tirsdag, februar 02, 2021

Maria McTurk & Torben Kjærs Kvintet: Tour de L’amour (Gateway) CD/DL/stream

 

Hånden passerer det strategisk placerede askebæger, lige ved siden af rattet i den hvide Volvo Amazon. Den søger over mod autoradioen, hvor FM båndet sørger for skønne toner, der strømmer ud af den lille højttaler. Det er en af Steen Franckers sange, der er i radioen: “…når der først er en stemning som i Cartlands romaner. Hvad kan en pige så ønske sig mere? Jo, giv mig en mand med lidt hjerne…giv mig en mand der forstår…..” Den blå himmel gennemskæres af den hvide streg fra en jetjager. Jeg er havnet i et parallel univers.


Selvfølgelig er det min fantasi der løber af med mig. Jeg synes dog alligevel at det lyder som om vi befinder i slutningen af 60’erne. Det er en nær fortid, hvor der hersker en poetisk og til tider melankolsk lethed i musikken.


Sangerinden Maria McTurk har sammen med Torben Kjærs Kvintet, for tredje gang lavet en plade med Steen Franckers tekster og melodier. Sangene kredser om parforhold og kærlighed fra et kvindeligt udgangspunkt. Maria McTurk synger med en ubekymret og sensuel stemme. Det bakkes op af pianisten Torben Kjærs veloplagte akkompagnement. Kvintetten rummer musikere der glider suverænt ind i musikken, der trækker mere på jazz end på de foregående udgivelser. Det er forunderligt vellykket.

Nå, men jeg skal afsted i Amazonen…

Gateway

Ingen kommentarer: