lørdag, december 10, 2011

Carsten Dahl Experience: Metamorphosis (Storyville)

Næsten samtidig med udgivelsen af denne plade, er det offentliggjort at Carsten Dahl er udnævnt til professor i rytmisk samtidsmusik ved det Rytmiske Musikkonservatorium i København. Han skal starte til februar og er ansat på kontrakt i fem år. Da jeg ikke er konservatorieelev, jazzmusiker eller andet relevant i denne sammenhæng skal jeg ikke udtale mig om Dahl's evner som professor.

Det jeg til gengæld kan forholde mig til er Dahls evne som musiker og komponist, til at kommunikere med lytteren. Jeg har som mange andre entusiastiske jazzlyttere fulgt Dahls karriere med stor fornøjelse. Måske er karrieren endda inde i sin fineste periode. Det har blandt andet kunne høres med den første udgivelse med Carsten Dahl Experience fra 2010 og solopladen Effata, der for nylig blev kåret som årets jazzplade.


I det norske lydtempel Rainbow Studios, hvor lydgururen Jan Erik Kongshaug residerer, har Dahl medbragt oplevelses-bandet med Jesper Zeuthen på altsax, Nils Bosse Davidsen på bas og Stefan Pasborg på trommer. Zeuthen bobler og syder som et andet geyser. Pasborg indtager de skæve taktarter med stor vellyst mens Bosse med vital følsomhed spiller bas.


Dahl bruger de tre musikeres personligheder og drager dem ind i det Dahl'ske univers med en ligefrem selvfølgelighed. Det er stor musik der er kommet ud af det. Musik der ikke lefler for nogen tidsånd eller andet smart. Det er til tider også svær musik, der kræver tid af lytteren.


Carsten Dahl Experience sætter musikken på spidsen, udstiller svaghed og styrke. De spiller jazz med pletter af avantgarde, folkemusik og klassisk. Der er numre der blidt kan passere øregangene mens andre kanter sig ind. Dette album er et af de helt store uomgængelige danske jazzalbums i 2011!
carstendahl.dk

Ingen kommentarer: