Det er ved at være fem år siden at pianisten Lars Fiil vandt Ung Jazz konkurrencen sammen med sin kvartet. Det udløste albummet Reconsideration og en DMA Jazz nominering for albummet - siden skete der ikke så meget. I et åbenhjertigt interview på DR’s P8 jazz fortalte han for nylig om, hvordan han brændte ud oven på udgivelsen og al den mentale virak det medførte. Han rørte efterfølgende ikke ved et klaver i et år. Nu er han tilbage ved klaveret og har lavet albummet Frit Fald - hvor han har holdt fast i samarbejdet med saxofonisten Lis Kruse, som også var i kvartetten. Der er ikke nogen bassist, mens Bjørn Heebøl sidder ved trommerne.
Det er åben jazz. Jazz hvor der er masser af rum. Der er en fri musikalsk afhængighed, hvor Lars Fiil med nogle enkle kompositoriske oplæg sætter gang i trioen. Heebøl er en ener, når der skal spilles frit, hvilket han bl.a. tidligere i år viste på Boda Boda Duo’s uforlignelige LP Modern Persuasion, hvor de havde Peter Brötzmann med i studiet. Det gør han også hos Fiil, hvor med trommerne går ind i en ligeværdig samtale med flygelet. Det er ligeledes en udelt fornøjelse, at høre den alt for sjældent hørte Lis Kruse. Hendes Ornette Coleman-inspiration bruges personligt og intenst i trioen. Begrebet Frit Fald illuderer en risiko for, at det kan gå galt. Ikke at det går galt. At man i stedet tør sætte sig selv i spil. At man bruger sig selv og dem der er omkring. Det gør Lars Fiil. Det er en anbefalelsesværdig plade til lyttere, der værdsætter åben jazz.
Pladen udgives på vinyl med et smukt cover lavet af kunstneren Tina Hau. Den er selvfølgelig også tilgængelig som streaming og download.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar