tirsdag, november 19, 2019

DMA Jazz 2019 - stemning og fest

Det var en glad lille håndfuld vindere der kunne tage hjem fra Bremen, mandag aften. De kunne tage hjem med visheden om, at de er med til afspejle at det går godt i dansk jazz. Måske bedre end nogensinde? Er godt eksempel på at det får godt, er antallet af udgivelser. 160 nye udgivelser havde jeg lyttet til, som jurymedlem.

Hele to gange måtte de unge debutanter fra Århus, Svaneborg Kardyb op på scenen for, at tage imod en statuette. De fik den meget fortjente pris som årets nye danske jazznavn - og den mere overraskende pris som årets jazzkomponist, hvor de immervæk var oppe mod eksempelvis veteranen Marilyn Mazur.

I det hele taget havde Århus en god aften, da Aarhus Jazz Orchestra også fik en pris for projektet We Robots. De fik JazzDanmark Prisen, der gives til nyskabende livearrangementet, for et omkringsiggribende projekt om kunstig intelligens.

Lidt længere sydpå i Kolding, holder aftenens modtager af P8 jazz’ ildsjælspris, Karsten Bech til. Han har skabt Jazz i Trekanten på tværs af kommuner, spillesteder og steder hvor der ellers ikke er jazz.

Morten Lindberg alias Master Fatman var for første gang i mange år ikke aftenens vært, grundet hans alt for tidlige død sidste år. Han blev på smuk vis hyldet af koraspilleren Dawda Jobarteh der havde den nye vært Jeanett Albeck med på vokal og tangenter i hyldesten. Hun klarede iøvrigt den svære opgave som Tykmesterens efterfølger, rigtigt godt. Med afslappet humor og fest i fugleoutfit, i nøgenkostume og andet stripperlignende glimmerkluns. Jeg fristes til at kalde hende for en minimalistisk påklædt Anne Marie Helger.

Lige før Jesper Zeuthen skal på scenen med Zeuthen Sådan cirka, når han at få en statuette for albummet Out of Spectacle, som han har lavet sammen med Jacob Anderskov og Anders Vestergaard. Han fylder 70 på fredag og leverer et forrygende indslag sammen med yngre musikere, heriblandt guitaristen Rasmus Oppenhagen Krogh.

Førnævnte Anders Vestergaard havde lige været på scenen, som det nye medlem af Girls in Airports. Uden at overdrive vil jeg kalde det en musikalsk magtdemonstration. Der kommer nyt med gruppen i 2020 - og med det de leverede på Bremen - er forventningerne høje.

Søren Siegumfeldt fik prisen for årets vokaljazzudgivelse med pladen This is Meschiya Lake, hvor den amerikanske sangerinde var kommet med i Siegumfeldts String Swing.

JazzDanmark med Eva Frost i spidsen, havde endnu gang skruet et godt show sammen. Her var Blicher Hemmer Gadd et af de helt store hits - og de blev ikke mindre af, at Steve Gadd benyttede lejligheden til, at takke JazzDanmark for, at trioen overhovedet eksisterede. Det var på en af JazzDanmarks Summersessions, at Michael Blicher og Steve Gadd mødtes første gang - og kimen blev lagt til det, der indtil nu har udløst tre albums og adskillige turnéer.

Festen i salen slutter med Johan Bylling Langs Fringe Fest Jazz Band og Karen Mukupa, der med gigant sousafon og blæs, der stadig kan høres dagen efter, lukker ned med festlig og funky New Orleans stemning.

Som noget nyt havde JazzDanmark inviteret til efterfest. Det foregik på 5e i Kødbyen. Her spillede Kresten Osgood Organ Trio med Kresten ved Hammond-orgelet op til fest. Flere musikere sad ind undervejs - og jeg må nok indrømme, at jeg ikke helt er kommet mig over det jazzhistoriske øjeblik, der opstod da Claudia Campagnol og Kresten Osgood var sammen på scenen. Hvis du ikke forstår hvorfor det er historisk - så læser du alt for lidt på min blog. Jeg kan godt gøre en undtagelse og hjælpe dig lidt på vej. De kommer fra vidt forskellige steder i jazzen - og er inspireret af noget meget forskelligt. Alligevel næres de af den samme indre ild - og kan derfor spille sammen. Det er et af kerneelementerne i den vidtfavnende og rumlige jazzscene.


Prisen for Årets danske jazzudgivelse gik til Simon Toldam Trio for albummet Omhu. Langsom musik der kræver at du bremser op og lytter. Musik der er med omhu, musik med et budskab om omhu - for musik, klima og hinanden. Stort tillykke til Simon, de andre prisvindere og jazzen.

Ingen kommentarer: