tirsdag, marts 30, 2021

Stefan Pasborg/Alex Riel: Universe Live (Stunt) LP/CD/DL/stream

 

Det kan da godt være at det er lidt fjollet, at en 53 årig jazzblogger har brug for at skrive at han er fan af nogle musikere. For mig giver det alligevel lidt mening. Jeg er fan af Alex Riel og Palle Mikkelborg. De har hver især og på forskellig måde haft stor betydning for min jazzkærlighed. Det samme kan jeg også sige om Stefan Pasborg, der siden jeg i 2003 oplevede ham første gang på en scene sammen med Endorfin, har fremkaldt begejstrede følelser. Fælles for alle tre er at jeg blev fan af dem i forbindelse med at jeg oplevede dem live - ikke at jeg ikke hørt gode plader med dem. Der sker bare noget særligt, når man er i det rum hvor musikken skabes.


Pasborg og Riel har atter lavet en plade sammen - denne gang har de samlet 9 numre fra 5 forskellige koncerter i perioden 2009-2019. Palle Mikkelborg er med på flere numre - bla. Adonis has landed, som Mikkelborg har skrevet og pladens afslutningsnummer Smile, hvor Annisette synger så bevægende smukt at selv Charlie Chaplin må kunne høre det. Hun lukker også op for ungdommens vildskab, når hun synger Long before I was born, der var den allerførste single med Savage Rose i 1968, hvor Alex Riel også spillede trommer. Den nye live version er en vital kærligheds-eksplosion.  Savage Rose får endnu en hyldest med Byen Vågner - et nummer jeg ikke kan høre for meget og slet ikke når Pasborg og Riel danser med trommerne. 


Universe Live er en hyldest til den levende musik - universel kærlighed - der hvor vi er sammen med musikerne og de er sammen med os. De øjeblikke der ikke glemmes og kan tages frem fra hylden. En kæmpestor tak til lærlingen og legenden for at minde os om, hvor fedt det er, at høre musikken live.

Universe Live

Ingen kommentarer: