mandag, august 20, 2012

Søren Bebe Trio: A song for you (From Out Here Music/Gateway)


Tidligere i dag fik jeg en sms fra min jazzven, Henrik. Han skrev: "Hørte Søren Bebe i jazzzzoooommmm. Nøj, det var godt! Selv med el bas :)." 
Jeg svarede: "Der popper snart en anmeldelse op på Jazznyt, så kan du låne pladen." 
Hvortil han replicerede: "Det var lige musik efter vores trioklaver-ører…Right?" 
Jeg svarede igen: "Jeg sparer ikke på superlativerne."
Henrik sluttede korrespondancen med et: "Hæ :)"

Allerede for nogle måneder siden bekendtgjorde pianisten Søren Bebe på Facebook at han havde udgivet en ny plade i Japan. Flere danske jazzpianister har udgivet plader der kun er tilgængelige i Japan: Olivier Antunes, Henrik Gunde, Kasper Villaume og Carsten Dahl. Fælles for disse plader er at materialet på pladerne overvejende er kendte jazzstandards. Søren Bebe Trios plade er noget andet og det er vel også grunden til, at den udgives i Danmark. Det er en række selvskrevne numre og en fortsættelse af det han startede med de to foregående trioplader Searching fra 2008 og From out here fra 2010.

Endnu en gang er det Anders Mogensen ved trommerne og Niels Ryde på den semiakustiske basguitar. Søren Bebe stiger ud af morgendisen og lader dagen begynde i et behageligt tempo. Han har et nordisk inspireret udtryk der går lige i hjertet. Det er en af den slags plader, der får lov til at leve et vedkomment liv som soundtrack i hverdagen. Søren Bebe Trio er kun blevet bedre fra plade til plade. A song for you placerer sig på lunt på listen over plader jeg ikke vil tøve med at anbefale.

Ingen kommentarer: