Hvad der umiddelbart kan fremstå svært tilgængeligt og knudret ved første øjekast viser sig at være noget andet og mere, når først ørerne aktiveres.
Den kompromisløse guitarist Martin Kirkegaard fra Aarhus har sammen med Mikkel Almholt (Ghost, Flute and Dice) lavet den dobbelte udgivelse Molacg part 1 & 2. Det er et samlet værk bestående af fem improvisationer. To duoindspilninger fra 2012 og to solo guitar stykker fra 2023 og 2024. I 2020 lavede Kirkegaard pladen Tar Gui, som jeg i min anmeldelse anbefalede til lyttere, der ikke ville spilde deres tid på tilfældigheder. Det gør sig også gældende her.
Molacg part 1 & 2 er pakket ind i nogle imponerende pladecovers med håndmalede genbrugsomslag ved indlagte hæfter, der meget præcist beskriver musikken og hvordan den er opstået.
Det er duoindspilningerne der indtager den første plade, part 1 og den første del af part 2. Titlen på albummet kommer af at alle duoindspilningerne er i mol og i tonearterne a, c og g. Kirkegaard og Almholt arbejder med improvisationen. Musikken opdages mens den udøves. En slags “Open Music”.
Kirkegaard spiller på akustisk guitar og banjo og Almholt på forstærket klaver. De kommunikerer og udveksler idéer gennem musikken. Det er melodiske forløb, hvor der vokser noget frem, der går over i noget nyt. Der er folkemusik, messende dronede klange, jazzede soloer og kaotiske klimakser.
Part 2 åbner med duoseancen Tamale i Gudenåen, der kommenteres af solonummeret Brage blues for Elamat om open landscape. Det hele afsluttes med det næsten tyve minutter lange solonummer A suite for Molacg in D major. Kirkegaard tager afsked med den første del af Molacg, ved gennem nutiden at genbesøge stemninger og grundklange. Det er en flot afslutning på et vinyl værk, der anbefales til vinylister, der lytter med nysgerrige ører. Den skal erhverves på vinyl. Der er kun lavet 100 stk. på sort vinyl og 20 stk. på klar vinyl med sort røg effekt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar