søndag, maj 21, 2017

Modern Jazz Days 2017 Fredag

I Køge findes en helt unik musikfestival. Modern Jazz Days tager sit navn helt alvorligt og præsenterer spritny jazz hen over en weekend. Festivalleder er Jakob Baggesen, der også er kunstnerisk leder på spillestedet Tapperiet, hvor festivalen foregår. Han er gået efter nye og originale projekter, der i flere tilfælde er så nye, at der ikke er udgivet noget endnu. 

Festivalen havde bl.a. skudt lidt ekstra penge efter Trinelise Værings nye projekt, der fik urpremiere på Moden Jazz Days. Hun præsenterede et sæt med danske tekster med bid, der blev understøttet af et stærkt band med tre blæsere: Maj Berit Guessora på trompet, Mia Engsager på trombone og gemalen Fredrik Lundin på saxofon (og lækker fløjte). Rytmegruppen med Anders Provis på trommer og Jeppe Skovbakke på bas og veteranen Otto Sidenius på orgel gav et godt afsæt for at give musikken et lettere skramlet udtryk, der kan minde om 60’er soul. Trinelise Væring tog sig af den vokale front og havde desuden taget den gravide sanger og guitarist Una Skott fra Tele Rouge med i projektet, der var med til at give musikken et skønt særpræg. Så mens Una Skott venter på at føde sit barn, fik Trinelise Væring født et musikalsk barn, der går i studiet i efteråret og ikke har optrådt for sidste gang.

Festivalen åbnede som den slags skal med takketaler til de nødvendige sponsorer. Flere af disse honoratiores blev hængende og hørte det første band, Kresten Osgood Trio. Freejazz i særklasse. Det er næppe noget der spilles ret ofte ved spise tid på en fredag aften i Køge (eller andre steder). Osgood og kumpanerne Ned Ferm på sax og Anders Filipsen på klaver kan noget med deres uhøjtidelige måde at eksekvere freejazz på. De kan gå fra det overtændte til de undertændte på under et sekund. En fedt og modigt bud på et åbningsband.

Modern Jazz Days har opfundet Sofa Sessions konceptet, hvor to jazznørder spiller fede jazzvinyler og siger forhåbentlig kloge ting mellem numrene. Jeg har gjort det to gange tidligere sammen P8jazz værten Niels Christian Cederberg. Denne gang skulle jeg sidde i sofaen sammen med Jens Jørn Gjedsted, som jeg selv havde foreslået. Jeg  kunne godt tænke mig at spille noget dansk og elektrisk jazz fra 70’erne. Gjedsted havde skrevet om pladerne den gang de var nye, har selv spillet sammen med flere af dem og er i det hele taget et omvandrende musikleksikon. Sofa Sessionen blev som jeg håbede. Gjedsted kom med Karsten Vogel, Entrance, Secret Oyster, Det Beskidte Dusin etc. Jeg spillede Blue Sun, Terje Rypdal (med Mikkelborg), Coronrias Dans etc. Vi sluttede af med Århus bandet Kamæleon, som vi var meget enige om stadigvæk er fede. I øvrigt brugte vi lidt tid på at skamrose Jørgen Emborgs Sargassoplade. Køb den, hvis du finder den. Det er dansk jazzguld.

Vi havde kun et lille publikum i caféen, da mange var søgt mod salen hvor Anders og Benjamin Koppel spillede. I samme sal spillede trioen Reverse senere hele deres nye plade Museum fra start til slut. Jeg havde set frem til koncerten, der blev en fortættet og intens koncert. Jeg talte med trioens kapelmester og trommeslager Terkel Nørgaard efter koncerten.


Aftenen sluttede af med I Think You’re Awesome, som jeg aldrig har set i samme opstilling. Denne gang havde de den norske trommeslager Siv Øyunn Kjenstad med i stedet for Frej Lesner. Hun har, udover egne projekter, bl.a. spillet med Thomas Strønen og Bugge Wesseltoft og er lige flyttet til Danmark. Hun havde aldrig spillet med bandet. Sådan lød det ikke. Hun fangede hurtigt viben i bandet. De meget sammenspillede herrer med bassisten Jens Mikkel i spidsen tog hende ind i musikken. Det blev atter til en uforglemmelig I Think You’re Awesome koncert. Den opførte sig som et levende væsen, der skabte godt humør og fed fed musik.

Fredagen luskede hjem. Lørdagen ventede med et nyt program.

Ingen kommentarer: