lørdag, marts 07, 2015

Kommentar: Er danske medier døvstumme?

De er afspillet 3 gange på P8 Jazz - ialt! Gaffa har aldrig skrevet en linje om dem. Det har Jazzspecial heller ikke. Her på bloggen har jeg heller ikke anmeldt dem. En google-søgning afgrænset til Danmark giver kun nogle få resultater. De har endnu ikke spillet en koncert i Danmark og indtil nu selv stået for udgivelsen af deres plader. 

En tilfældig formiddag i marts offentliggør Fermaten, at de skal spille i Herning d. 3. november. Kl. 10.00 begynder forsalget og kl. 22.00 melder Fermaten alt udsolgt. Koncerten blev offentliggjort via Facebook og Fermatens egen hjemmeside. En enkelt bannerannonce på gaffa.dk blinkede i nogle timer. Fermaten havde sat alle sejl til med pressemeddelelser til alle relevante medier. Pressen nævnte alligevel ikke noget om det. Nu er det her ikke en forelæsning i informationsvidenskab. Men her er et eksempel på at danske medier anno 2015 ikke betyder noget som helst, bare musikken er god. 

Jeg har været med til at arrangere jazzkoncerter i over 12 år, på Fermaten via jazzklubben Moor Jazz. En gang i mellem præsenterer vi et internationalt navn. Det blev muligt efter at spillestedet blev udvidet i 2008. Siden har navne som f.eks. Michel Camilo Trio, The Bad Plus, Mezzoforte og Maceo Parker stået på scenen. Navne der pånær The Bad Plus, havde deres kunstneriske storhedstid adskillige år før de havnede på Fermaten. Jeg har altid drømt om at præsentere et fedt internationalt navn, der var topaktuelt og på vej frem. Det kunne f.eks. have været Gregory Porter for et par år siden. Men den slags kunstnere er ekstremt sjældne og ikke mindst svære (og dyre) at få fat i.

Det hele faldt på plads i sidste uge. Snarky Puppy skal spille på Fermaten d. 3. november. Jeg snakkede med Fermatens leder Alex Nielsen om, at det kunne være fedt hvis der kom 300 publikummer. Der var heldigvis god tid til at sælge de 300 billetter. Det ville bl.a. være en hjælp, at der i den kommende tid udkommer to albums med dem. Endda på det multinationale selskab Universal, der har kæmpestore promotionmuskler. Det viste sig at det ikke var nødvendigt.

Der var udsolgt på 12 timer. Fermatens hjemmeside og facebookside glødede. Hvordan kunne det ske?

Hvad er Snarky Puppy? Hvorfor er de så populære, på trods af at medierne herhjemme ikke beskæftiger sig med dem? Er medierne døvstumme? 

Svaret er nok, at "medierne" ikke er så vigtige længere i forhold til bands som Snarky Puppy. På Youtube er der adskillige lækre koncerter i HD-kvalitet. Al musikken er på Spotify og Wimp. Det er håndspillet musik, der spredes digitalt. Jeg har selv forsøgt at få promotionmateriale fra dem, så jeg kunne skrive om dem på bloggen. Det har været uden held. En dansk jazzblog er tilsyneladende ikke så vigtig, når man er i gang med at indtage musikverdenen med 200 koncerter om året i alle andre lande end Danmark. Da debatten rasede om at der var for lidt jazz på Jazzhouse, udtalte jeg bl.a. til Jazzspecial at jeg ikke kunne forstå at Jazzhouse ikke havde hyret Snarky Puppy. Til det svarede Bjarke Svendsen fra Jazzhouse, at de havde forsøgt. De har spillet mange koncerter i landene omkring os, specielt Holland, hvor de er store – så helt utilgængelige har de ikke været. 

Jeg har et tæt samarbejde med Fermatenchefen Alex Nielsen omkring jazzprogrammet til jazzklubben Moor Jazz. Allerede sidste efterår var der en dato i spil som ikke blev til noget. Men Alex kæmpede videre og pludselig var der et hul mellem deres koncerter i Hamburg og Stockholm.

Det er meget besynderligt at publikum udemærket ved hvem Snarky Puppy er, men at danske medier ikke aner det? Det er hot shit, når man kan sælge 650 billetter til en jazzkoncert i Herning på 12 timer, med et aktuelt band der er på vej frem!

Mon ikke også snart de danske medier opdager Snarky Puppy. Jeg kan jo lave et google-tjek igen om et halvt år. 

Og til jer der fik en billet. Vi ses!

1 kommentar:

TT6440 sagde ...

Snarky er mega hot – desværre fik vi ingen billetter – øv. Vi må nøjes med Marcus Miller i næste måned i Hamborg
Lidt sjovt; For et par uger siden besøgte jeg med mine drenge en af NYCs største musikbutikker. Ejeren kendte ikke Snarky P., men da min ene søn spillede lidt fra en af deres numre, spidsede flere kunder i butikken ører, og der gik ikke længe før 3 unge sad og jammede Snarky P. – yes de er hot.

// Tommy fra Sønderborg