Der bliver rig mulighed for at høre guitaristen Thomas Maintz i forbindelse med årets jazzfestival. Bl.a. spiller han en duokoncert med pianisten Aaron Parks på festivalens andendag. Det er også to amerikanere han har med på sit andet soloalbum Present - hvor det ikke handler om gaver, men om at være tilstede. Bassisten Scott Colley og trommeslageren Johnathan Blake var med Maintz i Sear Sound Studiet i New York i starten af 2014, hvor den legendariske James Farber sad ved mixerpulten. Hvad betyder det så egentlig? Det betyder en hel del. Lyden er nemlig forbilledlig ren og enkel. Den omfangsrige CD med 70 minutters musik og 12 numre inkluderer fire gengangere fra debuten. En debut som jeg ikke var ene om, at have med på års bedstelisterne i 2009. At Thomas Maintz så tænker at de kan optimeres, at der kan gøres mere ved kompostionerne, er både interessant, men også lidt dumdristigt, da der er en risiko for, at de forskellige udgaver bliver sammenlignet.
Men at Maintz er modig og hviler så meget i sig selv er styrken ved Present. De gamle kompositioner tåler endnu et spin. Der tilføjes nyt og der holdes fast i noget andet. Maintz spiller Bill Evans’ If I should lose you på akustisk barytonguitar i en berigende udgave. Maintz’ musik er stille og rolig i et afstemt ballade-setup. Colley og Blake er inspiration for mange musikere og det kan Maintz også godt blive. Han er original og sikker i den meget klassisk lydende jazz han spiller.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar