En hvidklædt kvinde der sidder for enden af et kæmpestort bord og trækker popcorn på en snor og agerer værtinde. En herboende, ung britisk avantgarde percussionist. En tidligere X-Factor dommer. Den mest spillede musiker i dansk radio. En jazzpianist på synthesizer. Tøj designet af Henrik Vibskov. En cubansk danser og sangerinde. En scene der med hvid dug ligner et bord. Et forventningsfuldt publikum placeret hele vejen rundt ved væggene. En trommeslager der sidder for enden af bordet med sit trommesæt og styrer koncerten vi overværer, sikkert i mål.
Det var nogle af de mange elementer som Hess is More under ledelse af Mikkel Hess præsenterede ved Apollonian Circles koncerten på Radar, hvor der grundet det omfattende setup kun var plads til et lille publikum. Konceptet blev præsenteret for første gang for 2 år siden på Charlottenborg, hvor de spillede 10 koncerter under Copenhagen Jazz Festival.
Koncertens første del blev blæst i gang med et heftigt klub-beat og fede synthesizere. Det blev bygget op fra det stille, hvor Greta Eacott bla. spillede på alu-folie. Det var også her hvor det blev tydeligt at Apollonian Circles er et percussion-festspil. Mikkel Hess ved trommerne, Rune Harder Olesen på congas, Greta Eacott på diverse percussion og suppleret undervejs af de andre musikere på percussion instrumenter. Det pulserer og går direkte i kroppen - den må dog holdes i corona restriktiv ro på en stol.
Apollonian Circles er en kalejdoskopisk oplevelse, hvor blandingen af moderne rytmer, stemningsfyldt popsang ved Mette Lindberg, spanske ord ved Raisa Castro og nedtonede numre med Mikkel Hess i den vokale front sender os rundt i en bemærkelsesværdig musikalsk verden.
De arbejder ud fra det kollektive og improviserede udtryk. Sammensætningen af holdet med 10 medvirkende musikere er genial. Eksempelvis er der mødet mellem den eksperimenterende Greta Eacott og den allestedsnærværende Rune Harder Olesen, der har dybe forbindelser til cubansk musik. Det er en fascinerende oplevelse. En percussivt topmøde.
Hess is More balancerer elegant mellem alvoren og humoren. Det er åbenlys spilleglæde der lever i øjeblikket og nærværet. En helt igennem suveræn koncert der ikke glemmes.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar