Anders Stefansens CV er så omfattende, at jeg kunne fylde hele denne anmeldelse med det. Ligeledes er antallet af kunstnere han på den ene eller anden måde har været involveret i, så stort at anmeldelsen kunne blive dobbelt så lang og fyldt med kunstnernavne du med garanti kender. Det er måske også problemet med bogen, der er så mange og han vil - forståeligt nok - gerne have dem alle med. Der går ret hurtigt opremsning i den. På den anden side er det også derfor at jeg slugte bogen med største velbehag. Dette er en bog for musiknørder, der her præsenteres for et meget vigtigt kapitel i dansk musikhistorie.
Han har lavet plader, af den avancerede slags i 60'erne i samarbejde med Ole Vestergaards Debut Records. Her var det bla. Cecil Taylor. Han har arrangeret koncerter i samarbejde med en af de vigtigste arrangører i 60'erne, amerikaneren Norman Granz og Jazz at The Philharmonics. Han lavede europaturné for Rolling Stones i 1965. Han havde koncertbureauet SBA, der i 1964 arrangerede den eneste danske Beatles-koncert og frem til 1976 var den vigtigste koncertarrangør i Danmark. Han har været indblandet i film, teater og restaurationsvirksomhed. Som en vigtig detalje er han ud af tivoli-familie. Han havde sin opvækst på Bakken, hvor flere i familien drev forlystelser. Det var det der i 1978 udløste åbningen af Jazzhus Slukefter i Tivoli, der i årene inden havde fungeret som etablissement med syngepiger a la Bakkens Hvile - som Stefansen også har været inde over. Stefansen havde næse for forretning og drev stedet i 13 år uden offentlig støtte af nævneværdig karakter.
Har du den mindste interesse for dansk jazzhistorie, er bogen et must. Er det dansk musikhistorie, der interesserer dig, så er svaret det samme. Anders Stefansen er i øvrigt langt fra færdig med musikken. Han arbejder i dag på pladeselskabet Storyville, hvor han har fingrene i deres internationalt roste box-sæt.
Bonusinfo:
Bogen udkommer også på engelsk
1 kommentar:
Jeg blev lige færdig med at læse Anders' bog i går og jeg er meget imponeret, selv om jeg godt vidste i forvejen at min ven Anders havde gjordt "AS" til et synonym for jazz.
Vi er på samme alder og vi husker begge den efterkrigs periode hvor tanken om a støde på en "rigtig" jazz musiker på Strøget eller Rådhuspladsen var en vild fantasi.
Send en kommentar