Improviseret soloklaver er en elitedisciplin der tiltrækker nogle af jazzens største pianister. Keith Jarrett, Paul Bley og vores hjemlige Carsten Dahl har vist vejen for hvordan det skal lyde. I 2006 skulle den svenske pianist Mats Öberg lave soloimprovisationsplade inspireret af enten Cornelis Vreeswijk eller Bernt Egerbladh (Öbergs morbror). Mats Öberg kunne ikke vælge og fik indspillet begge dele. Det var til gengæld Cornelis pladen der udkom. Det var det svenske pladeselskab Caprice der havde sat idéen i søen og de udsendte i 2007 Improvisational Two. Siden blev Egerbladh-indspilningerne gemt væk og først fundet frem nu, hvor den nordsvenske by Umeå var kulturhovedstad. Bernt Egerbladh har om nogen symboliseret Umeås jazzscene.
Den blinde pianist Mats Öberg har lavet en meget vellykket hyldest til Egerbladh. Det er svensk, storladent og stemningsfyldt. Han vrider tonerne rundt og spiller melodisk og ligefremt. Der er en mental dybde og velstruktureret kompleksitet i Mats Öbergs improvisation. Det giver musikalske vitaminer af den langtidshioldbare slags.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar