lørdag, november 03, 2007

10 skarpe til Ginman


Tirsdag d. 6 november starter Ginman/Jimmy Jørgensen deres Danmarksturné på Voxhall i Århus, hvor de præsenterer det nye album Deep, live. De spiller en lang række koncerter på spillesteder landet over i den følgende tid. JazzNyt har lavet et mini interview via e-mail, med 10 skarpe spørgsmål til bandlederen Lennart Ginman inden turstarten.

JazzNyt: Hånden på hjertet, hvilket instrument har du spillet mest på indenfor det sidste år, når du ikke har været på scenen, laptoppen eller bassen?
Ginman: Jeg øver altid en time om dagen på kontrabassen. Det er vigtigt for mig at være i tæt kontakt med instrumentet. Jeg sætter uret og stopper efter præcis 60 min. Ved at lade uret bestemme 100%, er jeg som regel lige midt i et eller andet godt flow som blir’ afbrudt og dermed gir’ mig ”sult” efter at fortsætte dagen efter. Men jeg har også brugt LANG tid med laptoppen. Dels til at komponere på, men også det rent tekniske med at sætte mig ind i det tyske program Ableton Live og integrere det (vha. et avanceret midi-system som trigges med fødderne under koncerten) i en liveperformance side om side med musikerne i mit band.
JazzNyt: Flere af numrene starter med noget filmagtigt snak indover, er det fra rigtige film? -eller tør du overhovedet svare på det, i forhold til ophavsrettighederne?
Ginman: Det er lydstumper fra foredrag, film, radio, vinyl men også fra mine mange rejser rundt om i verden hvor jeg altid har min lille båndoptager med. Dogs starter feks. med et tog nede fra industrihavnen i Yokohama........
JazzNyt: Du var i Vietnam med forløberen til dit aktuelle projekt og der er en vietnamesisk musiker med på to numre, hvorfor?
Ginman: Jeg elsker Vietnam og har spillet derude flere gange. Denne unge musiker gjorde et dybt indtryk på mig. Specielt i udklingningen af figurer, er han fantasisk rørende. Samtidig er han blevet en af mine venner, og jeg har forstået mange ting i historien bedre efter mit møde med ham.
Og så er Vietnam for mig et meget specielt og smertefuldt spejlbillede på store og tragiske menneskeskabte begivenheder i såvel hele Asien (specielt Kina) som i den vestlige verdens historie.
JazzNyt: Andre jazzmusikere som Peter Rosendal og Chris Minh Doky har også arbejdet med electronicamusik indenfor det sidste års tid. Har du hørt det? -og hvad synes du om det?
Ginman: Jeg har desværre ikke hørt det.
JazzNyt: Basunen, trommerne, sangen, pedal steel'en og bassen er besat, når i står på scenen, hvem skal så sørge for keyboard og samples?
Ginman: Laptoppen og mit sirligt udviklede midipedal system som er den fuldendte sammensmeltning af menneske og maskine. Jeg kan skabe og følge improviserede forløb med orkestret og samtidig have den vidunderlige kølighed og repeterende vibe, som kun loops og maskiner har.
JazzNyt: Sangerne Jimmy Jørgensen og Steen Jørgensen kommer begge fra Københavns sorte rockundergrund, hvor man gik med spidse sko og havde sorte rander under øjnene i 80'erne. Oplevede du dem nogensinde dengang til en koncert?
Ginman: Nej faktisk ikke. Men de er begge nogle af de største sangere på kloden efter min mening.
JazzNyt: Du fik to grammy'er i 1999 for Ginman/Jørgensen pladen, hvad betød de for dig?
Ginman: Rigtigt meget personligt må jeg indrømme.
JazzNyt: Hvorfor er Carsten Dahl Danmarks fedeste jazzpianist?
Ginman: At udnævne en til DEN fedeste er umuligt. Men jeg elsker Carsten og hans spil er verdensklasse. Han har den styggeste time og kan swinge så man skal holde fast i bordpladen. Carsten og mig lyder vildt godt sammen. Vi har spillet (og grint og grædt) så meget sammen at vi har et meget tæt forhold. Han er fantastisk.
JazzNyt: I 10 år har der været jazzstævner på Vallekilde med stor succes, og med dig som en bagmændene. I år blev det aflyst pga. for få tilmeldte. Hvorfor var der ikke flere tilmeldte?
Ginman: Indholdet kedede åbenbart de som vi troede det ville interesse. For lav underholdningsværdi.
JazzNyt: Hvad kan publikum forvente, når de står i den koncertsal/klub, hvor I skal give koncert?
Ginman: En ny koncertform som ikke tidligere er set. Mellem numrene kører jeg speak, citater, realoptagelser etc. som umærkeligt glider ind og ud af numrene og skaber associationer i opleverens indre. Der er ikke pause mellem numrene, men vi laver et sammenhængende flow i mørket. Dette underbygges af visuals som Casper Øbro har skabt til hvert enkelt nummer, som afvikles på en stor skærm bag os på scenen.
Koncertdatoer/steder og mere info på: www.ginman.dk

Ingen kommentarer: