torsdag, november 09, 2023

Rasmus Oppenhagen Krogh: Until then (April Records) LP/CD/digital


 Det er poetisk jazz som Rasmus Oppenhagen Krogh præsenterer os for på sit nye album. Poetisk jazz er i min verden, jazz hvor man fortæller noget direkte og samtidig har nogle subtile elementer i musikken. Det er med til at give mere end det som man hører på overfladen. Musik som lagrer sig i en og giver stof til eftertanke. Som giver plads til filosofiske tanker. 

Rasmus Oppenhagen Krogh giver mig en lignende oplevelse, som når jeg læser digtere som Søren Ulrik Thomsen eller Peter Laugesen. Han giver mig noget med. Jeg får noget med det samme. Der er det genkendelige der lægger sig i overfladen. Så er der det andet, der placerer sig nedenunder og rumsterer i sjælen, lang tid efter at jeg har lyttet til den. 

Han har samlet et stjernehold omkring sig på sit tredje album. Simon Toldam på keys, Lars Greve på sax og klarinet, Anders AC Christensen på bas, Victor Dybbroe på percussion og Jakob Høyer på trommer. De er med til at omsætte hans fine og enkle melodier på mesterlig vis. Lyt til You eller How U look, så er du overbevist. Det er en af årets helt store plader.

Bandcamp

Ingen kommentarer: