fredag, juli 06, 2018

Claus Waidtløw: New beginning (Gateway) CD/DL/stream

Det er her, hvor jeg er helt og aldeles tryg. Jeg retter lytterlapperne mod anlægget og sætter Claus Waidtløws nyeste epos på. Det kan simpelthen ikke kikse. Han er sammen med rytmeduoen Jesper Bodilsen på bas og Morten Lund på trommer, mens Jacob Christoffersen tager sig af klaveret. Jeg tror også jeg ville vælge samme hold, hvis jeg kunne spille saxofon lige som Claus Waidtløw. Det kan jeg ikke og det er der mange der ikke kan. Waidtøws usvigeligt sikre og velformede tone på både tenor- og sopransax skaber grobund for en jazzplade, der stilistisk havner et eller andet sted ud i Atlanten.

Waidtløw har skrevet al musikken, der har en elegant nordisk undertone. Den toppes med den velkendte og fortættede amerikanske jazzsound, der samler al kraft i øjeblikket. Numrene veksler mellem ballader som Invisible Land og den dansende Nice to be needed, hvor Christoffersen stråler ved klaveret. På tre numre har Waidtløw udvidet med tre blæsere. Det er her, hvor ambitionerne med at arbejde med større ensembler foldes ud. Cheops Secret er i den sammenhæng, min favorit. Pladen afsluttes med afdansningsvalsen Viggas Dance Song. Claus Waidtløw har med New Beginning lavet et dansk jazzalbum i høj klasse.
Bonusinfo:
Claus Waidtløw spiller med kvartetten på Jazzcup d. 7. juli kl. 19.00 i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival

Ingen kommentarer: