Subsoniske balustrader af lyd kommer op til overfladen. De svømmer ind over os. Går i opløsning. Lyden bliver et med din krop.Tranceskabende droner sendes rundt. Lavfrekvente lyde, susen og støj blandes sammen. Omdrejninger er et nyt album med Mark Solborg og Christian Skjødt ved roret. Udgivelsen kommer i et flot gatefold cover, hvor der udover 2 LP’er også er en downloadkode og et USB-stik, desuden har jeg også modtaget musikken på CD. Det var Wundergrund festivalen (nu G((o))ng Tomorrow) der bestilte værket, der blev opført første gang i november 2014.
Formidlingsmæssigt er Omdrejninger noget af det mest imponerende jeg har set længe fra danske kunstnere. Helt centralt står den visuelle del. Instruktøren Laurits Flensted-Jensen har skabt en videoudgave med tilhørende lyd i surround. Vi kommer helt tæt på musikken i KoncertKirkens stemningsmættede rum. De intime sort hvide billeder viser musikerne midt i rummet, omgivet af publikum. Musikken er indspillet over to omgange.
Den tyske trompetist Axel Dörner, kendt fra bl.a. Monks Casino sammen med von Schlippenbach og Mahall medvirker på begge dele. Han spiller på en specialbygget slidetrompet med indbygget elektronik. På den første optagelse, som er albummets anden del, medvirker Michael Rexen (vokal), Jakob Kullberg (cello) og Bjørn Heebøll (trommer). Anden del blev opført var i juli 2015, hvor norske Ingar Zach medvirkede på Gran Cassa (stor orkestertromme) og percussion.
De to dele er forskellige og står alligevel på et fundament af Solborg og Skjødts musikfilosofiske idéer, hvor de bruger rummet og en realtime processering af musikken, der består af komponerede og frie elementer. Man ser i videoen, hvordan Skjødt er beskæftiget med at bearbejde lyden og måden, som musikere og publikum får den præsenteret. I albummets første del bringer Zachs store tromme en snigende, lidt urovækkende stemning ind under musikken. I den anden del er Michael Rexens hjerteskærende vokal med til at give musikken suspense.
Omdrejninger er et album der på flere planer er meget anbefalelsesværdigt. Det færdige produkt med gatefoldcover, en flot grafisk udformning, det medfølgende hæfte med billeder af bl.a. Peter Ganushkin og videoen er i særklasse. Det lydmæssige indhold holder det samme høje niveau. Så er du til eksperimenterende eller abstrakt musik, er dette album nr. 1 på listen over de næste plader du skal købe.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar