torsdag, august 09, 2012

Summer Session 2012 - Ben Websters prutter

Hugo Rasmussen og Marc Bernstein

Jeg var kommet alt for tidligt op, her til morgen. Tanken om en lækker brunch gør det hele lidt lettere. Dagen starter rigtigt hyggeligt. Jeg sidder bla. sammen med Hugo Rasmussen, der underholder med historier fra gamle dage. Han har en særdeles skarp hukommelse om andre musikere. Snakken falder på Ben Webster, hvor der sidste nat blev vist et gammelt klip med Webster, big bandet og en storrygende Niels Jørgen Steen. Det skete i den tidligere DR-medarbejder Ole Mathiessens natbiograf. Webster var kendt for sit fiseri. Han kunne liste snigere ud, der lagde sig som en tung dunst omkring manden. Han har sågar sluppet en vind foran trommeslagere, der ikke gjorde det godt nok. Forklaringen på hans kraftige flatulens, lå i den mad han spiste. Han havde altid gang i en gryde med kål, hvor han en gang i mellem kom noget flæsk i han kogte med. Således opmuntret i selskab med en storgrinende Hugo Rasmussen kunne dagen begynde at tage form. Den gik fra prutter til shit - men vel at mærke af den hippe slags…The Hip Shit.
Tyshawn Sorey er talk of the town her på Vallekilde. Evnerne som trommeslager er indlysende for enhver der har set og hørt ham. Han spiller med en kompleksitet  og intuition, hvor man fornemmer de mange lag han opererer i. Hen over frokosten blev der ved det bord, hvor jeg sad, diskuteret om manden var en hyperintelligent autist. Det intelligente er der ikke tvivl om. Autist er han dog ikke med den empati og evne han har til at fornemme de andre musikere. Jeg overværede en time med hans hold. Her var de i gang med en bid af hans musik. Jeg fik et spændende indblik i den kollektive proces, hvor Sorey nok er komponisten og ved hvad han vil med musikken. Det lukker ikke af for, at hans elever kan komme med indspark til nummerets udvikling. Han spiller som så mange andre jazzmusikere også andre instrumenter. Forskellen er blot at han mestrer piano og trombone i særklasse, så meget at han også spiller offentligt på dem. 
I aften er der fest her på Vallekilde. Hvad det indebærer, ved jeg ikke. Jeg synes at det har været en fest siden jeg kom.

Ingen kommentarer: