lørdag, marts 25, 2023

Roved Linna Kontrafouris: Our groove Your move (AMP) LP/DL/stream

 

Det er en sjælefyldt og tilbagelænet stemning der strømmer mig i møde, når jeg sætter trommeslageren Jacob Roveds nye LP på pladespilleren. Han er sammen med to erfarne musikere fra den finske jazzscene, Sami Linna på guitar og George Kontrafouris på Hammond-orgel. Sidstnævnte har spillet fast med min finske favoritsaxofonist Timo Lassy siden midten af nullerne.

Jacob Roved orienterer sig mod de amerikanske jazztraditioner, hvilket også kan høres albummet Dawn, der kun er et halvt år gammelt. I orgeltrioen er det roen og den intime jazzstemning der er i fokus. Roved har skrevet en enkelt af af pladens numre. Ellers er numrene hentet i hardboppen/soul jazzen fra starten af 60’erne. Vi får to numre fra den store amerikanske tenorsaxofonist Hank Mobley. Det er fra nogle af de vigtigste Blue Note plader, Soul Station og Roll Call. This I dig of you og nummeret som Roved, har valgt som pladens titelnummer My Groove Your move er et par veloplagte fortolkninger af nogle af jazzens guldklumper. Trioen kommer ind under huden af materialet og giver os et sikkert personligt bud på nyfortolkning af orgeljazz som den kendes fra Freddie Roach og Don Patterson.

Det er meget let for mig at anbefale pladen. Jeg elsker orgel-trioer og synes at det er en ekstra fornøjelse, at lytte til en trio der, selv om de dyrker jazzens traditioner så intenst, ikke lader sig hæmme eller eller tøjle af dem. Jacob Roved har lavet et skønt album der kan lyttes til på alle tidspunkter af døgnet.

AMP Music Records

Ingen kommentarer: