Oliebehandlet pop
Sangeren James Taylor satte i 70'erne dybe musikalske spor, endda så dybe at musikere idag stadig kan falde i dem. Samme Taylor spiller i Tivoli til sommer under Copenhagen Jazzfestival, her medbringer han en stribe fine musikere der ofte har gjort det i jazz, feks. Steve Gadd og Larry Goldings. Samme opskrift har den stærkt James Taylor inspirerede Ulrik Elholm valgt på debutalbummet It all comes back to you. Musikerne er bla. nogen vi ofte er stødt på, på en jazzscene. Jonas Johansen på trommer, Christoffer Møller på piano (der for tiden turnerer med Tim Christensen) og som en af de mere spøjse medvirker Curtis Stigers på saxofon, hvilket han gør okay, men ikke i samme klasse som når han synger. Jan Lysdahl og Maiken Ingvordsen deles om producertjansen på en plade der ikke vælter paladser. Men som popplade er det musik i kvalitet, der kan sammenlignes med det fineste håndværk. Ulrik Elhom synger fint, sangene er lavet af et blødt knastfrit materiale der glat og oliebehandlet.
Ulrik Elholm: www.ulrikelholm.dk
mandag, marts 30, 2009
søndag, marts 29, 2009
Chick Corea og Lizz Wright til CJF 2009
D. 5. juli indtager Chick Corea det kgl. teaters gamle scene i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival. Det er højst sandsynligt solo, da han optræder som sådan dagen før på Kongsbergs Jazzfestival i Norge.
D. 4 juli finder man sangerinden Lizz Wright i DR koncertsalen i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival.
lørdag, marts 28, 2009
Krall til Århus og København
Det er snart fem år siden den canadiske sangerinde Diana Krall sidst gæstede Danmark. Nu kommer hun igen. D. 19. september er hun i Falconer Salen i København og d. 24. september er hun i Musikhuset i Århus. Med i baggagen har hun den aktuelle plade Quiet Nights, der udkommer i den kommende uge.
Siden sidst er hun blevet mor til et hold tvillinger som hun har sammen med Elvis Costello. Men de er næppe med på scenen ;-)
Billetsalget starter på mandag.
Diana Krall: www.dianakrall.com
fredag, marts 27, 2009
Bollani/Bodilsen/Lund på ECM
Trioen med italienske Stefano Bollani på piano og de to danskere Jesper Bodilsen på bas og Morten Lund på trommer har været i Avatar Studiet i New York for, at indspille en plade der kommer til efteråret. De har tidligere udgivet to plader, den seneste Gleda er fra 2005. De har opnået stor popularitet i specielt Danmark (selvfølgelig) og Italien. Men nu breder populariteten sig. Pladen udgives af det tyske pladeselskab ECM Records, der leder af Manfred Eicher, der om nogen er berømt for at være med i selv de mindste detaljer i en pladeproduktion. Det betyder så til gengæld at pladen allerede inden udgivelsen har fået et kvalitetsstempel, der igen betyder at pladen udkommer i hele veden. Trioen tager på releaseturné til november.My Space: www.myspace.com/bollanibodilsenlund
String Swing: Waiting for the good times (Stunt)
Tyngde og kvalitet
Søren Siegumfeldts populære String Swing er endelig tilbage på plade. Der er gået næsten 5 år, siden de hørte fra sig på den fantastiske Blue Hat. Der er sket flere udskiftninger. Den mest markante er at Josefine Cronholm er afløst af Alice Carreri. Carreri har allerede optrådt live med String Swing i et par år. Cronholm havde sine store kvaliteter og ville umiddelbart blive savnet, hvis det ikke lige var for Carreri. Hendes tiltalende og charmerende stemme passer som fod i hose til String Swings univers. Halvdelen af numrene er skrevet af Siegumfeldt, han befinder sig i et lune, hvor han nok kan fortælle noget sjovt, men der er en mening med det. Musikken er af den type der fænger med det samme, den generer næppe nogen. Den er dog fuld af tyngde og har kvaliteterne til at blive en plade der bliver taget frem igen og igen - også om 5 år.
String Swing var oprindeligt et Django Reinhardt inspireret band og der er da stadig noget tilbage af det. Nu er der så tilføjet flere elementer fra bla. rocken både i form af sange, men også som musikalsk inspiration. Pladens første nummer er Bob Dylans Things have changed, der en nyere - i dylanologisk forstand - sag fra 2000. Den får de rigtigt meget ud af og nummeret kunne sagtens blive et radiohit. Derudover byder pladen på Bobby Darin's hyldest til at fyre den fede, Jive, Cy Coleman's You fascinate me so og det gamle Francoise Hardy hit Comment te dire adieu skrevet af Serge Gainsbourg.
String Swing består udover Carreri og Siegumfeldt på meget tilbagetrukket sax, af det oprindelige medlem Jacob Fischer på guitar, Eva Skipper på bas og Regin Fuhlendorff på elektrisk guitar. Pladen gæstes af lang række musikere heriblandt af Erik Laustsen på trommer på de fleste numre, Kasper Tranberg, Ole Fessor Lindgren, Stefan Pasborg, Henrik Gunde, Peter Fuglsang og Bent Clausen.
String Swing: www.stringswing.dk
Søren Siegumfeldts populære String Swing er endelig tilbage på plade. Der er gået næsten 5 år, siden de hørte fra sig på den fantastiske Blue Hat. Der er sket flere udskiftninger. Den mest markante er at Josefine Cronholm er afløst af Alice Carreri. Carreri har allerede optrådt live med String Swing i et par år. Cronholm havde sine store kvaliteter og ville umiddelbart blive savnet, hvis det ikke lige var for Carreri. Hendes tiltalende og charmerende stemme passer som fod i hose til String Swings univers. Halvdelen af numrene er skrevet af Siegumfeldt, han befinder sig i et lune, hvor han nok kan fortælle noget sjovt, men der er en mening med det. Musikken er af den type der fænger med det samme, den generer næppe nogen. Den er dog fuld af tyngde og har kvaliteterne til at blive en plade der bliver taget frem igen og igen - også om 5 år.
String Swing var oprindeligt et Django Reinhardt inspireret band og der er da stadig noget tilbage af det. Nu er der så tilføjet flere elementer fra bla. rocken både i form af sange, men også som musikalsk inspiration. Pladens første nummer er Bob Dylans Things have changed, der en nyere - i dylanologisk forstand - sag fra 2000. Den får de rigtigt meget ud af og nummeret kunne sagtens blive et radiohit. Derudover byder pladen på Bobby Darin's hyldest til at fyre den fede, Jive, Cy Coleman's You fascinate me so og det gamle Francoise Hardy hit Comment te dire adieu skrevet af Serge Gainsbourg.
String Swing består udover Carreri og Siegumfeldt på meget tilbagetrukket sax, af det oprindelige medlem Jacob Fischer på guitar, Eva Skipper på bas og Regin Fuhlendorff på elektrisk guitar. Pladen gæstes af lang række musikere heriblandt af Erik Laustsen på trommer på de fleste numre, Kasper Tranberg, Ole Fessor Lindgren, Stefan Pasborg, Henrik Gunde, Peter Fuglsang og Bent Clausen.
String Swing: www.stringswing.dk
torsdag, marts 26, 2009
The Orchestra spiller Møller
I april kan man høre et af Danmarks førende jazzensembler, bigbandet The Orchestra spille ny musik af saxofonisten, komponisten og dirigenten Lars Møller.
The Orchestra præsenterer nogle af Danmarks absolut førende komponister og solister i et homogent 17-mands (M/K) ensemble. Forankret i den klassiske bigband-tradition bestræber The Orchestra sig på at overføre den nutidige jazzmusik til bigband-formatet. Siden orkestret blev dannet i 1992 har hovedvægten af repertoiret været lagt på orkestermedlemmernes egne kompositioner, og i dag er The Orchestras lyd et alsidigt indblik i noget af det ypperste indenfor dansk bigband. Orkestrets varemærke er en tæt og spændstig ensemblelyd. Bandet er vant til at indgå samarbejder, der i bigbandsammenhæng er nye eller utraditionelle. Således har The Orchestra tidligere samarbejdet med rappere og musikere fra den elektroniske verden i projektet Beats & Bigband, en række førende brasilianske musikere i Scandinavian Brazilian Jazz Orchestra og senest musikeren/performeren Jomi Massage (2008).
1. april kl. 21.00 Paradise Jazz, Huset i Magstræde, (arr. i samarbejde med ToneArt) og 6. april Studenterhuset, Århus, kl. 20.00 (arr. Jazzselskabet i Århus).
The Orchestra: www.theorchestra.dk
Nyt fra favoritpladerne
Pladeselskabet Your Favourite Records udsender 3 plader her i foråret. De er meget forskellige, kan man vist roligt sige uden at fornærme nogen. Lige fra Looter Beats 70'er jazz/funk/soundtrack inspirerede musik, til Rasmus Ehlers Trio med Kresten Osgood og far Poul Ehlers over Borderline Ensemble feat. TS Høeg.
Pladeselskabet laver igen i år deres egen lille festival i Copenhagen Jazz Festival. Denne gang foregår det under titlen Your Favourite Records presents the finest in Young Danish Jazz. Det sker på Hotel Twentyseven i Kbh K med otte koncerter, alle med Your Favourite Records kunstnere.
Looter Beats: www.myspace.com/looterbeats
Borderline Ensemble: www.myspace.com/borderlineensemble
Rasmus Ehlers: www.myspace.com/rasmusehlers
Beskidt berlinsk undergrund møder århusianske elektroniske eksperimenter
Succesen fortsætter: Efter en forrygende koncert sidst i februar er der nu igen klub-aften på et af Berlins hotte in-steder, hvor elektroniske musikere fra Århus og Berlin sætter hinanden stævne.
Et kæmpe sort/hvidt Dannebrog på bagvæggen. Elektronisk gear og grej på scenen. Unge musikere i skiftende kostumer, nogle i gammeldags bedstefar-underbukser, andre formummede bag fantasifulde masker. Masser af elektronisk musik, futuristisk og eksperimenterende og ud på natten stadig mere hårdtpumpet og dansant.
Sådan forløb den første af en serie koncerter med elektroniske musikere fra både Århus og Berlin i Berghain Kantine i Berlin-Friedrichshain, et af Europas vigtigste spillesteder for elektronisk musik. Der var stuvende fuldt, publikum var begejstrede og arrangementet fik flot dækning i medierne, bl.a. i Berliner Zeitung og Berliner Morgenpost.
På lørdag d. 28. marts er der igen ”Aarhus Berlin Crush” i Berghain Kantine i nærheden af Berlins Østbanegård fra kl. 23. Og igen med deltagelse af musikere fra både Århus og Berlin. Koncerterne fortsætter én gang om måneden.
Berlin har en af Europas førende scener for elektronisk musik. Århus har også et meget levende miljø for elektronisk musik og desuden en af Europas eneste konservatorie-uddannelser inden for den genre.
Samarbejdet med Berghain er en enestående mulighed for at promovere de unge musikere og elektronmusikmiljøet i Århus i tidens mest spændende europæiske kulturby.
Det er projektet Århus E, der står bag kontakten til Berlin. Projektet samler og promoverer en række musikere med tilknytning til den århusianske elektroniske musikscene og til byens musikkonservatorium. Elektronisk musik er en kulturpolitisk satsning for Århus Kommune, og Århus E er iværksat af kommunens kulturforvaltning, Det Jyske Musikkonservatorium og DIEM (Dansk Institut for Elektronisk Musik).
Aarhus Berlin Crush får støtte fra Hummel og Woodwood og fra Berlins største pladeforretning for eksperimenterende musik, Dense-shop - hvor man bl.a. kan risikere at falde over musik af Fuzzy! Projektet bliver også støttet af den danske ambassade i Berlin som en del af kulturfremstødet Berlinaut.
Der er foreløbig planlagt koncerter den sidste lørdag i måneden fire måneder frem.
Århus E-musikerne dukker desuden op ved bl.a. Roskildefestivalen til juli og ved World Outgames i København til august.
Live-kunstnere ved Berlin-koncerten d. 28. marts:
Band Ane: www.bandbase.dk/bandane/
Puzzleweasel: www.myspace.com/puzzleweasel
Notic Nastic: www.noticnastic.com/
Blake Worrell: www.myspace.com/blakeworld
mandag, marts 23, 2009
Anna Kruse: Lyckokatt (Calibrated)
Svensk spleen
En jazzsangerinde der synger på dansk er ikke hverdagskost (men prøv med Helle Henning, hvis du er nysgerrig). Ligeledes er en svensk jazzsangerinde der synger på svensk heller ikke noget vi hører hver dag. Men hun findes. At hun så bor i Danmark er vist ret underordnet i denne sammenhæng, udover at hun har gået på det rytmiske musikkonservatorium og bruger musikere der bor i Danmark.
Anna Kruse, som hun hedder har lavet en bemærkelsesværdig plade på mange plan. Teksterne er skrevet af den finlandssvenske Edith Södergran, der levede fra 1892-1923. Hun døde i dybeste armod af tuberkulose. Vemod, tristesse, længsel, melankoli og tungsind er blandt de ord og stemninger, der springer frem når man hører pladen. Det lyder djævelsk trist og det er heller ikke letbenet jazzpop som Anna Kruse har lavet. Men der er så meget sjæl og udstrakt tilstedeværelse, at man ikke kan undgå at blive indfanget.
Det er ganske svensk med de nålestik af smerte, som man nok skal være finsk for at kunne føje til. Anna Kruse har lavet en værdig musikalsk fremstilling af Södergran's tekster. Det er stærkt personligt for Kruse. Det skinner tydeligt igennem at hun investerer en stor bid af sig selv i det her.
Anna Kruse har samlet nogle stærke musikere omkring sig i skabelsen af musikken. Lisbeth Diers elegante, levende og lette percussion og trommespil, SisselVera Pettersens personlige sax, Eva Mallings behagelige bas og Nicholas Kingo på piano, Rhodes, sav og harmonika. Sidstnævnte er et fund, lyt til hans Rhodes på titelmelodien, hvor SisselVera ligeledes er med fremme.
Dette er en meget anbefalelsesværdig plade, der er værd at investere både tid og penge i.
Anna Kruse: www.annakruse.dk
En jazzsangerinde der synger på dansk er ikke hverdagskost (men prøv med Helle Henning, hvis du er nysgerrig). Ligeledes er en svensk jazzsangerinde der synger på svensk heller ikke noget vi hører hver dag. Men hun findes. At hun så bor i Danmark er vist ret underordnet i denne sammenhæng, udover at hun har gået på det rytmiske musikkonservatorium og bruger musikere der bor i Danmark.
Anna Kruse, som hun hedder har lavet en bemærkelsesværdig plade på mange plan. Teksterne er skrevet af den finlandssvenske Edith Södergran, der levede fra 1892-1923. Hun døde i dybeste armod af tuberkulose. Vemod, tristesse, længsel, melankoli og tungsind er blandt de ord og stemninger, der springer frem når man hører pladen. Det lyder djævelsk trist og det er heller ikke letbenet jazzpop som Anna Kruse har lavet. Men der er så meget sjæl og udstrakt tilstedeværelse, at man ikke kan undgå at blive indfanget.
Det er ganske svensk med de nålestik af smerte, som man nok skal være finsk for at kunne føje til. Anna Kruse har lavet en værdig musikalsk fremstilling af Södergran's tekster. Det er stærkt personligt for Kruse. Det skinner tydeligt igennem at hun investerer en stor bid af sig selv i det her.
Anna Kruse har samlet nogle stærke musikere omkring sig i skabelsen af musikken. Lisbeth Diers elegante, levende og lette percussion og trommespil, SisselVera Pettersens personlige sax, Eva Mallings behagelige bas og Nicholas Kingo på piano, Rhodes, sav og harmonika. Sidstnævnte er et fund, lyt til hans Rhodes på titelmelodien, hvor SisselVera ligeledes er med fremme.
Dette er en meget anbefalelsesværdig plade, der er værd at investere både tid og penge i.
Anna Kruse: www.annakruse.dk
Aurora: Aurora (Calibrated)
Kompetent debut
Inspirationskilderne er mange for den unge kvintet Aurora. Jazz, rock, electronica, klassisk og folk er blandt de umiddelbart hørbare inspirationer. Men misforstå nu endelig ikke dette. Aurora ER en JAZZkvintet der består af musikere der ved hvad de vil. De er bare vokset op på en diæt der består af andet og mere end The Great American Songbook.
Guitaristen Jonas Kappel Lund er manden bag bandets musik. Den store positive overraskelse er at musikken er gennembearbejdet og sammenhængende. Den fremstår med en personlig indentitet, som ikke mange unge komponister har fundet. Jonas Kappel Lund har! Han laver musik der er melodiøs og indeholder en grad af kompleksitet, så man som lytter holdes vågen og opmærksom undervejs.
Aurora består af Lis Kruse på altsax og Samuel Hejslet på tenor og sopransax i front. Jacob Haubjerg på bas og Christian Windfeld på trommer er med til at skabe rammen om et af de mest spændende nye danske jazzbands lige nu.
Bonusinfo
Jonas Kappel Lund er i færd med at færdiggøre et musikstykke for et 21 mands ensemble. Det kan høres i Musikhsuet i Århus d. 18. april.
Aurora: www.auroramusic.dk
My Space: www.myspace.com/auroramusicdk
Inspirationskilderne er mange for den unge kvintet Aurora. Jazz, rock, electronica, klassisk og folk er blandt de umiddelbart hørbare inspirationer. Men misforstå nu endelig ikke dette. Aurora ER en JAZZkvintet der består af musikere der ved hvad de vil. De er bare vokset op på en diæt der består af andet og mere end The Great American Songbook.
Guitaristen Jonas Kappel Lund er manden bag bandets musik. Den store positive overraskelse er at musikken er gennembearbejdet og sammenhængende. Den fremstår med en personlig indentitet, som ikke mange unge komponister har fundet. Jonas Kappel Lund har! Han laver musik der er melodiøs og indeholder en grad af kompleksitet, så man som lytter holdes vågen og opmærksom undervejs.
Aurora består af Lis Kruse på altsax og Samuel Hejslet på tenor og sopransax i front. Jacob Haubjerg på bas og Christian Windfeld på trommer er med til at skabe rammen om et af de mest spændende nye danske jazzbands lige nu.
Bonusinfo
Jonas Kappel Lund er i færd med at færdiggøre et musikstykke for et 21 mands ensemble. Det kan høres i Musikhsuet i Århus d. 18. april.
Aurora: www.auroramusic.dk
My Space: www.myspace.com/auroramusicdk
torsdag, marts 19, 2009
Steven Bernstein/Marcus Rojas/Kresten Osgood: Tattoos and mushrooms (ILK)
En Osgood klassiker
Kresten Osgood har allerede spillet sammen med jazzlegender, der ikke kun imponerer på trommeslagerens efterhånden omfattende og vidtfavnende CV. Han har også været med til, at lave plader der viser at Danmark har en jazzscene der stadigvæk er blandt Europas mest interessante. På den aktuelle trioplade er han sammen med to amerikanske musikere der er et perfekt match til den krøllede trommeslager. Trompetisten og slidetrompetisten Steven Bernstein der er leder af Sexmob og har en længere liste af fine musikere han har samarbejdet med indenfor både rock og jazz, senest har han bla. medvirket på Lou Reed's Berlin-projekt. I den aktuelle sammenhæng er det også værd at nævne Bernstein's samarbejde med pladens tredje medvirkende Marcus Rojas på tuba. De to dannede sammen med guitaristen David Tronzo i 1992 trioen Spanish Fly, der siden da har været blandt de førende på New York's Downtown musikscene.
Det er med andre et scoop når Osgood laver en plade med de to. Det er det ikke kun fordi de er prominente navne, men fordi musikken rent faktisk fungerer. Pladen består af tre Osgood kompositioner, hvor Hope for Denmark markerer sig fornemt. Ellers byder pladen bla. på Monk nummeret Thelonius, Mingus' Eastcoasting og Hank Williams' udødelige countryklassiker So lonesome I could cry, der ikke vil få mange Stetsonhatte til, at lette i Nashville. Til gengæld spiller Bernstein den smukkeste mutede trompet på det nummer, Rojas flyder elegant afsted med tubaen og Osgood spiller afdæmpet med kærlige smæk.
Pladen er lavet efter en turné de tre musikere var på sammen i efteråret 2007. Trioen laver om ikke et totalt gennembearbejdet udtryk, så er det ihvertfald tre musikere der når hinanden på et forståelsesmæssigt niveau, der får denne plade til at leve længe.
Bonusinfo
Pladen er anmeldt i aprilnummeret af Downbeat hvor den får 3½ (ud af 5) stjerner og i martsnummeret af det engelske jazzmagasin Jazzwise, hvor den har fået 3 (ud af 5) stjerner
Kresten Osgood: www.osgood.funky.dk
Kresten Osgood har allerede spillet sammen med jazzlegender, der ikke kun imponerer på trommeslagerens efterhånden omfattende og vidtfavnende CV. Han har også været med til, at lave plader der viser at Danmark har en jazzscene der stadigvæk er blandt Europas mest interessante. På den aktuelle trioplade er han sammen med to amerikanske musikere der er et perfekt match til den krøllede trommeslager. Trompetisten og slidetrompetisten Steven Bernstein der er leder af Sexmob og har en længere liste af fine musikere han har samarbejdet med indenfor både rock og jazz, senest har han bla. medvirket på Lou Reed's Berlin-projekt. I den aktuelle sammenhæng er det også værd at nævne Bernstein's samarbejde med pladens tredje medvirkende Marcus Rojas på tuba. De to dannede sammen med guitaristen David Tronzo i 1992 trioen Spanish Fly, der siden da har været blandt de førende på New York's Downtown musikscene.
Det er med andre et scoop når Osgood laver en plade med de to. Det er det ikke kun fordi de er prominente navne, men fordi musikken rent faktisk fungerer. Pladen består af tre Osgood kompositioner, hvor Hope for Denmark markerer sig fornemt. Ellers byder pladen bla. på Monk nummeret Thelonius, Mingus' Eastcoasting og Hank Williams' udødelige countryklassiker So lonesome I could cry, der ikke vil få mange Stetsonhatte til, at lette i Nashville. Til gengæld spiller Bernstein den smukkeste mutede trompet på det nummer, Rojas flyder elegant afsted med tubaen og Osgood spiller afdæmpet med kærlige smæk.
Pladen er lavet efter en turné de tre musikere var på sammen i efteråret 2007. Trioen laver om ikke et totalt gennembearbejdet udtryk, så er det ihvertfald tre musikere der når hinanden på et forståelsesmæssigt niveau, der får denne plade til at leve længe.
