For sjette år i træk kårer Jazznyt årets 10 bedste danske jazzplader. 10 plader der hver især har gjort store indtryk.
Der er de etablerede; Carsten Dahl der lige er udnævnt til professor og Lars Møller der lige er blevet chef for Klüver Big Band. Der er de islandske saxofonister, Oskar Gudjonsson og Sigurdur Flosason der er gæster hos henholdsvis Søren Dahl Jeppesen og Cathrine Legardh. Der er debutanterne jeg havde med på min liste sidste år, der så har lavet nogle forrygende opfølgere; August Rosenbaum Trio og Girls in Airports - sidstnævnte bliver i øvrigt helt uforståeligt nedsablet i december udgaven af Jazz Special.
Flere af pladerne er allerede blevet hædret. Søren Dahl Jeppesens og Lars Møllers plader er feks. lige blevet præmieret med 75.000 kr. hver af Statens Kunstfond.
Jeg vil opfordre dig til at opsøge disse 10 plader. De giver et kvalificeret bud på lyden af af den gode danske jazz anno 2011.
Der er de etablerede; Carsten Dahl der lige er udnævnt til professor og Lars Møller der lige er blevet chef for Klüver Big Band. Der er de islandske saxofonister, Oskar Gudjonsson og Sigurdur Flosason der er gæster hos henholdsvis Søren Dahl Jeppesen og Cathrine Legardh. Der er debutanterne jeg havde med på min liste sidste år, der så har lavet nogle forrygende opfølgere; August Rosenbaum Trio og Girls in Airports - sidstnævnte bliver i øvrigt helt uforståeligt nedsablet i december udgaven af Jazz Special.
Flere af pladerne er allerede blevet hædret. Søren Dahl Jeppesens og Lars Møllers plader er feks. lige blevet præmieret med 75.000 kr. hver af Statens Kunstfond.
Jeg vil opfordre dig til at opsøge disse 10 plader. De giver et kvalificeret bud på lyden af af den gode danske jazz anno 2011.
Listen står i tilfældig rækkefølge.
August Rosenbaum Trio: Live (Impostor Production)
Det er først nu at vi får lov at høre trioen på plade. Det er ikke et famlende debut-album. Snarere tre musikere der over syv år har arbejdet sig frem til et fælles udtryk. Her er melodien tilstede samtidig med at lytteren udfordres og bevæges.
Girls in Airports: Migration (Mawi Music/Gateway)
The future of Dansk Jazz!!! Girls in Airports blander stilarter på deres egen originale måde. Alligevel lyder det så ligefremt og logisk. Det nye album er en flot fortsættelse af det de startede med debutalbummet sidste år.
Lars Møller & The Orchestra: Episodes (Calibrated)
Intet er tilfældigt og hovsa-agtigt. Der er brugt tid på at gå i dybden. Spontaniteten og umiddelbarheden er alligevel tilstede. Den bevares i høj grad i kraft af at big bandet på hver enkelt plads, rummer nogle musikere der med stor sikkerhed spiller Møllers fantastiske musik.
Søren Dahl Jeppesen with Oskar Gudjonsson: Red sky (Dog Day Music/Gateway)
Der fornemmes en afklaret ro i musikken. Gudjonsson og Dahl Jeppesen er kommet tættere på hinanden. Guitar og saxofon væver sig ud og ind af hinanden. Jakob Høyers følsomme trommespil får det til, at lyde som en fjern rytmisk torden. Klaus Nørgaards på en gang distinkte og diskrete basspil svømmer ind under kvartettens behagelige musiceren.
Koptor: Fire sink (Fresh Sound New Talent)
Den canadiske trommeslager Kevin Brow har sammen med danskerne Jacob Anderskov, Lotte Anker og Jeppe Skovbakke lavet et album, der udfordrer og udvider. Der er stramme breaks, grooves og hurtige skift, der indføleligt skabes uden, at man føler at det bliver for meget eller for opbrudt.
Cathrine Legardh & Sigurdur Flosason: Land & sky (Storyville)
Cathrine Legardh har over et par højkvalitets albums vist et stort potentiale. Med dette album forløser hun potentialet fuldt ud og har lavet et vokaljazz-album i samme sjældne klasse som Sinne Eegs Waiting for dawn fra 2007.
Jan Harbeck Quartet: Copenhagen nocturne (Stunt)
Otte standards spillet så lækkert og indladende at det er med overhængende risiko for at at falde i den store ligegyldighedsgryde. Jan Harbeck bevæger sig på kanten og falder selvfølgelig aldrig i gryden. Han har en fænomenal evne til at spille klassisk jazz som vor mor lavede den uden at miste jordforbindelsen.
The White Nothing: About time (ILK)
Lange foruroligende improviserede klangflader afløses af samlende kammermusikalske intimiteter. Anders Filipsen og The White Nothing bevæger sig utvunget og frit mellem genrer, hvor moderne impromusik, avantgarde og jazz er i spil. Han styrer flot nonetten mellem hørbar tysthed og larmende skønhed. Et imponerende højt og krævende niveau for et debutalbum.
Carsten Dahl Experience: Metamorphosis (Storyville)
Carsten Dahl Experience sætter musikken på spidsen, udstiller svaghed og styrke. De spiller jazz med pletter af avantgarde, folkemusik og klassisk. Der er numre der blidt kan passere øregangene mens andre kanter sig ind. Dette album er et af de helt store uomgængelige danske jazzalbums i 2011!
Delirium: Green side up (ILK)
Her er blues, Ornette Coleman, Dorsey brødrene, omkalfatringer, abstraktion og tøjlesløs musikalitet. Det er meget let at falde for Delirium's tredje plade. Det er fire stærke jazzmusikere der hælder al deres oprindelige kærlighed til jazzen ind i musikken. De har fundet sammen om at spille røven ud af jazzbukserne.
August Rosenbaum Trio: Live (Impostor Production)
Det er først nu at vi får lov at høre trioen på plade. Det er ikke et famlende debut-album. Snarere tre musikere der over syv år har arbejdet sig frem til et fælles udtryk. Her er melodien tilstede samtidig med at lytteren udfordres og bevæges.
Girls in Airports: Migration (Mawi Music/Gateway)
The future of Dansk Jazz!!! Girls in Airports blander stilarter på deres egen originale måde. Alligevel lyder det så ligefremt og logisk. Det nye album er en flot fortsættelse af det de startede med debutalbummet sidste år.
Lars Møller & The Orchestra: Episodes (Calibrated)
Intet er tilfældigt og hovsa-agtigt. Der er brugt tid på at gå i dybden. Spontaniteten og umiddelbarheden er alligevel tilstede. Den bevares i høj grad i kraft af at big bandet på hver enkelt plads, rummer nogle musikere der med stor sikkerhed spiller Møllers fantastiske musik.
Søren Dahl Jeppesen with Oskar Gudjonsson: Red sky (Dog Day Music/Gateway)
Der fornemmes en afklaret ro i musikken. Gudjonsson og Dahl Jeppesen er kommet tættere på hinanden. Guitar og saxofon væver sig ud og ind af hinanden. Jakob Høyers følsomme trommespil får det til, at lyde som en fjern rytmisk torden. Klaus Nørgaards på en gang distinkte og diskrete basspil svømmer ind under kvartettens behagelige musiceren.
Koptor: Fire sink (Fresh Sound New Talent)
Den canadiske trommeslager Kevin Brow har sammen med danskerne Jacob Anderskov, Lotte Anker og Jeppe Skovbakke lavet et album, der udfordrer og udvider. Der er stramme breaks, grooves og hurtige skift, der indføleligt skabes uden, at man føler at det bliver for meget eller for opbrudt.
Cathrine Legardh & Sigurdur Flosason: Land & sky (Storyville)
Cathrine Legardh har over et par højkvalitets albums vist et stort potentiale. Med dette album forløser hun potentialet fuldt ud og har lavet et vokaljazz-album i samme sjældne klasse som Sinne Eegs Waiting for dawn fra 2007.
Jan Harbeck Quartet: Copenhagen nocturne (Stunt)
Otte standards spillet så lækkert og indladende at det er med overhængende risiko for at at falde i den store ligegyldighedsgryde. Jan Harbeck bevæger sig på kanten og falder selvfølgelig aldrig i gryden. Han har en fænomenal evne til at spille klassisk jazz som vor mor lavede den uden at miste jordforbindelsen.
The White Nothing: About time (ILK)
Lange foruroligende improviserede klangflader afløses af samlende kammermusikalske intimiteter. Anders Filipsen og The White Nothing bevæger sig utvunget og frit mellem genrer, hvor moderne impromusik, avantgarde og jazz er i spil. Han styrer flot nonetten mellem hørbar tysthed og larmende skønhed. Et imponerende højt og krævende niveau for et debutalbum.
Carsten Dahl Experience: Metamorphosis (Storyville)
Carsten Dahl Experience sætter musikken på spidsen, udstiller svaghed og styrke. De spiller jazz med pletter af avantgarde, folkemusik og klassisk. Der er numre der blidt kan passere øregangene mens andre kanter sig ind. Dette album er et af de helt store uomgængelige danske jazzalbums i 2011!
Delirium: Green side up (ILK)
Her er blues, Ornette Coleman, Dorsey brødrene, omkalfatringer, abstraktion og tøjlesløs musikalitet. Det er meget let at falde for Delirium's tredje plade. Det er fire stærke jazzmusikere der hælder al deres oprindelige kærlighed til jazzen ind i musikken. De har fundet sammen om at spille røven ud af jazzbukserne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar