Her er to meget forskellige eksempler på moderne kormusik. På den første har den norske forfatter - og i denne sammenhæng komponist og pianist Ketil Björnstad sat musik til tekster af den engelske præst og digter John Donne, der levede fra 1572-1631. Han regnes for at være en af de vigtigste barokdigtere. Björnstads musik sættes i scene af saxofonisten Håkon Kornstad og percussionisten Birger Mistereggen. Det 22 mand store Oslo Kammer Kor, med både mænd og kvinder lægger stemmer til musikken. Der er flere solopræstationer undervejs. Det er dog korstykkerne der betager mig. Stemningen veksler mellem Garbarek’sk inspireret saxofonspil, lyrisk flydende klaverspil og et højstemt kor i et sakralt rum.
Det bliver noget helt andet på mødet mellem worldjazz gruppen Acoustic Sense og det 7 kvinder store kor Glas. Guitaristen John Sund har skrevet musikken mens medlemmer af koret har skrevet teksterne. Glas er egentlig et acapellakor, der excellerer i korsang, som den kendes fra de bulgarske kvindekor. Acoustic Sense lægger ikke under for dogmer for bestemte musikalske retninger. John Ehdes cello, Morten Lundsbys bas og Ayi Solomons percussion mødes atter i et behageligt sammenspil. John Sunds akustiske guitar topper det hele meget formfuldendt. Mødet mellem koret og guitaren på Second Impression er intet mindre end magi. Det swinger og bobler af liv og spændinger. Hvad det på papiret lyder fortænkt bliver i virkeligheden omsat til original og spændende musik og korsang. Det er ikke bare et møde mellem et kor og en gruppe. Det er en sammensmeltning, hvor det ikke er tydeligt hvor det begynder og slutter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar