torsdag, november 12, 2020

DMA Jazz 2020 - fra lænestolen

 

For første gang i over 10 år, var jeg ikke taget til København for at deltage Danish Music Awards Jazz showet. Jeg sad foran fjerneren og fulgte TV2 Lorrys direkte transmission fra Bremen Teatret. Jeg fik skrevet et blog-indlæg om festen med det samme. 


Fra lænestolen kunne jeg se, at det danske jazz-aristokrati var samlet i salen; trommeslageren Kresten Osgood, legenden Jens Jørn Gjedsted, Kenneth Dahl Knudsen fra Aalborg, Kat Jarby fra Kaja Management og mange andre skønne jazzmennesker.


JazzDanmarks leder Eva Frost åbnede festen inden Jeanett Albeck tog over for andet år i træk som vært på showet. Hun havde sjove gevandter på i løbet i aftenen - og snakkede om det fantatiske


Årets Nye Jazznavn

Nikola Bankov: Bright Future (Amp Music)

Pladen udkom for et år siden, hvor jeg skrev “Dejligt uhøjtideligt og superskarpt. Har du hang til nutidens jazz, hvor der er en fusionsistisk vibe i stemningen, så har Nikola Bankov fat i noget.” På bloggen


Årets Vokal Jazz Udgivelse

Sinne Eeg & Danish Radio Big Band: We’ve just begun (Stunt)

Det er nummer jeg-kan-huske-hvor-mange-gange, at Sinne Eeg vinder statuetten. I et ellers skarpt felt tog hun atter stikket hjem med en veloplagt big band plade.


Christina von Bülow og sønnen Pelle von Bülow indtager scenen med et smukt duonummer.


Årets vindere er fundet ved blindlytning. Jurymedlemmerne har for første gang ikke fået oplysninger om musikken. Men udelukkende stemt efter det som de har hørt.


Årets Jazzkomponist

Laurits Hyllested: Darling River (Amp Record)

En tydelig rørt Laurits Hyllested modtog prisen. Jeg skrev: “Jazzen, den elektroniske og den klassiske musik smelter sammen, de tager over for hinanden i nogle velfungerende overgange. Darling River er et roligt og flydende album. En god start på 2020 og for Laurits Hyllested.”


Årets Børnejazz

Malene Kjærgaard og Jorden Rundt


40 års jubilarerne Pierre Dørge & Jungleorkestret spillede Mingus Birthday Party. En vidunderlig jazzfest med vildskab og undren.


JazzDanmarkprisen - en nytænkende koncertoplevelse

Det er en ægte coronaramt pris, som gik til Copenhagen Harbour Parade - en flydende kunstnerisk parade. Et projekt skabt af John Bylling Lang og Mai Seidelin.


Jazzlegater

Jazzdanmark har skabt to nye legater, finansieret af William Demant Fonden. Legaterne gik til trommeslageren Anton Eger og Peter Bruuns All Too Human


Den herboende brasilianer Marcella Lucatelli spillede brasiliansk musik, som den næppe nogensinde havde været tænkt. Det blev et forrygende vanvittigt og spacet medley over en række bossa klassikere. 


Og så kom der en tynd mand, der kaldte sig Madame Nielsen og er lidt sjov omkring, at han ikke kan lide jazz… det havde han ikke behøvet. Knud Romer var der for mange år siden med en ringende sømbækken-lussing til jazzen. 


Årets eksperiment

Maria Faust Sacrum Facere: Organ (Stunt)

Endnu en erfaren vinder tager endnu en statuette hjem til hylden med et suverænt album. Prisen hed tidligere årets særudgivelse. 


Jazzlegenden Alex Riel der for nylig fyldte 80 år, blev hyldet fra scenen med en video med hilsener fra en masse danske jazzmusikere.


Trioen Den Gamle Sangskat og saxofonisten Mads Mathias hyldede Bent Fabricius Bjerre.


Årets Ildsjæl

Det er P8 Jazz der står bag prisen. En pris som jeg selv prøvede at være nomineret til for nogle år siden.

Radioværten Stine Danving overrakte prisen til Nana Pi Aabo Larsen fra Fredericia.


Årets Jazzudgivelse

Det var kulturminister Joy Mogensen, der havde fået æren af at overrække prisen - som efter en længere entusiatisk tale, gik til:

Maluba Orchestra (Stunt)

Christina von Bülow og Pernille Bevort tog imod prisen på bandets vegne, der i øvrigt spillede til DMA Jazz showet i 2018.

Det blev den tredje pris til pladeselskabet Stunt.


Som rosinen i pølseenden eller As the raisin in the hot dog end, som Dirch Passer sagde i How jazz was born, kom Kalaha på scenen, hvor de spillede deres vildt fede nye single Özgürüm Ben med den herboende tyrkiske sangerinde Hilal Kaya, efter at de havde spillet Mama Mandala.

1 kommentar:

Anders Drud Jordan sagde ...

MadameNielsen var uhyre morsom, og bag den kortvarige ironiske åbningskommentar, leverede Madame Nielsen den vigtige pointe at når du som kunstner har skabt et værk, skal du slå det itu, samle splinterne op, skabe et nyt, osv. Det er sådan jazzen udvikler sig.