Feedback Fest
En koncertoptagelse med en japansk kvartet med to guitarer i front, optaget på det gode skib Stubnitz i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival i 2006 får mig (fordomsfuldt) sporet i retning af noget urovækkende larm inden jeg overhovedet har hørt en lyd.
Men! Det sker ikke...lige med det samme. Pladen indledes med underspillede, kontrollerede feedbacktoner fra guitarer der væver sig sammen, hvor man i lang tid tænker at nu må der komme et heavy-riff, men så simpelt griber de det selvfølgelig ikke an, de to guitarister Otomo Yoshihide og Ryoichi Saito. Yoshihide er en legende indenfor noise-genren, hvor han bla. har lavet en soloplade med pladespillere uden vinyl, hvor han ved hjælp af feedback og hyletoner fik lavet albummet Turntable Solo. Sidste år spillede han sammen med den norske trio The Thing i Danmark, desuden har han samarbejdet med John Zorn. Hvilket ikke er uden betydning i tilfældet Emergency. Der er mange paralleller til Zorn's Naked City. Støj i opløsning veksles med heftige rytmer. Overstyrede heavyriffs veksles med groovy bund. Hiroaki Mizutani tager sig af bassen og Yasuhiro Yoshigaki tager sig af trommerne.
På de fire numre, der hver varer næsten et kvarter kastes vi ind i energiske udladninger fra en kvartet, der langt hen ad vejen spiller sammen i nogle ret så arrangerede numre. Louis Prima's udødelige klassiker Sing Sing Sing og Mingus' ligeså kendte Fables of Faubus bliver behandlet med løsagtig respekt. Mens Rahsaan Roland Kirks The inflated tear er en studie i fragmentarisk opløste rytmer og lyde. Det er imponerende.
Sjældent, om nogensinde har jeg hørt så meget feedback, brugt så elegant og sammenhængende som Emergency gør. Det er besættende smukt.
Bonusinfo:
Pladen er udgivet af det danske pladeselskab JVTLANDT, der ledes af Martin Vognsen, der sidste år udgav plader under navnet State Changes According To A Wind, hvor Yasuhiro Yoshigaki medvirker på den ene.
jvtlandt.com
En koncertoptagelse med en japansk kvartet med to guitarer i front, optaget på det gode skib Stubnitz i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival i 2006 får mig (fordomsfuldt) sporet i retning af noget urovækkende larm inden jeg overhovedet har hørt en lyd.
Men! Det sker ikke...lige med det samme. Pladen indledes med underspillede, kontrollerede feedbacktoner fra guitarer der væver sig sammen, hvor man i lang tid tænker at nu må der komme et heavy-riff, men så simpelt griber de det selvfølgelig ikke an, de to guitarister Otomo Yoshihide og Ryoichi Saito. Yoshihide er en legende indenfor noise-genren, hvor han bla. har lavet en soloplade med pladespillere uden vinyl, hvor han ved hjælp af feedback og hyletoner fik lavet albummet Turntable Solo. Sidste år spillede han sammen med den norske trio The Thing i Danmark, desuden har han samarbejdet med John Zorn. Hvilket ikke er uden betydning i tilfældet Emergency. Der er mange paralleller til Zorn's Naked City. Støj i opløsning veksles med heftige rytmer. Overstyrede heavyriffs veksles med groovy bund. Hiroaki Mizutani tager sig af bassen og Yasuhiro Yoshigaki tager sig af trommerne.
På de fire numre, der hver varer næsten et kvarter kastes vi ind i energiske udladninger fra en kvartet, der langt hen ad vejen spiller sammen i nogle ret så arrangerede numre. Louis Prima's udødelige klassiker Sing Sing Sing og Mingus' ligeså kendte Fables of Faubus bliver behandlet med løsagtig respekt. Mens Rahsaan Roland Kirks The inflated tear er en studie i fragmentarisk opløste rytmer og lyde. Det er imponerende.
Sjældent, om nogensinde har jeg hørt så meget feedback, brugt så elegant og sammenhængende som Emergency gør. Det er besættende smukt.
Bonusinfo:
Pladen er udgivet af det danske pladeselskab JVTLANDT, der ledes af Martin Vognsen, der sidste år udgav plader under navnet State Changes According To A Wind, hvor Yasuhiro Yoshigaki medvirker på den ene.
jvtlandt.com
Ingen kommentarer:
Send en kommentar