plade, der passer godt til de små intime stunder.

Gustaf Ljunggren Bandcamp

torsdag, juni 23, 2022

Benjamin Koppel: Annas sang (Gyldendal) bog >> Benjamin Koppel: Anna’s Dollhouse (Cowbell/Turn it over Records) LP/DL/stream

 

Der er en medrivende fart over Benjamin Koppels debut-roman. Mange personer bringes i spil - og jeg får følelsen af, at være med i den jødiske skrædderfamilie i 30’ernes København, hvor mor Bruche forsøger at holde fast i traditionerne. Jeg sidder og sprutter af grin, når jeg læser om de dramatiske optrin i familien, når den fjerde søn, ligesom de tre foregående, annoncerer at han skal giftes med en dansk pige. Stemningen ændres til det mere alvorlige undervejs. Krigen kommer og familien må flygte fra nazisterne til Sverige. Traumer og et arrangeret ægteskab kommer efter krigen. 


Det er Benjamin Koppels historie om grandtanten Anna, der flyttede til Paris efter krigen og som den eneste af de fem søskende levede i et arrangeret jødisk ægteskab. Han fortæller om jødiske traditioner, kulturer og mad med sans for detaljen, så man som læser næsten kan smage og lugte maden. Det er en sand - fiktionaliseret - historie. En familiesaga, der er så levende fortalt at den virker som en film.


Benjamin Koppel er fortælleren der skriver med en glødende passion. En passion han bla. er blevet smittet af fra grandtanten. Musikken var en væsentlig del af Anna’s liv. Hun var pianist og havde drøm om at blive koncertpianist. Der er flere indsigtsfulde og sanselige beskrivelser af den musik der betyder mest for Anna undervejs i bogen. 


Allerede inden Koppel var gået i gang med bogen, havde han lavet musik til kvinden, der var Benjamins farfar, Herman D. Koppels lillesøster. Det er den musik som kan høres på albummet Anna’s Dollhouse. Her har Cæcilie Norby skrevet tekster ud fra Benjamins fortællinger om Anna. Det er selvfølgelig også Cæcilie der synger teksterne, der i en passende stemning ledsager den vilde historie om Anna. 


Musikerne er, udover den danske percussionist Jacob Andersen, hentet i udlandet; Kenny Werner på piano, Peter Erskine på trommer og Johannes Weidenmueller på bas - Benjamin Koppel spiller på altsax. Desuden suppleres der med strygere. 

Det er en dramatisk fortælling, hvor livet ikke altid er let og samtidig leves med en stædig vedholdenhed. Det besvares og bevares i musikken. Benjamin Koppel har ikke begået et mesterværk - han har begået to. Hør  musikken, læs bogen, hør musikken igen. 


Benjamin Koppel skrev bogen under coronanedlukningen, hvor koncerter blev aflyst og der pludselig var en masse tid til at skrive. Den tid brugte han godt. Jeg er sikker på, at den Anna jeg har lært, at kende og elske gennem Benjamins fortælling og musik ville være stolt.

Benjamin Koppel

torsdag, juni 16, 2022

Annisette & DR Big Band: Tale of time (South Harbour Records) LP/DL/stream

 

De har begge eksisteret i deres egen musikalske liga i al den tid jeg har levet - og da det er nogle år siden, at jeg passerede 50 år, så fortæller det noget om, at det her er et topmøde af den sjældne slags.


Annisette og DR Big Band spillede nogle koncerter sammen i 2019 og begge parter blev så glade for det, at de i 2020 gik i studiet sammen. 


Annisette har valgt 7 numre, der på fineste vis repræsenterer det hun står for. Hun lægger ud med James Browns It’s a man’s man’s World og overtager den fuldstændigt og giver den en nyt udtryk. Annisettes soulcry og intensitet transformerer Brown’s maskuline 60’er soul til en nutidig feministisk kampsang - i øvrigt med en solid Hans Ulrik saxsolo.


Herefter følger to Bob Dylan sange, I shall be released og Masters of war, hvor der ikke efterlades nogen tvivl om, at Annisette forsat er glødende forkæmper for borgerrettigheder og fred. Hendes ild kan ikke slukkes. Første side på vinylen lukker ned med Instrumentalklassikeren fra Savage Rose repertoiret, Byen Vågner, hvor det plejer at være Hammond orgelet der ulmer og syder. Det gør big bandet, under nænsom ledelse fra Peter Jensen i stedet. De støttes godt af Eliel Lazo’s ekstatiske congasspil og en vild fløjtesolo fra Nicolai Schultz.


B-siden åbnes med The Messenger Speaks fra Savage Rose’s 1972-plade Babylon - en eviggyldig klassiker, der med DR Big Bandet får nyt liv. Det flyder med soul. Charlie Chaplin’s melankolske Smile er i Annisettes insisterende fortolkning magisk. 

Tale of time er et musikalsk eventyr. Det er nutidigt og friskt. Det er ikke et nostalgitrip. Stor anbefaling til et skønt album.

South Harbour Records på Facebook

onsdag, juni 15, 2022

Blood Sweat Drum + Bass & Randers Kammerorkester & Palle Mikkelborg: Suite til Vesterhavet (Jaeger Community) LP/DL/stream

 

Det er lige imponerende hver gang. Der er gået fire siden der sidst kom noget fra det store århusianske big band Blood Sweat Drum + Bass. Dengang handlede det om 1001 nats eventyr. Nu er manden bag big bandet, arrangementerne og musikken, Jens Chr. “Chappe” Jensen rykket til hjemstavnen. Han kommer fra Ringkøbing og har lavet en suite til Vesterhavet. 


Chappe har indåndet tilpas meget saltholdig havluft ude i det vestjyske i barn- og ungdomsårene til denne suite, hvor han supplerer det i forvejen store big band Blood Sweat Drum + Bass med Randers Kammerorkesters strygere og blæsere samt Palle Mikkelborgs trompet.


Pia Juul har skrevet teksten til tre dele i suiten. Dødemandsbjerget handler om forliset, juleaften 1811, af to engelske skibe ud for Thorsminde, hvor 1391 mand omkom. Jacob Rønne Danielsen skærer igennem med en smertelig saxsolo. 


Palle Mikkelborg har ellers lige indledt albummet med en trompetsolo, der leder tanken på smult vand og solskin - den følges op med en dramatisk opbygning, der er en film værdig. Chappe favner i kompositionen den vilde og utæmmede dualitet som Vesterhavet byder på.  Det er rart og det er farligt. 


Suite til Vesterhavet er endnu et højdepunkt i Chappe og Blood Sweat Drum + Bass’ karrierer. Her mødes stemningsstærke flader med skarpe big band blæsere på tværs af musikalske traditioner. Chappe rummer jazzen, den klassiske musik - og forstår at dosere virkemidlerne undervejs. 


Undervejs i lytningen slår det mig, at jeg trænger til en real life tur til Vesterhavet. Tak til Chappe for en tur, der fik mig at se/høre på Vesterhavet med nye ører og øjne.

Blood Sweat Drum + Bass