lørdag, oktober 08, 2011

Svin: Heimat (Mom Eat Dad/Gateway)

Et seriøst spark i jazzens boller
Der går 48 sekunder inden jeg blæses omkuld af den tungeste heavyspade og buldrende trommer. Kort efter kommer saxofonen hvinende ind fra højre og puster det korte intronummer Cougar op. Pladen er i gang og vi bydes velkommen på Svins hjemstavn. Her er guitaren tung, saxofonen er berusende og trommerne får smæk. Med en særegen blanding af filmiske lydflader, tunge rocktrommer og en saxofon der veksler mellem det søgende og usikre til vilde og utæmmede fremstår kvartettens musik overbevisende og nuanceret. Bandlederen, guitaristen og komponisten af alle numrene, Lars Bech Pilgaard skifter på guitaren mellem at spille helt enkelt og nærmest spinkelt for så at skifte over i det mere rå riffbaserede spil der sparker seriøst meget røv.


Jeg kommer umiddelbart til at tænke på John Zorn's Naked City, hvor jazz og rocket vildskab også gik hånd i hånd. Svin er en opdateret udgave, der har ladet sig inspirere af den lo-fi æstetik som man har dyrket i rockens mere alternative miljøer, siden grungen fejrede sin sejrsgang for snart tyve år siden. Men sangtitler som Utøj, Muskelhund, Sankt Hans og Iglo indikerer også en kærlighed for det skæve samtidig med at det serveres med et charmerende glimt i øjet.


De to Magnus Fra Gaarden-musikere Henrik Pultz Melbye (sax, klarinet og diverse) og Magnus Bak (march-baryton og diverse) er sammen med trommeslageren Thomas Eiler og Lars Bech Pilgaard et seriøst spark i jazzens boller. Punket flabethed er også noget der kan dyrkes af velspillende musikere. Med elementer fra jazzens frie discipliner, melodi og rock er der kommet et habilt og detaljeret tryk-den-af-album ud af det.
momeatdad.com

Ingen kommentarer:

Send en kommentar