Benjamin Koppels pladeselskab Cowbell er aktuel med hele tre udgivelser. Som noget nyt har de indgået et samarbejde med Tiger-butikkerne, så pladerne for det første er tilgængelige i over hundrede butikker og for det andet sælges de til kun 30,- stykket. Tiger har før haft stor succes med nogle af de plader som de har udgivet. Bl.a. har en serie med tidligere udgivet Cowbell-musik, der strakte sig over 10 plader, solgt over 60.000 eksemplarer. Devisen om at få musikken ud til lytterne, har haft stor gennemslagskraft. Benjamin Koppel har lavet nogle forskellige serier med musik. I den ene serie der hedder Living Room Recordings er der kommet 2 plader. Pladerne er indspillet hjemme hos Benjamin Koppel omkring Steinway-flygelet som han arvede efter Herman D. Koppel. Den første plade er sammen med den franske pianist Jean-Michel Pilc, hvor Koppel har ladet sig inspirere af franske Arthur Rimbauds digtsamling Illuminations fra 1874 i forbindelse med skabelsen af kompositionerne. Koppels valg af altsaxofon hele pladen igennem klæder musikken. Pilc er en stærk pianist. Alligevel efterlader musikken et frapperende udtryk. Det hænger ikke helt sammen.
Det går bedre på den anden udgivelse i dagligstueserien. Her er Koppel sammen med New Nordic Quartet. Igen henter han inspiration i litteraturen. Denne gang har han ladet sig inspirere af 8 nordiske litteraturklassikere. Lige fra Scherfig over Heinesen til Lagerlööf og Lindgren. Sammen med pianisten Eythor Gunnarsson (fra Mezzoforte) som Koppel tidligere har indspillet med, den norske trommeslager Audun Kleive og den svenske bassist Thommy Andersson (som Koppel ofte har samarbejdet med) er Koppel i godt selskab. Der er enkelte numre, hvor det bliver noget kantet. Ser man bort fra dem og fokuserer på perlerne, så er slet ikke så tosset! På den næsten 10 minutter lange The Immortal story der er bygget over Blixens Den udødelige historie rammer kvartetten zenit. Det er så smukt. Koppels altsax er omkransende og Gunnarssons pianospil sidder lige i øret og pirrer behageligt. Der er flere numre der rammer noget af det samme.
Den sidste plade er slet ikke med Benjamin Koppel. Den er første udspil i serien Breaking Borders og er med Benjamins far Anders Koppel på Hammondorgel og den amerikanske pianist Kenny Werner, som Benjamin har et nært musikalsk forhold til. De mødes over instrumenterne og har lavet pladens ni numre sammen. Der er eksperimenter og løssluppenhed. Der er bølgende Hammondorgel i bedste Anders Koppel-stil som det kendes fra Savage Rose og ikke mindst Bazaar. Der er små fine figurer som de mødes over og improviserer ud fra. Breaking Borders serien vil forsøge at afspejle lyden af nutidens jazzscene. Her er det første udspil nok ikke den mest betegnende. På den anden side er Koppel og Werner to dejlige musikere, der kender deres musikalske værd og har skabt en atypisk nutidig improbåret jazzplade.
Bonusinfo:
Der er også to Carsten Dahl-plader til 30,- i Tiger-butikkerne. Papillon og Dreamchild. De er begge tidligere anmeldt her på bloggen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar