søndag, oktober 30, 2011

Mccormack & Yarde Duo: Places and other spaces (Edition Records) >> Makiko Hirabayahsi/Flemming Agerskov: Binocular (Stunt)

To gange duo
Når nu pladerne er landet til anmeldelse på nogenlunde samme tid og de begge er med en duo. Så er det vel ganske oplagt at slå dem sammen til en dobbeltanmeldelse. Faren ved den slags er selvfølgelig at jeg sammenligner pladerne. Hvilken er den bedste og den slags subtile ting. Så er du advaret.
Den engelske duo der består af pianisten Andrew McCormark og saxofonisten Jason Yarde har lavet den umiddelbart lettest tilgængelige. Der er rytme i McCormacks klaverspil og det indfanger ret hurtigt min opmærksomhed. Mens Jason Yarde lette melodiske saxofonspil er med til at give pladen det gode humør. Der er en gennemgående let og noget fersk stemning på pladen. Det betyder ikke at der går ligegyldig palmehave-stemning i den. Dertil spiller de to englændere alt for afvekslende.


Den i Danmark bosiddende japanske pianist Makiko Hirabayahsi har med egen trio etableret sig på den danske og tyske jazzscene indenfor de senere år med to gode albums. Hun har tidligere lavet en plade sammen med Mariane Bitran. Nu er hun så gået sammen med trompetisten Flemming Agerskov. Det er efterhånden længe siden at han har rørt på sig på jazzscenen. Det er 10 år siden at han sammen med Takuan lavede jazz/electronica crossover pladen Push to participate. Binocular er indspillet hos Jan Erik Kongshaug i det legendariske Rainbow-studie i Oslo, studiet der er kendt fra mange klassiske ECM-indspilninger. Selv pladecoveret ligner et ECM-records pladecover. Det afspejler meget fint musikken der med sin enkle og klare gennemsigtighed godt kunne have været en ECM-indspilning. En af de gode, vel at mærke. Flemming Agerskov spiller både på trompet og flygelhorn på pladen. Tonen er svævende smuk. Han anvender ikke effekter ligesom instrumentkollegerne Mikkelborg og Molvær. Det giver et mere kammermusikalsk udtryk, hvilket passer fint, da både Hirabayahsi og Agerskov også har erfaring fra den klassiske musik. På halvdelen af pladens numre suppleres de af Francesco Cali på akkordeon. Det tilføjer noget af det temperament som klæder pladen så godt. Det giver noget af det som den første plade mangler.
editionrecords.com
sundance.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar