fredag, februar 11, 2022

Carl Winther & Karl-Martin Almqvist: A ballad moment (AMM) stream

 

Jeg vil til enhver tid nævne A love supreme eller for den sags skyld Ascension som vigtige John Coltrane albums, før jeg nævner kvartet-pladen Ballads. Faktum er dog at jeg har hørt Ballads meget mere end de andre - det er måske det jazz album jeg har hørt allermest. Hvorfor er det vigtigt at nævne? Jo, det handler om, at Ballads er en plade, der kan spilles på alle tider af døgnet, ligegyldigt hvilket humør jeg er i og hvem jeg er sammen med. 


Pianisten Carl Winther og tenorsaxofonisten Karl-Martin Almqvist, svenskeren fra DR Big Band, er i gået samme retning med A ballad moment. Sammen med bassisten Johnny Åman og trommeslageren Anders Mogensen har de lavet en brugsplade. En af den slags plader, hvor man begynder at ryge igen og drikker sig småfuld på en tirsdag aften. Moonlight in Vermont, Autumn in New York, Old Folks og andre klassiske standards i balladetempo flyder behageligt fra kvartetten. 

Man kan selvfølgelig også vælge en mere ædruelig vej, når pladen skal høres. Det er under alle omstændigheder klassisk jazz spillet af fire musikere der ikke kan lade være. 

Ingen kommentarer: