En overgang. Et ikke nærmere defineret sted mellem to punkter. Stedet hvor man befinder sig når man på vej fra et sted til en andet. Er det i en fodgængerovergang du befinder dig, så er der grønt lys og givet tilladelse til, at du må bevæge dig.
Girls in Airports har i de senere år også befundet sig i en overgang. Efter at de har udgivet et par plader på det engelske selskab Edition Records - den seneste i 2017, har trommeslageren Mads Forsby siden har forladt gruppen og Anders Vestergaard er kommet med i stedet. Nu er de tilbage, hvor de startede og udgiver selv deres musik igen.
De har indspillet musikken i Black Tornado Studio, der er et populært studio blandt mange alternative danske rockbands. Det er meget bevidst valg, der tager sigte efter et mere råt, industrielt og organisk udtryk - og de har de gjort i John Fomsgaards mesterlige lydsætning.
Dive er det bedste Girls in Airports album siden 2013-albummet Kaikoura. Der er mange genkendelige elementer - hvor de blander indierock, afro og jazz i et rytmisk, malerisk og vildt medrivende udtryk. De kan spille en transcenderende tilstand frem, når Martin Stender og Lars Greve på saxofoner, fløjter og klarinetter tager fat i vores ører.
Mathias Holms analoge og let beskidte keyboardlyde og flader er et vigtigt element i Girls in Airports lydunivers, hvor Victor Dybbroe’s superpræcise percussion giver det sidste til universet der stadig er i udvikling og kan flytte sig.
Samtidig med at pladen er udkommet er Lars Greve trådt ud af gruppen - han har fået Statens Kunstfonds tre årige arbejdslegat med projektet Resonerende Rum. Girls in Airports har mødt en ny overgang - hvor vi som lyttere kan dyrke albummet Dive - mens de finder vej gennem overgangen. Der er givet grønt lyd til Girls in Airports og de er på vej over gaden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar