mandag, januar 24, 2005

Kasper Villaume: 117 Ditmas Avenue (Stunt)

Kasper Villaume tog over Atlanten sammen med Jesper Bodilsen for, at være i studiet sammen med Jeff ‘Tain’ Watts. En tredje dansker, Chris Minh Doky, sad bag mikserpulten på dette dansk-amerikanske projekt, der har fået navn efter studiet, hvor det blev indspillet.
Lyden er knastør, dynamisk og detaljerig, musikken er saftig, dynamisk og detaljerig. Det her er ikke nogen revolutionerende plade, den er det tætteste man kan komme på en moderne konservativ jazzplade. Trommeslageren ’Tain’ tilhører også den konservative amerikanske jazzskole (sådan nogen som altid er i front i Down Beat’s afstemninger). Det lyder måske negativt, men er ment modsat. Skal man begå sig i selskab med ’Tain’ får man så meget stort trommespil forærende, at man også skal være istand til følge med i et så fyldigt lydbillede. Her følges der dog ikke kun med. Her udfordres og der spilles op ad og med hinanden. Jeg tror at Villaume er den eneste danske pianist der istand til at være med her.
Villaume har kastet sig over en blanding af velkendt materiale, Dansevise og Caravan til mindre kendt materiale som George Shearing’s Conception. Sidste nummer på pladen, Long ago and far away er mere pågående og direkte end de andre numre, og jeg har på fornemmelsen at Villaume er ved, at flytte sig væk fra det lyriske til det mere powerbaserede spil. Men han lander altså godt midt imellem, på denne indspilning.
Denne plade er sikker på, at være en af de plader, som tit vil ligge i nærheden af CD-afspilleren (der er kamp om de pladser), og det vil den også være istand til om 5-10-15-20 år.
Jeg vil udråbe Kasper Villaumes plade til, at være den bedste danske CD i 2004, og more mig lidt over at en så konservativ plade kan blive en af mine helt store favoritter, når jeg ellers bilder mig selv ind at jeg er progressiv!?
Jeg har givet pladen seks stjerner, men er ret sikker på at det ikke er sidste gang at Villaume kommer helt i top.
Kasper Villaume: Piano
Jesper Bodilsen: Bas