Når der står “formmæssigt aparte musik” i pressematerialet, så er der en ekstra god grund til at spidse ører. Det er guitaristen Lars Bech Pilgaard, der er i selskab med Mija Milovic og Oliver Laumann udgør Skyggen. Albummet former sig som en musikalsk krimi, ved hjælp af kriminelle hovedpersoner, manglende beviser og tvetydige signaler.
Der er elementer af primalpunk og ultraenergi. I et støjende univers skabt af Lars Bech Pilgaard og Oliver Laumann og Mija Milovics vokal på både dansk og engelsk understøttet af synthesizer, får vi en dybt forvirrende historie, der skal høres nogle gange inden man stadig ikke har forstået noget. En gang i mellem er det fedt at høre en plade, der inspirationsmæssigt skylder mere til Ungdomshuset end til Jazzhus Montmartre.
Lars Bech Pilgaard er også aktuel som den tredje kunstner der spiller Ask Kjærgaards musik i projektet The Book of Moons. Hvor det på de to første udgivelser var tangentspillere der spillede Ask Kjærgaards musik, er det denne en gang en instrumentkollega. For første gang medvirker Ask Kjærgaard også selv på et par numre. Lars Bech Pilgaard er en eventyrlysten guitarist der skaber musik der kan lyder som futuristisk filmmusik, fuzzrock, heroin hip hop og punket syreguitar. Det lyder modsætningsfyldt. Det er det ikke, når Lars Bech Pilgaard blander lange noisefyldte guitarhyl med akustiske drømmeflader og andet godt fra kolberne i Lars Bech Pilgaards lydlaboratorium.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar