fredag, november 30, 2018

Bryan Ferry and his Orchestra: Bitter-Sweet (BMG) LP/CD/DL/stream

Det er sehr pünktlich at Bryan Ferrys nye album udkommer i samme uge, hvor han medvirker som natklubsanger i femte afsnit af den tyske tv serie Babylon Berlin, der kan ses på DR2. Her synger han titelmelodien fra albummet Bitter-Sweet - en sang der oprindelig var med på Roxy Music’s 1974-album Country Life. Det er musik fra og inspireret af tv serien Babylon Berlin som vi finder på albummet Bitter-Sweet.

Det her er ikke en anmeldelse af tv-serien Babylon Berlin. Men har du ikke set den, så skynd dig at komme i gang. Den foregår i 20’ernes Berlin, hvor den dekadente underverden, politiet og sovjetiske agenter går i hensynsløs kamp med hinanden. Du kan streame serien fra DR.

I 2012 lavede Bryan Ferry albummet Jazz Age, dengang udtrykte jeg skuffelse over den manglende vokal på pladen. Det er der rettet op på nu, hvor halvdelen af numrene er med Bryan Ferrys lækre vokal. 

Bitter-Sweet er et meget vellykket tilbageblik på lyden af 20’ernes jazz. Pladen byder på gammelkendte Roxy Music og Bryan Ferry godter som Dance Away og Boys and Girls i 20’er jazz versioner. Bryan Ferry’s elegante charme gennemsyrer hele albummet. Det passer så godt med det hedonistiske Berlin i 20’erne, hvor der blev eksperimenteret med sex, stoffer, magt og politik. 

torsdag, november 29, 2018

Høbama (Gotta Let it out) LP/CD/DL

Den danske trompetist Claus Højensgaard, har såvidt jeg ved ikke tidligere udgivet musik, hvor han har stået i front. Han medvirker som sideman på diverse plader, men er ellers ikke en, som er kendt ude i det ganske jazzland. Det burde denne plade være med til, at lave om på. Han har lavet pladen sammen med italienerne Emanuele Maniscalco på Fender Rhodes og Nelide Bandello på trommer. Pladen er blevet til i forbindelse med et to årigt ophold i Italien.

Italieneren Emanuele Maniscalco har med sin tilstedeværelse på den danske jazzscene sat sig nogle stærke kunstneriske spor. Her tænker jeg bl.a. på trioen sammen med Mark Solborg og Francesco Bigoni. Maniscalco byder ind med en lydhørhed overfor de andre, når han kommer med sit enkle og meget betydningsfulde keyboardspil. Claus Højensgaard har det godt i trioen. Han udtrykker sig med en klarhed der hele tiden stråler.
De spiller den form for frie og flydende ballader, hvor mødet mellem musikerne, selve øjeblikket i den musikalske kommunikation er det bærende element.

Høbama er et højdepunkt blandt årets danske jazzudgivelser. Det er en af den slags plader der vokser for hver lytning. Jeg vil ikke tøve med at anbefale den på det kraftigste. Claus Højensgaard får med pladen, placeret sig tydeligt på den danske jazzscene som en inspirerende og nyskabende musiker.

onsdag, november 28, 2018

Thomas Fonnesbæk Trio: Sharing (Storyville) CD/DL/stream

Det er kraftfyldt og dynamisk jazz. Thomas Fonnesbæk er aktuel på en trioplade sammen med amerikanerne Justin Kauflin (piano) og Billy Williams (trommer). Jeg og flere andre anmeldere har tidligere fremhævet inspirationen fra Niels Henning Ørsted Pedersen. Det vil jeg gerne tone ned i denne anmeldelse. Fonnesbæk er bassist i sin egen klasse. Han har den danske bas-skole med i baggagen, men er et andet sted. Der er sket meget siden NHØP og andre styrede jazzbassen.

Har man triojazzen godt inde under huden, hvor McCoy Tyner (Fonnesbæk spiller den klassiske Tyner-komposition Inception på pladen) og Chick Corea er blandt heltene, så rammer man ikke forkert med Sharing. Justin Kauflin er med rette udråbt til, at være af de senere års største jazztalenter i USA. Det forstår Fonnesbæk at udnytte. Han har skrevet række melodier, hvor Kauflin får plads og luft til at folde piano-vingerne ud.
Sharing er en af de bedste og mest helstøbte triojazzplader jeg har hørt i år.

tirsdag, november 27, 2018

Tax Office: Joyful Spirits (Gateway) CD/DL/stream

Tax Office er en gruppe teknisk velfunderede jazzmusikere, der kan spille fusion som den lød i den gode ende af firserne. (Hvis du ikke ved hvad den gode ende af firserne er, så behøver du ikke at læse videre, så er den her plade næppe noget for dig).

Pelle Fridell på sax lavede tidligere i år en vellykket smooth jazz udgivelse og guitaristen Søren Lee har lige udgivet en jazzrocket knaldperle. Tax Office placerer sig midt mellem de to udgivelser. Der kører et lækkert og velsmurt groove med funky referencer, leveret af Ida Gormsen på bas, Ayi Solomon på percussion og Klaus Menzer på trommer. Thomas Walbum spiller på Rhodes og keyboards og har en god sans for at placere sig godt i lydbilledet.

Pladen byder på en god blanding af partysager som åbningsnummeret Total Rapture og Red Lips over Places, et nummer der kunne have været et natradiohit, dengang P3 spillede den slags musik. I den mere rolige ende finder man f.eks. titelnummeret. 

På bundlinjen er Tax Office’s første plade anbefalelsesværdig til dem der elsker lyden af melodiøs dansk fusionsjazz som f.eks. Santa Cruz. Og trænger du til at høre en velplaceret røvfuld af en guitarsolo, så læg ører (og røv) til den pompøse When You need it The most.

mandag, november 26, 2018

The Pagsberg Big Band & The Vocals featuring Sasha Masakowski (Gateway) CD/DL/stream

Det er et ganske modigt udspil fra Mads Pagsberg, der i spidsen for sit big band har sat vokalen i fokus. Det lykkedes heller ikke hele vejen. Åbningsnummeret Surprises er i den svage afdeling, hvor den heftige messing ikke rigtigt mødes med vokalen. 

Det bliver bedre undervejs hvor den amerikanske sangerinde Sasha Masakowski får noget bedre materiale at arbejde med. Mads Pagsberg er bredt inspireret fra pop, rock, hip hop og klassisk big band musik.

Der hvor der arbejdes mere inspireret med vokalen, som på Traces of Magnificence og Scary monster song fungerer det til gengæld godt.

mandag, november 19, 2018

Claus Sörensen Quartet (CVM) CD/DL/stream >> XL Big Band: Gråskala (CVM) CD/DL/stream

Der er kommet et par plader, hvor altsaxofonisten og komponisten Claus Sörensen er i fokus. Det er danskeren Claus Sørensen der bor og er musikalsk aktiv i Sverige, der står bag udgivelserne.
Den første er en kvartet-indspilning, hvor Claus Sörensen har skrevet alle numrene pånær en enkelt. Vi lander er sted i starten af 60’erne. Han har lavet sine numre med udgangspunkt i jazzens standards. Her er det brandvarme titelnummer My Burnin’ Valentine et rasende godt eksempel. Sörensen har en god og sikker tone på saxofonen, der har suget til sig fra de store mestre.

Claus Sörensen har skrevet og arrangeret musikken til XL Big Band. En genre hvor han i forvejen har et navn som arrangør for bl.a. DR Big Band og Monday Night Big Band (det svenske). Vi får en halv times musik på pladen Gråskala, der holder sig indenfor de mentalt grå nuancer. Det er i den rolige big band afdeling at Sörensen befinder sig. Det er passende musik til en døsig togtur gennem det danske efterårslandskab.
Claus Sörensen er god til at mærke og fornemme big bandets klang. Han bruger det som er samlet instrument til at male et stemningsfuldt billede. Meget passende stjæler han fokus på pladens sidste nummer med en veloplagt solo. Næste gang må der godt komme endnu mere musik med Claus Sörensens XL Big Band.

søndag, november 18, 2018

Randy Brecker & Mats Holmquist with UMO Jazz Orchestra: Together (Mama Records) CD/DL/stream >> Norrbotten Big Band: Everything in between (Prophone) CD/DL/stream >> Trondheim Jazz Orchestra & Ole Morten Vågan: Happy Endings (Odin) CD/DL/stream

Her er en lille temperatur måling på big band situationen i vore nordiske broderlande. Jeg har lyttet til tre spritnye big band udgivelser. I Finland kører det hæderkronede UMO Jazz Orchestra den sikre løsning. En amerikansk gæstestjerne, trompetisten Randy Brecker får lov til at give den sologas og det er han heldigvis god til. Mats Holmquist har sat musikken i scene ligesom han har komponeret seks af numrene. De resterende tre er komponeret af Chick Corea, bl.a. Crystal Silence. Det er tydeligt at Holmquist har et ben i firserne. Der spilles rigeligt med fanfare-trompet og big bandet giver den fuld messing. Fedt - og kedeligt i længden.

Anderledes spændende og kunstnerisk modigt går det for sig med Norrbotten Big Band, der har haft den danske bassist og i dette tilfælde komponist Anne Mette Iversen tilknyttet som Artist in Residence. Hun har fået lov til at brede sig ud over to CD’er. Hun har lavet en hyldest til big bandet og dets musikere. Det er der kommet et spændende og afvekslende album ud af. Åbningen på pladen kommer hele big bandet rundt, hvor der er soloplads til mange af medlemmerne. Det er en god start og introduktion til et album, der ikke taber energi eller stemning undervejs. Stor ros til big bandet fra Luleå for at tage en, i big band sammenhænge, mindre kendt komponist ind for, at skabe ny musik. Anne Mette Iversen har kvitteret ved, at lave et stærkt udspil sammen med big bandet.

Fra Norge kommer Trondheim Jazz Orchestra, der har eksisteret siden 1999. Det er deres tyvende album. Det er big bandets kunstneriske leder, bassisten Ole Morten Vågan der har skrevet og arrangeret musikken på albummet, der går lige i kødet på big band traditionerne. Der er dobbelt op på trommerne, cello, violin, blæsere og ikke mindst Ståle Storløkken på Hammond og Sofia Jernberg på vokal. Det er heftig og spændstig big band musik, der køres til kanten. Det er ikke free jazz, nærmere free på de nedskrevne nodeark. En plade der vokser for hver lytning. Absolut anbefalelsesværdig til den nysgerrige jazzlytter, der trænger til udfordringer.

lørdag, november 17, 2018

Johann Gustav Wood Factory: Seizing Intuition (Gateway) CD/DL/stream

Jeg sluttede min anmeldelse af Johann Gustavs debutplade, for et par år siden af med en salut om, at forventningerne til opfølgeren var skruet gevaldigt i vejret. Og de indfries til fulde på Seizing intuition. Pianisten Johann Gustav holder fast i sekstet-formatet med Wood Factory, hvor der er en klar tråd til debuten. Det store forskel er at Johann Gustav er blevet så meget mere voksen, at han tør stole på sin intuition.

Selv om der er en enkelt gammel ræv, den altid sikre tenorsaxofonist Fredrik Lundin, med i den ellers unge sekstet, så er det Jonas Due på trompet og flygelhorn der gang på gang placerer sig smukt i hovedrollen. Der er f.eks. balladen Enticing Solitude, hvor han med elegant følsomhed spiller på muted trompet. Johann Gustav har ladet intuitionen råde i forbindelse med skabelsen af musikken. Johann Gustavs intuition giver til overflod nogle flotte kompositioner, hvor de enkelte medlemmer af bandet får lov til at vise sig frem. Her er åbningsnummeret i særklasse. Det ni minutter lange Introducing intuition kommer flot omkring sekstetten, hvor Johann Gustav er en god igangsætter. Seizing Intuition er til yndere af nordisk inspireret og melodisk jazz med musikalsk saft og kraft. En stærk plade.

torsdag, november 15, 2018

Jazznytprisen 2018 går til Janne Mark

 Torsdag aften fik sangeren og komponisten Janne Mark Jazznytprisen, i forbindelse med en koncert i Skjoldhøjkirken i Aarhus.

Det er syvende gang, at bloggen JazzNyt uddeler prisen. Den gives til en kunstner, der med afsæt i jazzen er med til, at udvikle og udfordre traditionerne. En kunstner der uden at gå på kompromis, er med til at løfte jazzen ud til et større publikum.

Med albummet Pilgrim forener Janne Mark, på smuk vis, de stærke danske salmetraditioner med jazzens nordiske toneklang. De omfavner og komplementerer hinanden i Janne Marks verden.


Der lægges stor vægt på at Jazznytprismodtageren skal være original og personlig i sit udtryk. Det er Janne Mark i høj grad. Hun skriver selv al musik og tekst. Salmerne rummer stærke beskrivelser af livet og følelser, der i Janne Marks fremførelse fremstår levende og nærværende.

Janne Mark laver musik til nutiden. Den er et samlingspunkt. Et sted hvor man samler sig. Hvor man finder ro. Janne Mark laver også musik til eftertiden. Det er langtidsholdbare salmer der fortjener at blive brugt og hørt af mange mennesker.

Jazznytprisen 2018 består af en flaske bobler og et stykke originalgrafik lavet af Mette Overgård.


Janne Mark er oprindeligt fra Struer. Hun har siden år 2000 været ansat som sanger og musikudvikler i Brorsonskirken i København. Hun har etableret sig som en af de mest overbevisende salmedigtere og komponister i sin generation med den internationale salmeudgivelse Pilgrim på det store tyske pladeselskab ACT.

Musikalsk befinder hun sig på et spor imellem sangskrivning, salmer, jazz og nordisk folketone. En meditativ, karakterfuld enkelhed præger hendes udtryk. På ’Pilgrim’ underbygges dette af den nyskabende norske trompetist Arve Henriksen.


Tidligere vindere af prisen: 
2017: Lasse Mørck
2016: Jens Mikkel
2015: Jakob Buchanan
2014: Carsten Dahl
2013: Jakob Bro

2012: Stefan Pasborg

onsdag, november 14, 2018

Ninjabeat: West (AMP Music) LP/DL/stream

Snarky Puppy og Mezzoforte er med mere 30 års mellemrum repræsentanter for den udadvendte jazz, der kan tiltrække et stort publikum.

Elementer fra de to bands finder man ret tydeligt hos norske Ninjabeat. Åbningsnummeret West er som skudt ud af Snarky Puppy lejren. Her er både en længere synth solo og adskillige blæserstykker med tekniske breaks. 

Det efterfølgende nummer Playing The game har en nærmest klassiske Mezzoforte-intro. Undervejs i nummeret er der mange referencer til monsterhittet Garden Party, der i øvrigt selv hentede en masse inspiration fra George Dukes Reach out.

Ninjabeat prøver også andet af på pladen, hvor de flere gange afslører at den tekniske kunnen er på et højt niveau. Nummeret East lyder som electroswing og mangler bare en heftig stortromme, så er den klar til dansegulvet. På det langsomme nummer North er der nogle fine solopræstationer fra specielt guitar og trompet.

Er du til de to bands som jeg nævner først i anmeldelsen, er jeg ret tryg ved at anbefale Ninjabeat. Er du mere til John Coltrane i den spirituelle periode...then don’t.

torsdag, november 08, 2018

Signe Dahlgreen: Kunki Snuk (Insula Jazz/Astral Spirits/Monofonus Press) kassettebånd/DL

En af de helt store udgivelser fra 2018 er Yes Deer’s tredje album. En tredjedel af gruppen, saxofonisten Signe Dahlgreen har også lavet et solo-kassettebånd, der også kan erhverves digitalt for dem der ikke er i besiddelse af en walkman eller et Akai stereorack.

Åbningen Stibelk er en myriade af små robuste kantede toner, der sendes afsted med høj fart. På det følgende nummer Nón holder hun nærmest uafladeligt tonen i en uendelighed på et vibrerede og summende grundlag.
Signe Dahlgreen tilhører en stadigt voksende gruppe af kvindelige danske saxofonister, Signe Emmeluth, Sonja LaBianca, Laura Toxværd, Mette Rasmussen, Julie Kjær og med Lotte Anker som nestoren, der alle næres af en sund kærlighed til freejazzen.

Signe Dahlgreen trækker de tonalske eksperimenter på en lang snor på nummeret Kubek. Indkapslingen af øjeblikket er nådesløst. Kassettebåndet Kunki Snuk kan tilfredsstille hard core free jazz folket. Signe Dahlgreen gemmer ikke på noget. Hun sender det direkte i svingninger.

onsdag, november 07, 2018

Mikkel Nordsø Quintet: Out There (Stunt) CD/DL/stream

Mikkel Nordsø har samlet et sejt hold af musikere med personlighed til, at omsætte et mangeårigt ønske om at kombinere den musikalske kærlighed til Jimi Hendrix og John Coltrane.

Nordsø indtager selvfølgelig selv rollen som Jimi Hendrix som han i øvrigt helt frit tolker og f.eks. iblander noget John McLaughlin og i særdeleshed noget Mikkel Nordsø. Tenorsaxen varetages af en af Nordens bedste Coltrane arvtagere, Tomas Franck.

Efter det pæne åbningsnummer Take Off åbnes der op for de frie sluser. Out There er fuld smadder. Ben Besiakov på Rhodes laver en forrygende kobling til Miles Davis i Bitches Brew æraen. Jeg bliver mildest talt blæst bagover af Besiakovs spacey og groovy spil. Herefter tager Nordsø selv over med det der lyder som en improvisation over Hendrix’ version af Star Spangled Banner. Han kan i den grad spille “OUT”.

Der er mange overraskelser på pladen. En af de helt store er, at Nordsø vælger at bruge den amerikanske jazztrommeslager Alvin Queen. Han kan godt smide en rockrytme når der er brug for det. Det lyder dog stadig som en jazztrommeslager. Det er et modigt valg, der er med til at løfte pladen. I stedet for at have valgt det omvendte, så får Nordsø i stedet bevaret jazzviben - noget meget få rocktrommeslagere er i stand til.

Det samme kan siges om Anders AC Christensen på bassen, han er jazz helt ind til benet, selv når han flirter med rocken. Det er en umanerligt vellykket plade - hvilket ikke skal tolkes i retning af, at den er specielt sammenhængende. Det er den nemlig ikke. Pladen er heldigvis strittende spækket med sjæl og stemning på hvert eneste nummer. Lige fra den lækre natradio-ballade Floating Squaw til rocksagen Rock Train.

fredag, november 02, 2018

Duetrost (Duetrost) LP/DL/stream

En meget stor favorit her på bloggen, er den norske trompetist Mathias Eick. På det seneste album Ravensburg havde han fået en ny violinist Håkon Aase med i sit band. Jeg har været så heldig at få fingrene i den spritnye vinyl som Håkon Aase har lavet sammen med trioen Duetrost. Det er en trio som Aase lavede sammen med Knærten Simonsen på trommer og Fredrik Karwowski på akustisk guitar, da de alle tre startede på Norges Musikkhøgskole i Oslo for flere år siden. Siden da har de ifølge deres website lavet 60-70 melodier. Nu har de valgt at indspille 12 af dem på deres debutalbum. 

Prøv at forestille dig en jazzet lyd af en minimalistisk folktrio der placerer sig et sted mellem Norge og Afrika. Så har du lyden af Duetrost. Det er med andre ord en helt unikt lydende trio, med et lille trommesæt og et organisk sammenhængende udtryk. Det er det kollektive udtryk, der er drivmidlet, hvor violin, guitar og trommer smelter sammen i et pulserende hele. Det sætter sig i kroppen, der begynder at få impulser til at ville danse norsk stammedans, når man hører et nummer som Hvalen. Der er også de rolige numre, hvor sjælen synkes ned i skovbundens grønne mos. Duetrost er en dejlig overraskelse og noget andet end for eksempel en anden norsk favorit Nils Økland, selv om de hviler på noget af det samme. En vedholdende stærk plade.

torsdag, november 01, 2018

Shackmates (Fiol Records) LP

Kan en jazzplade være charmerende? Den der type, som er helt vildt hyggelig at være sammen med. Der hvor man lader skulderne falde ned med det samme og bare flyder med. Sådan er Schackmates og den plade der udkom for 10 år siden på CD. 8 numre der nemt kunne klemmes ned på den lille sølvskive. 

Fiol Records’ Brian Rindom Larsen holder meget af Schackmates. Så meget at han har genudsendt hele molevitten på vinyl. Da det ikke kan være på en enkelte LP er det blevet til et dobbeltalbum.

Martin Schack på Hammond B3 er i selskab med Jesper Løvdal på tenorsax, Morten Lundgren på trompet og flygelhorn og Karsten Bagge på trommer. Martin Schack har skrevet fire af pladens numre mens Lundgren har skrevet en enkelt. De resterende er standard-klassikeren Tea for two, Charlie Hadens ballade Sandino og Cannonball Adderleys Teaneck. Det er jazz der står på skuldrene af 60’ernes orgelcombos, som blev udgivet af det legendariske pladeselskaber Prestige og Blue Note. 

Det er hard bop jazz, fra tiden efter beboppen, hvor der trækkes tråde til rhythm’n’blues og soul. Det forstår de fire herrer til fulde. Der er en supergod stemning mellem musikerne, hvor Lundgren og Løvdals blæserspil er velformet og lækkert. Bagges swing i trommerne og Schacks Hammond topper det hele på et album, der kan anbefales til alle ungersvendene, der ikke kan få nok af Hammond og klasse-blæs.