søndag, september 15, 2019

Museum Remixed (Palm Spree) 12”EP/DL/stream

Der er en tænding i musikken. En gnist. En latent fare for eksplosion. Når det hele er ovre, går det op for mig at musikken er eksploderet mens jeg lyttede. En slow motion eksplosion. Det skrev jeg i forbindelse med at Terkel Nørgaards trio Reverse udsendte albummet Museum for 2 1/2 år siden. Nu er der kommet en remix EP med fire numre fra Museum LP’en - og endnu en gang eksploderer musikken. Bare på en helt anden måde. Nørrebro pladeforretningen Palm Spree står for udgivelsen af pladen. Fire kunstnere har fået sporene fra musikken overdraget og har skabt helt nye remixes. 

Lord Akton, der lavede remix albummet Spectator I 2017, hvor han remixede Carsten Meinerts legendariske To You plade, har lavet et remix af RFG - og ikke Luna, som der fejlagtigt står på coveret. Det er istedet 99 Blows alias Rasmus Vestervig der har taget sig af den. 

Shatter Hands har remixet Lost. Jeppe Wolmer har taget sig af Edward, hyldesten til Duke Ellington fra Museum albummet. Ellington er langt væk på det formidable mix, der er min favorit på EP’en. Jeppe Wolmer har trukket piano og trommer ind fra originalproduktionen. Med et heftigt dansabelt beat er støvet endegyldigt rystet af mine højttalere.

Museum Remixed er elektronisk DJ musik fyldt med sjæl og helt inde i det pumpende hjerte sidder jazzen.


lørdag, september 14, 2019

Debre Damo Dining Orchestra: 3DO (DDDO) LP/DL/stream

Da de udsendte singlen Yesega Wat for snart fem år siden, blev de et jazzundergrundshit. Det var dansk ethiojazz i særklasse. Allerede med det første album, der kom året efter havde de rykket sig og ville mere end ethiojazz.

Debre Damo Dining Orchestra er et nysgerrigt og udforskende band, hvilket de endnu en gang demonstrerer med albummet 3DO. De tre medlemmmer Peder Mertner Vind, Søren Lyhne Skov og Rasmus Karkov indtager en plads på den danske jazzscene der ellers har været tom.

Der er kun fire numre på pladen. Her har den sidste på side A, 3DO III mest hitpotentiale - det er der hvor lyden fra Afrika træder tydeligst frem, samtidig med at det blandet op med et lækkert synthhook.

Pladens hovednummer 3DO IV fylder hele side 2 med sine over 23 minutter. Her vokser spirituel jazz frem. Søren Skov på diverse saxofoner og Rasmus Karkov på altsax skaber sammen med Peder Mertner Vinds klangflader et mangefarvet syret eksotisk tæppe, hvor Indien og Mellemøsten er blandt bidragsyderne.

Når jeg har hørt pladen til ende, bliver jeg sulten på mere Debre Damo og kan ikke lade være med at tænke på, at 3DO mindst burde have været en dobbelt-LP.

Debre Damo Dining Orchestra har lavet et stærkt tredje album med stemningsfuld vilje, sjæl og intensitet.


fredag, september 13, 2019

The KutiMangoes: Afrotropism (Tramp) LP/CD/DL/stream

De to første plader med The KutiMangoes har været fede. Afro-Fire fra 2014 har været favoritten. Men den status er truet. Jeg har fået et nyt The KutiMangoes favoritalbum. Afrotropism er der hvor The KutiMangoes er blevet voksne. Der både sans (for afrojazz) og samling (det kollektive udtryk i The KutiMangoes har aldrig været stærkere) på pladen.

The KutiMangoes er et af de bedste livebands på den festlige del af den danske jazzscene. Med Gustav Rasmussen og Michael Blicher i spidsen og et intenst spillende band kommer der helt sikkert svedpletter på skjorten, når de er i huset.

Festen og nu også den mere eftertænksomme side har The KutiMangoes mesterligt fået lagt ned i den skrig-gule vinyl, der udkommer på tyske Tramp Records. Med deres vanlige sans for indpakning, sidder man med et flot kraftigt pap-cover i stil med amerikanske pladeudgivelser fra 50’erne og 60’erne.

The KutiMangoes har trukket flere elektroniske elementer ind i den ellers meget organiske musik. Klangfladerne kommer som små pauser i den ellers heftige musik, der trækker på stor inspiration fra Fela Kuti, som f.eks. på Money is the curse.

Pladen er proppet med favoritter. Der er de to rolige numre, Keep you safe og Sand to soil der lukker hver pladeside. Der er også festperlen Call of the Bulbul bird. The KutiMangoes’ Afrotropism er original afrojazz i verdensklasse. Albummet er selvfølgelig stærkt anbefalelsesværdig.


torsdag, september 12, 2019

Espen Berg Trio: Free to play (Odin) CD/DL/stream

I jazzen hedder en klavertrio næsten altid *pianistens navn* Trio. Lige fra Bill Evans til Esbjörn Svensson har det passet. Det gør det stadig. Norske Espen Berg Trio er ingen undtagelse - og det er vel helt fint, når det er ham der har skrevet musikken. Når han er sammen med Bárður Reinert Poulsen på bas og Simon Albertsen på trommer møder han sine medspillere i øjenhøjde. De er sammen om at fremmane musikken. De er i niveau med hinanden.

Det er næsten lettest at fortælle om Espen Berg Trio ved, at fortælle om alt det som de ikke er. Det er ikke det forfinede og enkle nordiske udtryk. Det er smækfyldt med power, men bruger ikke rock som eksempelvis E.S.T. eller The Bad Plus. Noget de til gengæld har meget af, er tæften for melodien. Den dyrkes i intenst dynamiske og komplicerede forløb, hvor de tre musikere udfordrer og udforsker musikken. Espen Berg nævner selv Brad Mehldau som en af sine største inspirationskilder. Det er ikke så svært at høre på Free to play.


onsdag, september 11, 2019

Mikkel Máni Trio: Bobby (Smekkleysa) LP/CD/DL/stream

Tilbage i sommeren 1972 var skak hot shit. Det var ikke kun i skakkredse - men også udenfor. På Island blev verdensmesterskabet i skak afholdt. Den sommer var VM i skak det mest populære TV program på barerne i New York, hvor den ene udfordrer kom fra. Bobby Fischer mødte Boris Spassky i århundredets match, der varede over 2 måneder og var en levende metafor på den kolde krig: USA mod Sovjetunionen. USA og Bobby vandt.

Islandske Mikael Máni Trio har lavet konceptalbummet Bobby, hvor de har ladet sig inspirere af den vilde match og mennesket Bobby Fischer. Guitaristen Mikael Máni Ásmundsson er sammen med bassisten Skuli Sverrison og trommeslageren Magnus Trygvason Eliassen på trommer og vibrafon. Mikkel Máni kommer ind under huden af skakspilleren der gik egne veje - mennesket der ikke tog de mest oplagte valg. Mennesket der tog konsekvensen af at han var et menneske og bevarede sig selv. Han forsvandt nærmest fra jordens overflade og holdte sig skjult fra offentligheden i mange år. 

Mikkel Máni har lavet en god fortællende jazzplade, der kommenterer og fortæller Bobby Fischers historie gennem insisterende kammerjazz.

tirsdag, september 10, 2019

The NuHussel Orchestra: The Forest (Unit Records) LP/CD/DL/stream

De kommer fra Hamborg. Jeg synes ellers mere, at det lyder som om, at de kommer fra planeten Snarky Puppy. NuHussel Orchestra har ligesom førnævnte orkester også lavet en film med optagelserne til albummet. 38 musikere blev brugt under optagelserne, hvor ingen eftersigende kom til skade.

Jeg forsøger at tage en vis ironisk distance til projektet. Det er faktisk ikke let. Jeg elsker de funky messingladede bands, hvor der smides en fusions keyboard ind som en breakdown godbid midt i numrene. Det kan NuHussel til punkt og prikke.

På den måde er der måske ikke så meget nyt. Dog er tysk rap ikke noget jeg har hørt med Snarky Puppy. NuHussel Orchestra er tysk præcision og gode arrangementer med en funky nerve. Kan klart anbefales til alle de messingliderlige funk og fusionsglade lyttere derude.

mandag, september 09, 2019

Sarah Elgeti Quartet with Friends: Dawn comes quietly (Gateway) CD/DL/stream

Det er som at træde ind i starten af et eventyr. Der hvor den fredelige pagt mellem dyr, mennesker og natur er grundlaget for en ophøjet ro. Hvor solen skinner og regnen lige er ophørt. Sådan lyder Sarah Elgeti. Den herboende tyske saxofonist Sarah Elgeti laver jazz som ingen andre herhjemme.

Hun spiller både på fløjte, basklarinet og saxofon - og jeg må nok indrømme at jeg har en svaghed for numrene med fløjte. Nils Raae på tangenter og mundharpe, Anders Fjeldsted på bas og Henrik Holst Hansen på trommer udgør den faste besætning på pladen, hvor der undervejs er besøg af Sidsel Storm (vokal), Marianne Eriksen (barytonsaxofon), Søren Birkelund (klarinet) og Alexander Kragelund (violin).

Sarah Elgeti har skrevet pladens ni første numre, hvor vi kommer omkring de forskellige årstider og stemninger der er i eventyrskoven. Til sidst har hun inkluderet to Carl Nielsen kompositioner; En Sommeraften i et perlende bossa-arrangement med en skøn Alexander Kragelund solo og Tit er jeg glad, hvor hun ligesom på En Sommeraften bruger fløjten. Her er Sidsel Storm med på vokalen der omsætter B.S. Ingemanns smukke melankolske tekst. En flot afslutning på et vellykket jazzalbum der er helt sit eget - ikke fordi det er underlig og kompliceret musik. Måske mest af alt fordi Sarah Elgeti går ned ad veje i jazzen, der ikke betrædes så ofte længere.