Pladen indvarsler et nyt kapitel i Jakob Bros karriere. Han er blevet far - heraf navnet på pladen, der er taget fra mellemnavnene på hans to børn. Han har lavet en plade sammen med to musikere som han ikke har indspillet med før.
Jakob Bro gik studiet i Schweiz i slutningen af august 2020 sammen med den norske trompetist Arve Henriksen, den spanske trommeslager Jorge Rossy og den 77 årige ECM boss og producer Manfred Eicher.
Udvalget af kompositioner trækker mange tråde rundt i Jakob Bros karriere, til musikere han har samarbejdet med eller til tidligere perioder i karrieren. Det er ikke en revolutionerende Jakob Bro plade. Det er en plade, der stille og roligt lader nye stemninger og klange sive ind i Jakob Bros musikalske univers.
Arve Henriksen har i snart tyve år utrætteligt lavet soloplader, der på alle måder har flyttet forestillingerne om soloplader fra jazztrompetister. Han bruger effekter, vokal gennem trompeten og andet. Det er der skruet ned for, når han er sammen med Bro. Henriksen bevarer alligevel sin personlige tone meget tydeligt, som på To Stanko, hyldesten til den polske trompetist Tomasz Stanko, hvor Henriksens bløde, svævende og organiske tone og klang på trompeten bærer trioen gennem nummeret.
Den spanske trommeslager Jorge Rossy, der er mest kendt for sideman-tjansen i Brad Mehldaus trio er ikke ulig Paul Motian, der mere end nogen anden musiker har sat spor i Jakob Bros musik. Rossy er ikke med som efterligner. Han er med som Rossy der underspillende bevæger sig elastisk rundt i musikken.
Jakob Bro skaber med sit diskrete guitarspil nogle mesterlige klangflader, store tæpper med knopper og farver der understøtter, bygger op og lader musikken svæve.
Uma Elmo er med sine referencer til Motian, Stanko og kvartetten Beautiful Day som Bro var en del af, både noget kendt og samtidig noget nyt. Der er ikke muligt at spore nogen form for stagnation i Bros karriere. Der er nærmere tale om en meditativ kulmination.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar