tirsdag, februar 28, 2023

MASS: shitpigeon (MASS) stream

 

Bag det vidunderlige pladetitel lorteduer gemmer sig en historie om nogle unge musikeres møde med duerne i Aarhus. Saxofonisten Lasse Damsgaard, der er manden bag musikken i MASS fortæller: 

“Albummets titel kommer ud af en samtale om duer, som vi havde i bandets opstartsperiode. Vi bor i dag alle i Aarhus, og vi kunne, den gang vi lige var flyttet til, ikke undgå at lægge mærke til og ærgres over duernes tilstedeværelse i bybilledet. Alligevel, indså vi, har de en plads i byen, og denne umiddelbare reaktion overfor duerne kom for os til at symbolisere en tendens til at se ned på eksistenser, vi ikke forstår. “Lorteduer” sagde vi dengang. Siden har ordet for mig dog været en lille påmindelse om, at det for alle en gang i mellem kan glippe at forholde sig åbent til alt det, som vi ikke forstår at værdsætte. Så en slags ode til duerne i Aarhus og alle andre steder. “

De to sidste medlemmer af trioen er brødrene Harald Hagelskjær på bas og Gustav Hagelskjær på trommer. De spiller bla. i Kosmos Trio og Harald spiller også med Lasse i kammerjazztrioen Nordlys. MASS spiller intens og pågående triojazz. Lasse Damsgaards powerfyldte altsax går i clinch med brødrenes heftige og tunge backing, der er langt fra det man kender fra Kosmos Trio. Lyt feks. til rockende Sjette eller åbningsnummeret KIA. Trioens sammenspil er formidabelt. De finder også hinanden i de mere rolige numre som Siv eller den mere komplekse shitpigeon.

MASS efterlader et ambitiøst udtryk. Jeg har allerede sagt at du skal holde øje med Hagelskjær-brødrene og kan nu tilføje Lasse Damsgaard til den liste. Han er iøvrigt begyndt at spille med Baryl og spiller desuden med afrobandet Total Hip Replacement.

Jeg kan ikke finde et link til trioen, men du kan finde dem på Spotify og andre streamingtjenester.

mandag, februar 27, 2023

Tigeroak: Living and Living (April Records) LP/CD/DL/stream

Det er ikke et musikalsk univers som vi er vant til, at høre danske musikere i. Rolig neosoul/R'n'b med inspiration fra Londons jazzundergrund, hip hop og en sjat cool nordic. Tigeroak består af Laurits Steen Møberg og Anna Prinds, der begge kommer fra det sprudlende jazzmiljø i Kolding. På trods af deres unge alder har de været musikalsk aktive i en del år og har skabt deres eget udtryk. 

Anna Prinds’ elegante vokal med mystik, sensualitet og en let vibrato er perfekt sammen med Laurits Steen Møbergs musik. Han spiller både guitar, bas, synth og har programmeret trommer og lign. Der er enkelte gæster undervejs, hvor trompetisten Peter Marott er den eneste etablerede musiker, ellers er det bla. et andet Kolding-talent Martine Bak Toldam på piano og Rhodes.

Beatsene er med skarp lilletromme og indrammer et rummeligt og sfærisk elektronisk lydbillede, hvor klaver, Rhodes eller lignende støtter melodien. Der er flere numre med hitkvalitet. Åbningsnummeret Living and Living (med Marott), People (med gæstefløjte) og Eyes finding eyes (med lækker klaversolo) er alle numre, der med deres stærke stemninger, er gode partnere til de stille stunder i natten.

Living and Living er en god og vital debut - hvor April Records skal have stor ros for at løfte den unge duo ud i verden.

Bandcamp - Tigeroak

 

fredag, februar 24, 2023

Claes Janson & Christina von Bülow: Det regnar i min stad (Stunt) CD/DL/stream

 

“Sitter här och lyssnar på nå’t gammalt regn
Sliter ut en gråtlåt ur mitt hår
Det är som om allting omkring mig
Var stämplat - “från igår.””

Det er svensk viseblues af den triste og opbyggeligt terapeutiske slags. Teksten er skrevet af finlandssvenske Åke Grandell. Musikken er skrevet og arrangeret af Christina von Bülow og det synges af svenske Claes Jansson. Jeg kan næsten ikke være i mig selv af begejstring. Det er et rigtigt godt album som altsaxofonisten Christina von Bülow har lavet. Claes Jansons svenske sang er fortrolig og intim som sad han i stuen og sang for mig.

Den musikalske backing er i hænderne på Christinas søn Pelle von Bülow på guitar, Steen Rasmussen på klaver og Rhodes, Daniel Franck på bas og Frands Rifbjerg på trommer. Desuden gæster den svenske sangerinde Emily McEwan på fire numre. Hun er et godt supplement til Claes Jansons rustne stemme. 

Teksterne er stærke og går ind og rører ved sjælen. Det handler om livet der går på hæld og alligevel stadig rummer så megen skønhed. Det handler om naturen og den mentale ro. En regnvejrsdag i byen iklædes brasilianske toner. Selvom det var en dag, hvor der var en masse der skulle laves, så sidder Åke Grandell stadig ved morgenbordet og lytter og nyder - og leger med ord.

Det er meget let at anbefale albummet til svenskofile lyttere. Ordene og måden de fremføres på. Musikken står rislende klart som en elv i en regnvåd forårsskov. 
Tack!

torsdag, februar 23, 2023

Nice Chair: World in Motion (Waidtlow Music) stream

 

Da de var unge i 90'erne, havde de deres faste tjans som nattejamværter på legendariske La Fontaine i indre København. Det er de musikalske bånd og et venskab der har ført til, at de i dag har lavet trioen Nice Chair, hvor de er aktuelle med andet album. 

Claus Waidtløw på saxofon, som jeg tidligere har udråbt til kongen indenfor streaming af dansk jazz, hvor han hitter på de digtale platforme med ballader i et klassisk jazz-setup. Kasper Vadsholdt på bas, kender vi bedst fra DR Big Band, hvor han har været fast mand i snart 20 år. På det aktuelle album spiller han både på elbas og kontrabas. Trommeslageren Martin Maretti Andersen har spillet i Pierre Dørge New Jungle Orchestra i 23 år. Det er med andre ord, tre erfarne jazmusikere, der kan deres standards og samtidig spiller mange forskellige typer jazz.

Selvom det var standards de spillede i deres unge dage, så er det noget helt andet i dag. Nice Chair virker som et musikalsk helle. Et fristed, hvor de sammen går på opdagelse i jazzen. De har fundet et enkelt og luftigt udtryk, hvor Waidtløw tager den med ro på saxofonen. Trioen befinder sig i et roligt balladeunivers og fortrolige med det og hinanden.

Nice Chair - Streaming

onsdag, februar 22, 2023

Christian Houman: Favourite work of art (Christian Houman) DL/stream

 

Der er en vibe over den her plade, der lugter af senfirserne og halvfemsernes jazz. Man har løsrevet sig fra den på det tidspunkt, fortabte fusionsjazz' digitale svøbe og bevaret en oprigtig glæde for melodi, improvisation og det teknisk krævende spil. Der hvor tenorsaxen skinner ekstra meget af overskud. Trommerne er fyldt med halsbrækkende øvelser og klaveret sprudler. Bassen er med fem strenge og elektrisk.

Det er bassisten Christian Houman der er ophavsmand for projektet og pladen som han kalder for Favourite work of art. Han er sammen med Michael Bladt (saxofon), Carsten Kær (piano) og Martin Kollerup (trommer). At de inspiratorisk befinder sig i jazzens nære fortid er kun et plus. De er trygge ved stilen og når man er tryg, tør man også at presse sig selv til det yderste. Det løser de ved, at gøre det komplicerede lækkert at høre på. Det kunne være den vuggende Spring Dance, hvor de allesammen bidrager med musikalsk glæde der forplanter sig i lytteren. Herefter kunne man kaste sig over Everybody move der heller ikke sparer på energien. Ind i mellem dem kommer Moment so close, der er rolig nordisk jazz, som jeg ikke har hørt den spillet længe. Det er rigtigt lækkert.

Bandcamp - Christian Houman

tirsdag, februar 21, 2023

Cort Lunde: Flora Electronica (Cort Lunde) LP/stream

 

Duoen Cort Lunde har lavet en hyldest til nogle blomster fra Flora Danica - og en enkelt farisær, solsikken, der ikke er med i Flora Danica. Stilen er jazzet eletronica eller jaazztronica, som det blev kaldt en gang. Erik Lunde Michaelsen på trompet, flygelhorn og elektronik og Thomas Cortes Thorup på guitar og elektronik. Det er et elektronisk take på det organiske. 

De har valgt otte blomster og ladet sig inspirere af blomstens udseende, farve, størrelse og lignende, eksempelvis blomstens habitat. Det er trompeten og flygelhornet, både som sig selv, muted eller tilsat effekter der står i centrum. Herunder har de to musikere lagt et organisk lydende lag af knistrende beats, lyde, stemninger og alt muligt andet godt fra elektronik-kassen. De har styr på virkemidlerne og overlæsser aldrig. Der er behageligt og roligt drive i numrene. Selv om det ikke er decideret ambient - er der masser af klangflader. 

Cort Lundes projekt lykkedes fordi de holder sig til det enkle og tager den med ro. De går i et med blomsterne, der heller ikke forcerer noget - men tager sig tid til at vokse frem. I det medfølgende skrift til albummet, har de beskrevet de enkelte planter; ukrudtsplanten Knuder Pileurt eller Sump Hullæbe, der selv om den indgår i Flora Danica kan findes i både Nordafrika, Asien og Europa. De har ladet sig inspirere af både Mulatu Astatke og Albert Ayler i det nummer.

Flora Electronica er en meget anbefalelsesværdig plade, hvis interessen går i retning af jazz og electronica. Den er nærmest et must have, hvis du også er i besiddelse af en pladespiller - så kan du få den på grøn vinyl.

Cort Lunde på Facebook

mandag, februar 20, 2023

Rosa Passos: Samba sem voce - Live in Copenhagen (Storyville) >> Clarice Assad: Window to the world - a tribute to Milton Nascimento (Vectordisc Records >> Torben Westergaard: Jazz Brazil (Torben Westergaard)

I Danmark har jazz med inspiration fra Brasilien haft det godt i mange år. Her er tre aktuelle og ret forskellige udgivelser, der enten har har rod i Brasilien eller har hentet inspiration derfra.

Den brasilianske sangerinde Rosa Passos gav koncert på Copenhagen Jazzhouse i 2001 i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival. Storyville har allerede udgivet første sæt fra koncerten i 2021. Nu får vi andet sæt med Rosa Passos. Hun tilhører samme generation som Milton Nascimento og Joyce, der alle etablerede sig i og udenfor Brasilien fra starten af 70'erne. Stilen er MPB, bossa og latinjazz. Rosa Passos spiller også guitar og har en sej brasiliansk trio med på scenen. Copenhagen Jazzhouses legendariske chef Lars Thorborg skriver i pladens linernotes, at hun kaldes for Brasiliens Ella Fitzgerald.


Den brasilianske sangerinde Clarice Assad har sammen med den danske trommeslager Johan Dynnesen lavet et hyldest album til singer/songwriter Milton Nascimento. Titlen Window to the world kommer fra sangen Janela para o mundo, som er et nummer fra albummet Nascimento der kom i 1997. Assad finder også musik tidligere i Nascimentos karriere med Clube da Esquina no. 2 (og 1) som han lavede i 1973 sammen med Lo Borges. Clarice Assad synger nogle flotte duetter med broderen Rodrigo Assad på to numre, ligesom hun også gør med Muato. Dynnesen har samlet Jesper Bodilsen på bas og Francesco Cali på accordion til indspilningerne. En god hyldest til en af Brasiliens helt store.

Jazz og brasiliansk musik er en særdeles god kombination. Det understreger bassisten Torben Westergaard med udgivelsen Jazz Brazil, hvor han har komponeret 9 stykker, der har hentet inspiration i det brasilianske. Han har allieret sig med den erfarne brasilianske pianist Helio Alves - der i øvrigt også har spillet med førnævnte Rosa Passos. Herudover er den altid velspillende Hans Ulrik på tenorsax og trommeslageren Jonas Johansen, der kan sætte en rytme så let og præcist, at musikken letter. Percussionisten Rogério Boccato er med på halvdelen af pladen. Han giver  numre som Sambartido og Samba Optimisma autencitet. Jazz Brazil er et vellykket og sammenhængende album.

Rosa Passos - Bandcamp

Clarice Assad

Torben Westergaard - Bandcamp

 

søndag, februar 19, 2023

Nissen Mosh: Precious (Enja Yellowbird) CD/DL/stream

 

I 2017 flyttede den unge altsaxofonist Asger Nissen til Berlin for, at studere på konservatoriet Jazz Institut Berlin. Han har etableret sig som musiker i Berlin og er nu aktuel med første album i eget navn. Han har tidligere været medlem af Alawari og har i Tyskland samarbejdet med flere store navne. Han er lige nu aktuel på den amerikanske trommeslager Jim Blacks album Ain’t no saint som medlem af Jim & The Schrimps.

I Nissen Mosh er han sammen med danske Thorbjørn Stefansson på bas og tyskerne Velentin Gerhardus på piano og Marius Wankel på trommer.

Musikken er stramtstruktureret og improviseret. Inspirationen er hentet i nutidens jazz, tysk avantgarde og ny musik. Ambitionsniveauet er højt.  Kvartetten er i kraft af deres fænomenale interplay i stand til, at indfri høje forventninger. Det er kompliceret og afvekslende musik, hvor der sker meget undervejs. Asger Nissen har overblikket og lader aldrig kvartetten forfalde til ligegyldigheder. Han er uden tvivl en musiker som der skal holdes øje med i fremtiden.

Asger Nissen

lørdag, februar 18, 2023

Bill Laurance & Michael League: Where You wish you were (ACT) LP/CD/DL/stream

 

På den ene side er det en overraskende udgivelse. På den anden side passer den meget godt ind i Michael Leagues uforudsigelige og ukonventionelle tilgang til jazzen, hvor inspiration fra verden udenfor USA sniger sig med. Vi kender ham selvfølgelig som frontmand i Snarky Puppy. På dette album er han sammen med Bill Laurance der har spillet keyboard i Snarky Puppy samtidig med en seriøs karriere i eget navn.

Michael League spiller overvejende på det persiske strengeinstrument oud som bedst kendes fra arabisk musik. Det suppleres med diverse båndløse guitarer, bas og den vestafrikanske guitar ngoni. Bill Laurance holder sig til klaveret. 

Duoen har fokus på det nære og intime, nærmest kammermusik lignende udtryk. Det er ikke en world fusion jazz plade. Det er to musikeres personlige bud på musik, der ikke lader sig afgrænse. De har fundet deres eget sprog. Michael League har spillet oud siden han var ung. I de seneste 10 år har han modtaget undervisning fra en oudmester, der mener at der er blues i Leagues spil. Under alle omstændigheder er Where you wish you were er befriende skønt album.

fredag, februar 17, 2023

Peter Bruun - Søren Kjærgaard - Jonas Westergaard: THĒSAURÓS (ILK) LP/CD/DL/stream

 

I trioen med trommeslageren Peter Bruun, pianisten Søren Kjærgaard og bassisten Jonas Westergaard skiftes de til at lave musik til et helt album. I 2021 var Westergaards musik på Positioner/Positions. Nu er det Bruuns musik og snart kommer der en med Kjærgaards musik. Peter Bruun har skrevet kompliceret musik til en trio, der er fortrolig med Bruuns idéer og tanker. Det er et modigt greb på den klassiske jazztrio med klaver-bas-trommer. De balancerer mellem at spille nogle delelementer af noget trygt genkendeligt og så det indviklede, der graver i sjælen.

De begyndte med at spille sammen for snart 25 år siden, hvor de kaldte sig Fuchsia. Her lagde de grunden for det sammenspil der er i trioen, hvor det er kollektivet der står frem. Det er en af styrkerne ved musikken, der gennemkomponeret af Peter Bruun. Han har skrevet lange forløb som trioen omsætter med plads til improvisation og friheder. Det er ikke tvivlende eller leflende. Det er til gengæld mentalt hvirvlende og udvider lytterummet mellem ørerne. Hvis du bare investerer en lille smule af dig selv i lytteoplevelsen. Det kræver det. På den anden side forgyldes du med en trioplade fra fremtiden. En jazztrio, der står ekstremt stærkt på den europæiske jazzscene.

Bandcamp - Thesauros

torsdag, februar 16, 2023

Tabloid: Open Mind (Sony) LP/DL/stream

Det er ikke fordi den har været væk. Spørgsmålet er mere om den nogensinde har været der. Dansk Pop-Jazz. Tabloid er ikke bange for at spille popjazz. Det er ikke smooth jazz de spiller. Så glat er det ikke. Det er tydeligt at flere af musikerne har stor erfaring fra poppen og det bruges i fuld udstrækning. 

Trommeslageren Felix Ewert spiller både med Nik & Jay og Drew Sycamore, Malthe Rostrup på keyboards er bla. producer for Jada. Den anden del af gruppen er fra jazzen. Oilly Wallace på sax, Jonathan Bremer på bas og ikke mindst guitaristen Johannes Wamberg der har skrevet musikken.

Det bobler af glæde og god stemning. “Det hele er et produkt af en åbenhed, som jeg håber smitter. Dem der vil danse, kan danse. Dem der vil høre en virtuos solo, kan høre det.” har Johannes Wamberg sagt i forbindelse med udgivelsen. Der er glitter og neon i den gode firserstil. 90’er r’n’b, disco, jazz og folk i en god blanding. 

Jonathan Bremer når både at spille synth-bas på discobangeren og båndløs bas (juhu!) på den  rolige Shimmer. Vi er med andre ord meget langt fra det som han spiller i Bremer/McCoy. I det hele taget er vi langt fra mangt og meget. Malthe Rostrup er ikke en fusionsjazz keyboard spiller. Han smider den ene afsporede (jeg er vild med det) keyboardlyd efter den anden i hovedet på os - hvor der er en tråd til nutidens sunde tendens i poppen til, at eksperimentere.

Der nævnes noget om Donald Fagen og John Coltrane i pressematerialet. Dem tænker jeg ikke på. Ikke en eneste gang. Til gengæld smittes jeg af Tabloids uimodståelige og letsindige omgang med jazzen.
 

onsdag, februar 15, 2023

Thomas Sejthen Trio: This is our year (Gateway) LP/DL/stream

 

Der er smæk på århusianske Thomas Sejthen Trio. Kapelmesteren har på det andet album med trioen lavet nogle familiære hyldester. Der er feks. den skønne og vilde Maggy til den ældste af sønnerne. De to andre og konen har også fået deres hyldest på albummet med den vidunderlige titel This is our year, som Thomas Sejthen i øvrigt mener at hvert år er.

Nummeret Kind of blues er en intim (jazz)klub-banger. Der er masser af plads til alle tre medlemmer. Tenorsaxofonisten Mads Ole Erhardsen og trommeslageren Jesper Bo Knudsen står skarpt.

På Minor Idea Part II medvirker sangeren Lilly Hertzman, der flyttede til Århus sidste år. Trioen og Hertzman får noget fint frem i hinanden og bør lave noget mere sammen. På titelnummeret medvirker Søren Bigum på pedal steel og tilføjer lige den sidste del positiv stemning.  

Thomas Sejthen Trio har lavet en god opfølger til det tre år gamle album. De har en evne til at placere sig midt i stuen, når vinylen er på pladespilleren.

Gateway Music Shop

tirsdag, februar 14, 2023

Nausia: Good Intentions (Plader uden grænser) LP/DL/stream

 

Der er gået præcis to år siden debutpladen kom - og det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har set frem til opfølgeren. Nausia blev bla. DMA nomineret for den første.

Der er ikke sket ændringer i kvintetten der består af Isak Schiødt (saxofoner, klarinet), Oskar Faye (altsaxofon), Christoffer Beese (guitar), Milo Aurvig (bas) og Laurits Schmidt Eriksen (trommer). Bandets intentioner med det nye album har været, at lave et album som ingen andre har lavet før.

Nausia er inspireret af krautrock, free jazz, minimalisme og ambient. De har helt sikkert skabt deres eget sted i dansk jazz - og måske endda også internationalt. De kan spille bevægende spirituelt og højstemt som på The Celebration Song, hvor saxofonerne svæver afsted i en smuk melodisk stemning - mens guitar og trommer lægger en heftig rockbund. Det er et af den slags numre - ligesom resten af pladen iøvrigt - der fortjener at blive spillet højt. Nausia har et sammenspillet og intenst udtryk, der finder energi og groove i rocken. Free jazzen bidrager med det ubundne og løse. Det er stærkt dragende. Lyt bare til Sufi eller Tidligt mørkt. 

Det er ikke store ord, at kalde Good Intenstions for en ny dansk jazzklassiker. Så det gør jeg. Og ja, de har lavet et album som ingen andre har lavet før.

Bandcamp - Nausia

mandag, februar 13, 2023

Little North: Wide Open (April Records) LP/CD/DL/stream

 

Der er ikke gået tre år siden jeg skrev om deres første plade som Little North. Det var i foråret 2020. Nu er de aktuelle med fjerde album, det er ligesom alle de forrige er udgivet af April Records og selvfølgelig på vinyl. 

Little North med Martin Brunbjerg Rasmussen på bas, Benjamin Nørholm Jacobsen på piano og Lasse Jacobsen på trommer holder fast i deres nordisk inspirerede jazz som Kim Skotte fra Politiken kalder for Nordic Cool i pladens linernotes.

De dyrker den gode og enkle melodi, omkring det bygger deres lydhøre sammenspil, der lever i kraft af kollektivet. De skriver al musikken sammen. Det er den rolige jazz, hvor lyset stille kigger frem fra sprækkerne.

Little North er modnet og fundet en plads på den danske jazzscene. Hvad kommer der nu til at skete dem? Er udlandet klar til en dansk jazz trio, der har melodi og stemning med i bagagen?

Bandcamp

søndag, februar 12, 2023

Karmen Rõivassepp & Aarhus Jazz Orchestra: Ambivalence (Jaeger Community) LP/DL/stream

 

Hun har allerede etableret sig solidt som sanger og komponist. Estiske Karmen Rõivassepp, der har boet i Danmark i en årrække, udvider nu CV’et med big band arrangør. Sammen med Aarhus Jazz Orchestra, under ledelse af Nikolai Bøgelund, har hun lavet pladen Ambivalence. Her har hun komponeret og arrangeret musikken. Der er også nogle stykker hvor hun synger. Ligesom på hendes foregående to plader, er der blevet plads til et par sange på hendes modersmål.

Det er den dynamiske side af den nordiske jazz der er i centrum på albummet, hvor særligt et nummer, uden vokal, Metropol står centralt. Hun bruger den store big band lyd. Den skinnende messing syder sammen en veloplagt rytmesektion med Fredrik Sakham på bas og John Riddell på trommer. Det er en anden side af Karmen Rõivassepp der kommer frem på Ambivalence, end den vi kender fra vokalpladerne. Det er ambivalensen. Mellem vokaljazz traditioner og storladen instrumental big band musik. Mellem et estisk ophav, dansk  kultur og en amerikansk musiktradition. Det virker naturligt for Karmen Rõivassepp at bevæge sig mellem de forskellige områder. Spørgsmålet er måske nærmere om hun overhovedet bevæger sig. Det behøver hun ikke. Hun er det hele og bruger det til, at lave et formidabelt big band album.

Jaeger Community

torsdag, februar 02, 2023

Jamhunters: Climate (Jamhouse) stream

 

De bevæger sig rundt i den mere usynlige del af den danske jazzscene - smooth jazzen - hvis man da overhovedet kan påstå at der er en scene for den slags herhjemme. Jamhunters er aktuelle med deres sjette album siden 2006 og er et af Danmarks eneste bands i smooth jazzen. Det har siden starten, fast været Peter Michael på keyboards og Lars Fabiansen på guitar der har udgjort bandet. De får hjælp af bla. Mikkel Villingshøj på trommer og Pelle Fridell på saxofon på det aktuelle album.

Pladen har hentet inspiration i klimakrisen og lander som en eftertænksom pause i en verden, hvor vi ikke ved hvad morgendagen bringer.

Jamhunters har smooth jazzen helt inde i hjertet. Det er behagelig og venlig musik. Jeg kan høre noget der minder om George Duke, Earl Klugh, Bob James og Mezzoforte undervejs. Jeg tror ikke at de er direkte inspireret af de nævnte, det er nok mere et udtryk for min vinkel på smooth jazz. Der er noget dejligt old school over musikken, der er håndspillet og stramt arrangeret. Det er god lyd som man kunne kunne høre i 80'erne. På den måde opfylder Jamhunters til fulde det de skal - og de er rigtigt gode til det.

Jamhunters