mandag, maj 29, 2017

Arve Henriksen: Towards language (Rune Grammofon) >> Trio Mediaeval & Arve Henriksen: Rimur (ECM)

To plader på en gang med min yndlings-norske-klangflade-trompetist Arve Henriksen. Den ene er en klassisk Arve Henriksen plade i allerbedste forstand. Lyt til Groundswell, hvis du trænger  til at blive overbevist. Det er stemningsmættet musik i et nattefyldt univers. Pladen er med Jan Bang der livesampler og programmerer, Eivind Aarset på guitar og Erik Honoré på synth på 5 af pladens 9 numre. Det er også de tre musikere, som Henriksen tidligere har lavet nogle af sine bedste plader sammen med. Der er skrøbelige øjeblikke, der balancerer på kanterne. Musikken indeholder en fyldig enkelhed. Klangfladerne er med bløde og behagelige strukturer der rører og udfordrere mine ører. Jeg er begejstret. Pladen lukker ned med Paridae, hvor sangerinden Anna Maria Friman er med som gæst.

Det leder mig over i den næste plade. Her er Anna Maria Friman medlem af Trio Mediaeval, der har lavet pladen Rimur sammen med Arve Henriksen. Her spiller hun også på det klassiske norske folkemusikinstrument hardangerfelen. Hun er sammen med sangerne Linn Andrea Fuglseth og Berit Opheim om at fortolke sange, hymner, folkesange og improvisationer fra islandsk, norsk og svenske kilder. Musikken tager udgangspunkt i historien om den norske landnamsmand Ingolf Arnarson, der forlod sin hjemby ved Dalsfjorden i år 874 efter en blodfejde. Han drog mod vest, hvor han til sidst stødte på Island, hvor han bosatte sig som en af de første mennesker. Han hentede sin familie i Norge og slog sig permanent ned på Island i bugten, hvor Reykjavik er i dag. I 1907 blev der i Reykjavikk rejst en statue af Arnarson der vender mod Norge. I 1961 blev sat en kopi op i Norge, der vender mod den islandske. Her var trioen og Arve Henriksen med til at fejre Arnarson i 2007. De har siden holdt fast i samarbejdet, der nu resulterer i denne bemærkelsesværdige plade.

Ingen kommentarer: