torsdag, december 08, 2022

DMA Jazz 2022 i Aarhus


Onsdag aften var Aarhus selveste epicentret for dansk jazz. Store sal i Musikhuset dannede for første gang rammen om den største DMA Jazz fejring nogensinde. 

Meget passende åbnede showet med det unge Aarhus band Døssing og det sluttede med anden Aarhus-treat Aarhus Jazz Orchestra, der havde Gitte Hænning - der havde trådt sine barnesko i den lille storby - med på scenen. Der var dog ingen kunstnere fra Aarhus der fik priser udover Anders Ørbæk der meget fortjent P8 jazzprisen som Årets ildsjæl. Til gengæld fik en musiker bosiddende i det vestjyske for første gang en DMA jazz - mens Jeppe Zeeberg uden og med Horse Orchestra blev aftenens helt store sejrherre.

Dagen var for mit vedkommende allerede begyndt på spillestedet Turkis, hvor der var mulighed for overvære nogle paneldebatter, hvor særligt en fangede min interesse. Her kunne man høre medlemmer af akademiet der havde nomineret pladerne, fortælle om processen bag arbejdet med udvælgelsen af pladerne. Vi mødte de tre akademimedlemmer TS Høeg, der udover at være outertainer med tilhørende saxofon også er, hvilket er relevant i denne sammenhæng, anmelderredaktør på Jazzspecial, musiker Johannes Gammelgaard Lauritsen og DR Big Band producent Fimmer Engel. Musikken var udvalgt på baggrund af blindllytning blandt 179 udgivelser. TS Høeg kom med en frisk kommentarer om, at han sagtens kunne høre hvis det var nogen han kendte. Så gav han dem en høj rating. Fra salen blev de spurgt om hvor jazzen var på vej hen. Hertil svarede Daner-Høegen, at den ikke var på vej nogen steder hen.

Alt er sprunget i atomer. Den lever i bedste velgående. Det gælder om at lette røven. Det gælder både publikum og musikere.

Aftenens show havde atter Jeanett Albeck som vært. Hun styrede os levende gennem aftenen i sine flotte gevandter. 

Her er aftenens vindere i de forskellige kategorier.


Årets Jazzudgivelse
Jeppe Gram - The Doldrums (Storyville Records)

Årets Jazzkomponist
Horse Orchestra for Horse Orchestra - The Milkman Cometh (Selvudgivet)

Årets Vokaljazzudgivelse
Tone of Voice Orchestra - Tone of Voice Orchestra (Stunt/Sundance)


Årets Eksperimenterende Udgivelse
Jeppe Zeeberg - Conventional (Selvudgivet)

Årets Nye Jazznavn
ALAWARI - ALAWARI (April Records)


Årets Tværæstetiske Udgivelse
Lars Greve - En verden, der melder sig (Selvudgivet)

Årets Track
Horse Orchestra - Montag ist vielleicht der lustigste Tag (Selvudgivet)

Børnejazzprisen
Casper Mikkelsen & En FanJAZZtisk Trommerejse


P8 Jazz Prisen - Årets Ildsjæl
Anders Ørbæk, Orkesterchef for Aarhus Jazz Orchestra

JazzDanmark Prisen - Årets Koncertoplevelse
Apollonian Circles, arrangeret af Hess Is More

Jazzlegatet - Årets Musiker
Kjeld Lauritsen

Jazzlegatet - Årets Orkester
Bévort 3

Jeppe Zeeberg var på scenen tre gange for at hente en pris. To gange sammen med Horse Orchestra og en enkelt gang med hans eget album Conventional. Han sagde at han blev glad da pladen blev nomineret. Det var hans oplevelser at pladen at pladen ikke var blevet opdaget. Nu føltes det som om der var nogen der havde hørt den. Det kan godt være af Zeeberg sagde at den slags priser er noget bullshit, da man ikke kan konkurrere om kunst. Men han virkede nu ret glad for alle priserne. 

I et felt af eksperimenterende jazzudgivelser stak Jeppe Grams The Doldrums ud - endda så meget at den også blev valgt som Årets jazzudgivelse. Hans mangeårige erfaring i jazzen har bragt ham vidt omkring. På The Doldrums er der en smag af 50'ernes jazz i et nutidigt take med unge og ældre musikalske personligheder.

Lars Greve flyttede hjem til Vestjylland i starten af året. Så da han gik på scenen for at få prisen for Årets Tværæstetiske udgivelse var det som Holstebroborger. Det er såvidt jeg ved første gang nogensinde, at der er nogen her ude vestfra der har fået en DMA Jazzpris. Mikkel Hess' imponerende liveshow Apollonian Circles med Hess is More fik en velfortjent pris for Årets Koncertoplevelse - jeg hørte også på vandrørene til DMA-showet, at der var en ny plade på vej med Hess is More. 

De tre førende danske jazzpladeselskaber fik her en pris. Tudsegamle Storyville Records med Jeppe Gram, ihærdige Stunt Records med Årets vokaludgivelse med Tone of Voice Orchestra og opkomlingen, den urolige dreng i klassen og Jazznytprismodtager 2021 April Records med ALAWARI.


Aftenens største overraskelse stod Kjeld Lauritsen for. Han havde under stor ballade ikke fået indsendt sit album til JazzDanmark, da han mente at det var en bøvlet proces, så det kunne deltage i DMA Jazz. JazzDanmark svarede igen med kærlighed og tildelte ham Jazzlegatet Årets Musiker 


Årets DMA show var det bedste i mange år. Man kom godt rundt i jazzen. Døssings boblende energi, Bevort 3's hårdkogte og fighte triojazz, Smag På Dig Selvs smadderjazz, Lilly & Gilad Hekselmanns enkle duojazz, Aarhus Jazz Orchestras fine samarbejder med vidt forskellige kunstnere som Teitur og Gitte Hænning, hvor særligt sidstnævnte indtog scene og show i en grad som aldrig er set før til DMA Jazz. Det var et afvekslende og underholdende show i sal med superstemning.


Efterfesten på Turkis sluttede for mit vedkommende ved to-tiden. Bjarke & The Beerbellys havde Jazz Benzin dåsebajere og glædesfyldt jazz med. De fik sat gang i festen og sluttet DMA Jazz 2022 af på bedste vis. Tak til JazzDanmark for en fed fest.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar