tirsdag, december 27, 2011

Trut mig i øret

Jazzen har et fedt ry, så derfor kan den også bruges når der skal sælges biler (Honda Jazz) og andet der ikke indeholder ret mange trut i trompeten. 
Jeg har lige afsøgt markedet for in ear hovedtelefoner, da mine gamle var blevet væk. Ret hurtigt faldt jeg over AKG's Quincy Jones model Q 350, en lille fiks ørepropmodel der fåes i tre forskellige farver. Jeg er en sucker for Quincys big band-lyd og arrangementer. Så det er vel lidt ligesom når Messi's navn står på et par fodboldstøvler. Vi kommer tættere på legenderne. Desværre får Quincy-hovetelefonerne i flere anmeldelser på nettet hug for fremstillingskvaliteten. I Tænks store hovedtelefontest fra oktober indtager den dumpepladsen bla. pga. dårlig komfort. Man kan jo undre sig over at Quincy Jones vil lægge navn til sådan et produkt. Det kan næppe være pengene der er skyld i at han gør det. Jeg har svært ved at koble Quincy med et produkt der får hug for dårlig fremstillingskvalitet og komfort. Det er netop to elementer der gennemsyrer både hans jazz- og popkarriere.
Så er det nemmere at bruge en afdød musikers navn. Vi ved at kunstneren ikke har haft noget at skulle sige. Det amerikanske firma Monster Cables har fået kæmpesucces med deres Beats-serie, som det levende hip hop ikon Dr. Dre har været inde over. Men de har også en Miles Davis-serie, hvor den første model kom på markedet forrige år.
Kort før jul introducerede de modellen der i udseende ikke er set smartere nogensinde. Den ende af hovedtelefonen der stikker ud af øret ligner et trompet-mundstykke! Jeg er ret sikker på, at Miles ville have kaldt dem some cool motherfuckers. Omregnet til danske kroner ryger den op i næsten 2000,- inden der er kommet told og forsendelse på. På en dansk hjemmeside ryger den op i 2899,- Monster har iøvrigt også lanceret en Earth, Wind & Fire serie kaldet Gratitude.

Ingen kommentarer: