onsdag, oktober 02, 2024

Carsten Dahl Golden Ratio Trio: Interpretations The Norway Sessions (Storyville) LP/CD/digital

 

En musiker med absolut gehør, der er som en opdagelsesrejsende. Altid på udkig efter nye muligheder. Som jazzlytter har jeg ofte sat pris på, at pianisten Carsten Dahl, der har absolut gehør valgte jazzen som et sted, hvor han kunne udtrykke sig.


Det bliver mere tydeligt end nogensinde med det nye album. For som Yvonne siger til Egon Olsen: “Meget har du budt mig” sådan kan jeg også sige det til Carsten Dahl. Hvor Yvonne har fokus på det negative, så har Carsten Dahl altid budt på vilde overraskelser og en gang imellem presset mine ører, som da han lavede den improviserede cembalo-plade, The Jester.


Denne gang rammer Carsten Dahl mig dybt i mit hjerte. Han siger at han er en åndelig arkæolog, der leder efter lyden af træets rødder. Han er sammen med Daniel Franck på bas og Jakob Høyer på trommer. Musikken er indspillet ved to forskellige sessions i Norge i henholdsvis 2023 og 2024. Dahl er som vand for en fisk, når han spiller i en trio. Det er den tredje trioplade, der er kommet med ham i år. Det er til gengæld nyt at han er sammen med Franck og Høyer. Det er den frie ånd, der slippes løs. Improviserede stykker der bobler og syder. 


Det er i samme vibe som Keith Jarrett - og alligevel, er det umiskendeligt meget Carsten Dahl - og der er ingen der er bedre til at spille Carsten Dahl end Carsten Dahl. Det forstår Franck og Høyer. En af årets jazzplader. Bum basta!

Bandcamp

Ingen kommentarer: