Fire nye polske jazzplader, hvor tre af dem har det tilfælles, at hovedmændene på pladerne har været omkring et dansk konservatorium. To af pladerne udkommer ligefrem i den legendariske Polish Jazz serie, der blev genoplivet for et par år siden - serien der var med til at bringe fine folk som Komeda og Stanko frem i lyset.
Altsaxofonisten Kuba Wiecek er aktuel med sit andet album i Polish Jazz serien. Han har gået på Det Rytmiske Musikkonservatorium i København og har spillet med bla. Jonas Johansen og Kathrine Windfeld. På albummet Multitasking - der mellem os sagt er en regulær knaldperle - spiller han med trioen bestående af bassisten Michael Baranski og trommeslageren Lukas Zyta. Musikken er enkel og rå med klare melodilinjer og rytmer. Det er ekspressiv jazz med humor og ungdommeligt overskud. Jazz Masala er et pladens mange højdepunkte med sine håndklap og vokale fremstilling af rytmen.
Saxofonisten Jerzy Maczynski har gået på konservatoriet i Odense, inden han startede på Berklee College of Music i Valencia i Spanien, hvor han stadig går. Han har lavet en power-kvintet plade. Det er kraftfyldt og energisk musk, hvor trompetisten Marcin Elszkowski er en god makker sammen med Maczynski. Pladen er en stærk kompositorisk plade, hvor den ungdommelige idérigdom er en klar gevinst.
Guitaristen Lukasz Borowicki bor stadig i Odense, hvor han har samlet halvt polsk og halvt dansk sekstet. Mads la Cour på flygelhorn, Bartlomiej Wawryniuk på altsax, Søren Gemmer på piano, Mariusz Prasniewski på bas og Anders Mogensen på trommer udgør det stærke hold. Udgangspunktet for musikken har været muligheden for at gå i dybden med et lidt større ensemble, der stadig har en størrelse, hvor det er muligt at kommunikere hurtigt. Sekstetten er et kollektiv, hvor Borowickis åbne kompositioner omfavnes. Og det er endnu en gang en fornøjelse med Mads la Cours flygelhorn.
Den sidste plade er med violinisten Adam Baldych, der er aktuel med sit fjerde album. Sammen med kvartetten har han lavet et konceptalbum, hvor det handler om middelalderlig mystik, renæssancemusik og russisk avantgarde blandet op med Baldychs egen musik. Det er blevet et smukt kammerjazz album, hvor klassisk musik og jazz mødes ganske umærkeligt. Det polske unikum Baldych har lavet sit bedste album.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar