Han er en af vore helt store jazzmusikere! Trompetisten Jakob Buchanan gør måske ikke det store væsen af sig i en større offentlighed. Det er også helt fint med mig. Så længe jazzlyttere med ørerne skruet rigtigt på, bruger tre kvarter på at lytte til denne plade. Buchanan bygger videre på det han startede med pladen I land in the green land fra 2010. Han er sammen med den mangeårige makker Jakob Bro på guitar, percussionisten Marilyn Mazur og bassisten Jonas Westergaard på pladen. Buchanan har også arbejdet med et Rekviem for kor og big band gennem flere år. Det er nu indspillet og udkommer senere på Buchanans pladeselskab. Den aktuelle plade har fået undertitlen Sketches for a Requiem og er ligesom det store Rekviem inspireret af mennesker og steder.
Der er Kong Winther (In Paradisum), der er en hyldest til den afdøde instrumentkollega Jens Winther. Der er The Big Mazur Blue M-Ocean (Sanctus) til Marilyn Mazur. Der er A.D. Buchanan’s armchair gospel, der er tilegnet faderen og faderens liv foran TV’et i lænestolen. Der er Kornhultsvägen (Lux Aeterna), der er tilegnet den lille svenske flække, hvor Buchanan hvert år holde ferie med familien. Buchanan får nye sider frem i Jakob Bro’s guitarspil. På A.D. Buchanan’s armchair gospel spiller Bro f.eks. en beskidt, twangy, støvet countryguitar. Buchanan, der har en sikker tone på trompeten bruger inspiration fra specielt Kenny Wheeler til at skabe sit eget sprog. Der er en afklaret og smittende ro i musikken. Pladens åbningsnummer Kornhultsvägen trækker på svensk folkemusik, løftet ind ad Bro, der nærmest spiller som Jan Johansson på guitaren. Mazur tilføjer en boblende lethed og får nummeret til at svæve. Pladen er harmonisk sammenhængende og meget anbefalelsesværdig!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar