Det er en helt åbenlyst mærkelig udgivelse, så mærkelig at den kun er til at holde af. Guitaristen Ask Kjærgaard var sidst aktuel i eget navn med spoken word pladen At fortælle menneskene, hvor Svend Aage Madsens bog dannede grundlaget for albummet. Nu er Kjærgaard atter aktuel med en udgivelse, hvor han er gået egne veje. I en form for arbejdsraseri lavede han i en periode på 3 måneder, over 70 kompositioner. I stedet for selv at indspille dem, har han i stedet bedt andre om at gøre det.
På den første udgivelse er det keyboardspilleren og pianisten Rasmus Kjær der sætter 10 Kjærgaard kompositioner i scene. Kjær har et meget liberalt forhold til genrer og tangentinstrumneter og med denne udgivelse er al tvivl om det, for evigt dømt ude. Han bruger både cembalo, wurlitzer og analoge synths. Det udløser et univers af synthpop, loungemusik, soundtracks, avantgarde og senklassicistiske venetianske romancer (det sidste er noget jeg selv har fundet på, men jeg synes at det lød så godt at det måtte med i anmeldelsen. I øvrigt kan åbningsnummeret Orthosie, der spilles på cembalo godt lyde som sådan noget).
Planen er at der skal udkomme yderligere 3 udgivelser i The book of moons serien i 2018.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar