Vi er i Tyskland i 1958 og jazzen har gjort sit indtog. Det demonstreres her på to plader med ikke tidligere udgivet materiale. Inge Brandenburg var den vigtigste jazzsangerinde i Tyskland i 50’erne og 60’erne, hvor vi herhjemme havde Grethe Ingmann og svenskerne havde Monica Zetterlund. Fuldstændigt som med Ingmann og Zetterlund, røg Brandenburg over i popmusikken et stykke inde i 60’erne. I 70’erne fik hun alvorlige alkoholproblemer og optrådte kun sporadisk i 80’erne og 90’erne inden hun døde i 1999. Vi møder hende live i Berlin og Frankfurt i perioden 1958-1962, hvor det er standards som S’Wonderful, Lover come back to me, Pennies from heaven og Lover man der er på tapetet. Hun får kvalificeret opbakning fra både trio og større orkester.
Tenorsaxofonisten og østrigeren Hans Koller var allerede i 50’erne på toppen. Det var cool jazzen der fejede ind over Tyskland (og Danmark). På Minor Meetings har man samlet en række sjældne og for de flestes vedkommende ikke tidligere udgivne indspilninger fra 1958. En god bid er fra en festival i Frankfurt. Musikken er skrevet af Koller og pianisten Hans Hammerschmid. Der er musik fra et par singler. På den ene spiller Koller sammen med Zoot Sims, hvilket giver god mening al den stund, at Koller var inspireret af Sims-makkeren Al Cohn. Trombonespilleren Albert Mangelsdorf har skrevet åbningsnummeret Hard Blues, der også var med på EP’en Hans Koller Cool Jazz. Det er rasende velspillet og har man en svaghed for den danske cool jazz fra samme periode går man ikke galt i byen.
Begge plader udgives af Sonorama, der har lagt et stort arbejde i restaurering af lyden. Det er gjort meget nænsomt og fremstår både dynamisk og klangfyldt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar