fredag, august 03, 2012

Kjell Öhman/Hans Backenroth/Joakim Ekberg: The Duke (Prophone)

Nogle gange er det god kvalitet, hvis vi præsenteres for ny og grænseoverskridende kunst. Men det behøver ikke at være nyt og grænseoverskridende hver gang - så havde jeg nok også valgt at holde af en anden genre end jazzen. Når man så bevæger sig ind på et felt, hvor fremtiden i den grad er fortid, ville onde tunger kalde det museumsjazz. Jeg kalder det "fedt-at-det-stadig-spilles-jazz."
Den svenske veteran Kjell Öhman er bla. kendt fra det svenske TV-program Alsang på Skansen og som en svedig orgelbetvinger. Her møder vi ham i Oscar Peterson-hjørnet. Han har endda taget et par Peterson-kompositioner Kelly's Blues og When summer comes med på albummet The Duke, der har fået navn efter Dave Brubeck's hyldest til Duke Ellington. Öhman får hjælp fra bassisten Hans Backenroth der ikke er bange for at sige, at Oscar Pettiford, NHØP og Ray Brown er hovedinspirationskilderne. Sidstnævnte er mest hørbar i spillet mens NHØP mere fornemmes i kulissen. Hvornår har der i øvrigt sidst været en dansk bassist der offentligt turde sige at NHØP var en inspirationskilde? På trommer er det Joakim Ekberg.
The Duke er en veloplagt plade, der sidder lige i skabet med det samme, den skal ikke lyttes til. Det er ikke ukendt jazz, kompositioner af Billy Taylor, Ellington og John Lewis er feks. også at finde på albummet. Men netop fordi Öhman har valgt nogle knap så slidte numre, er det et vedkommende og friskt jazzalbum, der stråler af spilleglæde og kærlighed. Pladen lukkes ned med landsmanden Georg Riedels smukke Shanna, der valser dejligt afsted. En jättemysig skiva!
prophonerecords.se

Ingen kommentarer:

Send en kommentar