Bonusinfo
Pladen er anmeldt i aprilnummeret af Downbeat hvor den får 3½ (ud af 5) stjerner og i martsnummeret af det engelske jazzmagasin Jazzwise, hvor den har fået 3 (ud af 5) stjerner
Kresten Osgood: www.osgood.funky.dk
onsdag, marts 18, 2009
Simon Krebs: Blur (Calibrated)
Klarhed i det uklareSimon Krebs er en guitarist der ikke kun holder til på jazzstreet. Han er også medlem af indiebandet Alex Canasta der i august 08 udsendte deres debutplade Reborn tonight, med efterfølgende anmelderroser fra både Gaffa og Politiken.Han er uddannet på det fynske musikkonservatorium. Her mødte han trommeslageren Anders Mogensen -hvilket var uundgåeligt for Krebs, da Mogensen er leder af konservatoriets rytmiske linje. Krebs medvirkede på Mogensens iøvrigt meget anbefalelsesværdige CD Live and beyond fra 2006. Nu betaler Mogensen tilbage og er med på Krebs' debutplade Blur. Det har Simon Krebs nok takket Mogensen for en del gange. Det er ihvertfald med rette at Mogensen skal takkes - han er tight, han er loose og sikkerheden selv. Mads la Cour på flugelhorn er igen igen en udpræget fornøjelse. Den mands knivskarpe sikkerhed på det elegante horn er med til at løfte denne plade markant.Simon Krebs spiller selv en fyldig pågående moderne jazzguitar, men vælger alligevel at supplere med flere sax'er og klarinetter -spillet af Tomasz Licak, Bartlomiej Wawryniuk og Rasmus Fribo på flere af pladens numre. Bassisten Andreas Lang er sidste mand der er med på Krebs' "uklare" musik. Gennemgående virker Krebs dog ret klarsynet på de selvkomponerede numre, hvor han indimellem godt tør vippe lidt skævt som på nummeret Siesta Fiesta. Han har styr på virkemidlerne og de mange musikere, der ligesom han selv er uddannet på det fynske musikkonservatorium.My Space: myspace.com/simonkrebs
Bevar P2 hos DR
Skriv under på denne protest mod forsøget på at nedlægge P2 som selvstændig kanal, fjerne P2 på det begrænsede landsdækkende FM-bånd for at give plads til kommercielle kanaler og holde DR uden for tilbudsrunden om sendetilladelsen.
Denne indsamling ønsker at stoppe forsøget på at nedlægge P2 som selvstændig kanal på DR.
At fratage P2 denne sendetilladelse vil være en alvorlig public service-forringelse på radioområdet og ramme såvel Klassisk musik, Jazzen som i forvejen er blevet stærkt beskåret. Ligeså vil Worldmusic og Elektronica miste deres fristed for ikke at tale om indslagene om kultur og kirke.
Underskrifterne vil blive afleveret til Kulturministeren.
Denne underskriftindsamling er sat i værk af musikeren Peter Abrahamsen 16. marts 2009.
http://bevar_p2.skrivunder.dk/
Jazzen er under pres i Sverige
Det svenske pladedistributionsselskab CDA, der distribuerer mere end 90 % af de mindre svenske jazzpladeselskaber i Sverige, har de seneste 20 år modtaget økonomisk støtte fra den svenske stat efter ansøgning hos Kulturrådet. Man har i år ikke fået noget svar på den seneste ansøgning, hvilket betyder at man går en meget mørk fremtid i møde.
Den svenske regering er igang med en "kulturudrening". Her er et af forslagene at man nedlægger Rikskonserter og det medhørende Caprice Records. Det dårligt dokumenterede forslag vil få store og negative konsekvenser for svensk musikliv (og jazzliv). Læs mere om forslaget på Rikskonserters site, hvor det også er muligt at bakke op om protesten mod nedlæggelsen med din underskrift.
Kilde: www.Orkesterjournalen.se
Rikskonserter: www.rikskonserter.se
mandag, marts 16, 2009
Sissel Vera Pettersen/Nikolaj Hess: A word (Calibrated)
Overraskende og eksperimenterende lydbillede
De har lavet en plade sammen før. Her tog de sig bla. af et gammelt A-ha nummer; Hunting high and low, hvilket nok mere skyldes Sissel Veras norske aner end ønsket om, at gøre sig i pop. For nok smager deres musik både af sødt og af surt, men pop smager det altså ikke af! Nikolaj Hess har i de senere år placeret sig, som en de mest driftsikre pianister i forhold til kvindelige sangere. Sissel Vera Pettersen er også sanger, men også meget andet på denne plade, hvor hun bla. spiller på div. saxofoner, elektronik, glas og sne. På duoens første, meget roste plade var det andres kompostioner de tog under behandling. På den aktuelle udgivelse A Word er det egne kompositioner og en enkelt af Bach.
Men det er ikke det eneste der er sket med duoens musikalske udvikling. De har bevæget sig væk den første plades mere gennemsigtige og ambiente udtryk, mod et mere chancetagende, overraskende og eksperimenterende lydbillede. Frit improviserede forløb med Sissel Veras ordløse vokal i centrum præger musikken. De vover sig ud i eksperimenter, hvor man som lytter i den grad kommer på arbejde. Men en gang imellem er det nødvendigt at læse en bog med svære fremmedord, hvis man vil lære noget nyt. Ligeså vel er det med musik som Hess og Pettersens. Det er udfordrende og nok blev ordet ambient før nævnt, men her betyder det ikke glat og ufarligt.
Sissel Vera Pettersen: www.sisselvera.com
Nikolaj Hess: www.nhess.dk
Nyt Lundin band
Saxofonisten og komponisten Fredrik Lundin har i en periode gået og tumlet med et nyt band, der i en kort periode hed Retro Rocket. Men med hjælp fra Fredrik's Facebookvenner har bandet nu fået navnet Offpiste Gurus. Bandet består af Trinelise Væring på vokal, Thomas Vang på bas, Jeppe Gram på trommer og Rune Funch på guitar. Bandet kommer med en CD indenfor en overskuelig fremtid. På Fredrik Lundins Myspace kan man allerede nu høre seks numre fra pladen og det lyder særdeles lovende. Skramlet rock med Lundins fede sax, Rune Funch's gode spade og ikke mindst Væring vokal. Bandet er på tur i april og kan bla. høres i Esbjerg og Vejle
My Space: www.myspace.com/fredriklundin
De har lavet en plade sammen før. Her tog de sig bla. af et gammelt A-ha nummer; Hunting high and low, hvilket nok mere skyldes Sissel Veras norske aner end ønsket om, at gøre sig i pop. For nok smager deres musik både af sødt og af surt, men pop smager det altså ikke af! Nikolaj Hess har i de senere år placeret sig, som en de mest driftsikre pianister i forhold til kvindelige sangere. Sissel Vera Pettersen er også sanger, men også meget andet på denne plade, hvor hun bla. spiller på div. saxofoner, elektronik, glas og sne. På duoens første, meget roste plade var det andres kompostioner de tog under behandling. På den aktuelle udgivelse A Word er det egne kompositioner og en enkelt af Bach.
Men det er ikke det eneste der er sket med duoens musikalske udvikling. De har bevæget sig væk den første plades mere gennemsigtige og ambiente udtryk, mod et mere chancetagende, overraskende og eksperimenterende lydbillede. Frit improviserede forløb med Sissel Veras ordløse vokal i centrum præger musikken. De vover sig ud i eksperimenter, hvor man som lytter i den grad kommer på arbejde. Men en gang imellem er det nødvendigt at læse en bog med svære fremmedord, hvis man vil lære noget nyt. Ligeså vel er det med musik som Hess og Pettersens. Det er udfordrende og nok blev ordet ambient før nævnt, men her betyder det ikke glat og ufarligt.
Sissel Vera Pettersen: www.sisselvera.com
Nikolaj Hess: www.nhess.dk
Nyt Lundin band
Saxofonisten og komponisten Fredrik Lundin har i en periode gået og tumlet med et nyt band, der i en kort periode hed Retro Rocket. Men med hjælp fra Fredrik's Facebookvenner har bandet nu fået navnet Offpiste Gurus. Bandet består af Trinelise Væring på vokal, Thomas Vang på bas, Jeppe Gram på trommer og Rune Funch på guitar. Bandet kommer med en CD indenfor en overskuelig fremtid. På Fredrik Lundins Myspace kan man allerede nu høre seks numre fra pladen og det lyder særdeles lovende. Skramlet rock med Lundins fede sax, Rune Funch's gode spade og ikke mindst Væring vokal. Bandet er på tur i april og kan bla. høres i Esbjerg og Vejle
My Space: www.myspace.com/fredriklundin
lørdag, marts 14, 2009
Dansker nr. 4 på Billboard
På denne uges Top Contemporary Jazz Billboard hitliste er den danske saxofonist Michael Lington nr. 4, efter at han har været 8 uger på listen med pladen Heat. I sidste uge var han nr. 21. Det er Lington's sjette album i smoothjazz genren. På pladen medvirker bla. sangeren Aaron Neville og keyboardspilleren Greg Phillinganes.
Udover at være succesrig indenfor smoothjazzen, lavede Lington i 2006 sit eget cigarfirma der under navnet Michael Lington Cigars sælger forskellige typer eksklusive håndrullede cigarer fra Equador.
Michael Lington: www.michaellington.com
fredag, marts 13, 2009
Torben Ulrich & Søren Kjærgaard: Suddenly, sound: 21 songlines for piano, drainpipe, etc. (ILK)
Blidt cool Torben Ulrich
I 2006 spillede Søren Kjærgaard sammen med Emil de Waal+ i Seattle på klubben The Tractor. Ib Skovgaard (DR jazzmand) havde inden da varskoet Seattle-borgeren, tennislegenden, jazzkenderen og det legende menneske Torben Ulrich om, at det var noget for ham. Kjærgaard og Ulrich faldt i hak med hinanden, endda så meget at de i sommeren 2007 går i studiet sammen i Seattle for at indspille en plade. Iøvrigt en uge før Kjærgaard laver triopladen Optics (med Ben Street og Andrew Cyrille) i New York.
Pladen består af spontant opstået improviseret musik spillet af Søren Kjærgaard på piano, der supplerer med bla. Wurlitzer, Hammond og Fender Rhodes. Det er så tilsat Torben Ulrich's digte der ifølge pressematerialet er er univers som er inspireret af Ulrich's livslange arbejde med bevidsthed og bredtfavnende studier indenfor idræt/leg, filosofi og de spirituelle discipliner. Linjernes ene grundstruktur er de fem elementer: jord, vand, ild, luft og det femte, rummet, i hvilket de uophørligt og dynamisk indgår. Det andet narrative grundlag udspiller sig over to Gurdjieff træningsepisoder (selve de 21 linjer udgør permutationer over Gurdjieff historierne, udskrevet i 2x5 konsekutive rod-linjer.) Linjernes struktur minder meget on formen i Ulrich's tidligere poesiudgivelser Terninger, tonefald og Stilhedens cymbaler. Torben Ulrich fylder så på med at spille på bla. nedløbsrør, gummisuger, lakskål med kinesiske kugler og terninger i syltetøjsglas.
Pladen er med sin afdæmpede enkle musik tilsat Torben Ulrich's meditative, messende, bløde og blidt coole stemme en meget anbefalelsesværdig plade til en dag, hvor man bare har lyst til, at sidde lige så stille og nyde at det måske regner udenfor.
Bonusinfo 1: Pladen er indspillet i Seattle, med den tidligere guitarist og forsanger i Sharing Patrol, Johnny Sangster som tekniker.
Bonusinfo 2: Ulrich og Kjærgaard er på turné frem til d. 29. marts. Undervejs kan de bla. mødes på Museet for Samtidskunst Roskilde (15.), Odense Musikbibliotek (17.), Giant Steps i Svenborg (19.), Kulturcenter Tuskjær, Fjaltring (22.), Studenterhuset i Ålborg (24.), Musikcafeen i Århus (25.), Bistroen i Tisvilde (27.) og Tranquebar i København (29.)
Bonusinfo 3: Billedet er fra projektets Facebook-fanside og er taget i Silvan for nylig, hvor Ulrich investerede i et godt nedløbsrør, inden de startede på turnéen.
Torben Ulrich: www.torbenulrich.com
Søren Kjærgaard: www.sorenkjaergaard.com
Rollins til Sverige
Sonny Rollins kommer til den 26. udgave af Stockholms Jazzfestival, hvor han den 17. juli kan opleves på Skepsholmens scene.
Stockholm Jazzfestival: www.stockholmjazz.com
I 2006 spillede Søren Kjærgaard sammen med Emil de Waal+ i Seattle på klubben The Tractor. Ib Skovgaard (DR jazzmand) havde inden da varskoet Seattle-borgeren, tennislegenden, jazzkenderen og det legende menneske Torben Ulrich om, at det var noget for ham. Kjærgaard og Ulrich faldt i hak med hinanden, endda så meget at de i sommeren 2007 går i studiet sammen i Seattle for at indspille en plade. Iøvrigt en uge før Kjærgaard laver triopladen Optics (med Ben Street og Andrew Cyrille) i New York.
Pladen består af spontant opstået improviseret musik spillet af Søren Kjærgaard på piano, der supplerer med bla. Wurlitzer, Hammond og Fender Rhodes. Det er så tilsat Torben Ulrich's digte der ifølge pressematerialet er er univers som er inspireret af Ulrich's livslange arbejde med bevidsthed og bredtfavnende studier indenfor idræt/leg, filosofi og de spirituelle discipliner. Linjernes ene grundstruktur er de fem elementer: jord, vand, ild, luft og det femte, rummet, i hvilket de uophørligt og dynamisk indgår. Det andet narrative grundlag udspiller sig over to Gurdjieff træningsepisoder (selve de 21 linjer udgør permutationer over Gurdjieff historierne, udskrevet i 2x5 konsekutive rod-linjer.) Linjernes struktur minder meget on formen i Ulrich's tidligere poesiudgivelser Terninger, tonefald og Stilhedens cymbaler. Torben Ulrich fylder så på med at spille på bla. nedløbsrør, gummisuger, lakskål med kinesiske kugler og terninger i syltetøjsglas.
Pladen er med sin afdæmpede enkle musik tilsat Torben Ulrich's meditative, messende, bløde og blidt coole stemme en meget anbefalelsesværdig plade til en dag, hvor man bare har lyst til, at sidde lige så stille og nyde at det måske regner udenfor.
Bonusinfo 1: Pladen er indspillet i Seattle, med den tidligere guitarist og forsanger i Sharing Patrol, Johnny Sangster som tekniker.
Bonusinfo 2: Ulrich og Kjærgaard er på turné frem til d. 29. marts. Undervejs kan de bla. mødes på Museet for Samtidskunst Roskilde (15.), Odense Musikbibliotek (17.), Giant Steps i Svenborg (19.), Kulturcenter Tuskjær, Fjaltring (22.), Studenterhuset i Ålborg (24.), Musikcafeen i Århus (25.), Bistroen i Tisvilde (27.) og Tranquebar i København (29.)
Bonusinfo 3: Billedet er fra projektets Facebook-fanside og er taget i Silvan for nylig, hvor Ulrich investerede i et godt nedløbsrør, inden de startede på turnéen.
Torben Ulrich: www.torbenulrich.com
Søren Kjærgaard: www.sorenkjaergaard.com
Rollins til Sverige
Sonny Rollins kommer til den 26. udgave af Stockholms Jazzfestival, hvor han den 17. juli kan opleves på Skepsholmens scene.
Stockholm Jazzfestival: www.stockholmjazz.com
Joakim Pedersen Trio: Adult jazz (Calibrated)
Bryllupsjazz
På Joakim Pedersen Trio's CD står der i covernoterne noget om, hvordan trommeslageren Emil de Waal fandt på stilarten/stemningen Adult jazz - som pladen så hedder - ved et bryllup hvor trioen spillede. Nu mangler jeg både et brudepar, et glas køligt hvidvin og et stykke tapenadeindsmurt brød, mens jeg lytter til denne adult jazz - og jeg er ret sikker på, at det ville fungere bedre under netop disse omstændigheder. Jeg har stor respekt for, at drøndygtige musikere også tjener penge som festmusikere. Det er jo en fed fornøjelse for os, at have nogle af landets bedste musikere til, at skabe et lydtapet, hvor småpludren, grinen og et enkelt skål fint falder i tråd med den afdæmpede og lækre musik. Triojazzudgaver af nogle af Kim Larsens mindst vilde sange, hvor der lige præcis improviseres så lidt, at man kan synge med stort set hele vejen, er fedt på en sommerdag, hvor man er godt igang med at opbygge en behagelig hvidvinsbrandert. Men det fungerer ærligt talt rigtigt dårligt når man lytter (som i: "hører efter") til musikken. Det bliver noget der tenderer til tåkrummende pinligt og keedeligt.
Pladen byder på standards som The very thought of you (med pæn vokal af Jonas Winge Leisner), klassikere som Marsalis' Mo better blues og to Kim Larsen sange fra Larsens første soloskive Værsgo, der er så kendt at den er med i kulturkanonen - men ikke (slet ikke) er en Gasolin' plade, som der står i Adult Jazz's covernoter. Pladens opløftende moment er de to Rugsted/Kreutzfeldt numre Tilfældigvis forbi og Sad i parken, hvor trioen vover at frigøre sig en smule fra originalmaterialet og får noget så spændende ud af det, at de burde have lavet en plade i den retning.
Bonusinfo - uden relation til Joakim Pedersen Trio: For Kreutfeldt-nydere er der gode nyheder i sigte, han drager på turné til efteråret sammen med Olivier Antunes på piano og Bo Stief på bas.
På Joakim Pedersen Trio's CD står der i covernoterne noget om, hvordan trommeslageren Emil de Waal fandt på stilarten/stemningen Adult jazz - som pladen så hedder - ved et bryllup hvor trioen spillede. Nu mangler jeg både et brudepar, et glas køligt hvidvin og et stykke tapenadeindsmurt brød, mens jeg lytter til denne adult jazz - og jeg er ret sikker på, at det ville fungere bedre under netop disse omstændigheder. Jeg har stor respekt for, at drøndygtige musikere også tjener penge som festmusikere. Det er jo en fed fornøjelse for os, at have nogle af landets bedste musikere til, at skabe et lydtapet, hvor småpludren, grinen og et enkelt skål fint falder i tråd med den afdæmpede og lækre musik. Triojazzudgaver af nogle af Kim Larsens mindst vilde sange, hvor der lige præcis improviseres så lidt, at man kan synge med stort set hele vejen, er fedt på en sommerdag, hvor man er godt igang med at opbygge en behagelig hvidvinsbrandert. Men det fungerer ærligt talt rigtigt dårligt når man lytter (som i: "hører efter") til musikken. Det bliver noget der tenderer til tåkrummende pinligt og keedeligt.
Pladen byder på standards som The very thought of you (med pæn vokal af Jonas Winge Leisner), klassikere som Marsalis' Mo better blues og to Kim Larsen sange fra Larsens første soloskive Værsgo, der er så kendt at den er med i kulturkanonen - men ikke (slet ikke) er en Gasolin' plade, som der står i Adult Jazz's covernoter. Pladens opløftende moment er de to Rugsted/Kreutzfeldt numre Tilfældigvis forbi og Sad i parken, hvor trioen vover at frigøre sig en smule fra originalmaterialet og får noget så spændende ud af det, at de burde have lavet en plade i den retning.
Bonusinfo - uden relation til Joakim Pedersen Trio: For Kreutfeldt-nydere er der gode nyheder i sigte, han drager på turné til efteråret sammen med Olivier Antunes på piano og Bo Stief på bas.
torsdag, marts 12, 2009
Koncert på nettet fra Huset
På lørdag d. 14. marts er der releasekoncert for den nye CD med Erling Kroner New Music Orchestra på Huset i København. Koncerten der starter kl. 21 streames live på nettet. Koncerten markerer udgivelsen af pladen EKNMO B3, hvor der spilles musik af hammondmesteren Kjeld Lauritsen, Niels Gerhardt og Erling Kroner. I andet sæt af koncerten gæster Marcelo Nisinman på bandoneon, Kurt Larsen på accordion og Eva Malling på bas ligeledes scenen i Huset.
Lyt til koncerten her: www.dmfkbh.dk/video
Erling Kroner: kroner-music.dk
onsdag, marts 11, 2009
Så er jeg tilbage på bloggen
Efter 2 måneders forrygende ferie i Vietnam og Cambodia er jeg atter tilbage på jazzbloggen.
Der er kommet en stribe danske jazzplader i perioden, som skal have nogle ord med på vejen. Jeg har efter hjemkomsten allerede rålyttet til en del af dem og vil selvfølgelig skynde mig at skrive om dem.
Om et par måneder fylder min blog 5 år, det er stadigvæk sjovt og ikke mindst givende, at skrive om den musik jeg holder allermest af.
Jeg håber på at høre fra jer, hvis I har et tip om noget jazzet, jeg skal skrive om.
Blood og Mikkelborg
Big bandet med det ustyrligt lange navn Blood Sweat Drum 'n' Bass Big Band, spiller med legenden og trompetisten Palle Mikkelborg ved sommerens jazzfestivaller i Kongsberg, København op Århus. Mikkelborg kan ved samme lejlighed fejre sit 50 års musikerjubilæum og Miles Davis værket Aura's 25 års jubilæum -mon pladeselskabet Columbia laver en lækker jubilæumsudgave, som de lige har gjort med Kind of blue?
Palle Mikkelborg og BSDnBBB spillede sammen for første gang, sidste år i åbningsugen på det ombyggede herningensiske spillested Fermaten, hvor det var den lokale jazzklub Moor Jazz's store drøm og ønske at se netop Mikkelborg og big bandet sammen. Det gik heldigvis så godt, at de endnu en gang spiller koncerter sammen.
Iggy Jazz
Punkgodfatheren Iggy Pop udgiver en gang i løbet af foråret en plade der er musikalsk inspireret af pianogodfatheren Jelly Roll Morton. Teksterne og ånden på pladen er derimod inspireret af den franske forfatter Michel Houellebecq. Pladen hedder Preliminaires og udgives af EMI France.
Lovano og Martino på Jazzhouse
Den amerikanske saxofonist Joe Lovano spiller d. 28. 29. 0g 30. maj på Copenhagen Jazzhouse, ifølge bookingbureauet IMN's site. Mon det er med dansk backing? Lovano har tidligere spillet med Ed Thigpen's kvartet herhjemme.
Guitaristen Pat Martino besøger ifølge MTV's koncertkalender Copenhagen Jazzhouse d. 29. april.
Scofield og We Three til Cph Jazzfestival
Guitaristen og publikumsfavoritten John Scofield spiller d. 7. juli til Copenhagen Jazzfestival på Frederiksberg. Koncerten er et led i Scofields turné for den nye plade Piety Street.
Trioen We Three aka. David Liebman på sax, Steve Swallow på bas og Adam Nussbaum på trommer spiller ligeledes på Fredriksberg under jazzfestivalen d. 11. juli.