Jeg har altid syntes at Dizzy Mizz Lizzy var et elendigt bandnavn. En reference til et halvfesent covernummer som The Beatles lavede i Ruder Konges tid. Nu har bandet været her i over 20 år og jeg har vænnet mig til navnet. Jeg tænker på Tim C. og hans håndgangne mænd, når der siges Dizzy Mizz Lizzy. Mon ikke der også kommer til at gå 20 år, inden jeg har vænnet mig til navnet Bangin' Bülows Nice Jazz Quartet? Er meningen med navnet at de vil have mig til, at tænke på et kneppende trad. jazz orkester? Navnet er mere infantilt end subtilt. Men musikken er på ingen måde infantil.
Det subtile måtte de godt have spillet på i navnet. For det er i de fine detaljer at bandet skal kendes. BBNJQ er et fedt band, der dyrker jorden i jazzens grænseland. Åbningsnummeret Bamako på deres andet album You're Beautiful, I'm Beautiful, Let's Have A Beautiful Night indeholder nogle skønne referencer til den vestafrikanske musik, der specielt kendes fra Mali. Sådan fortsætter det på resten af albummet, hvor specielt guitaristen Mikas Bøgh Olesen kommer i centrum. Inspirationen fra Mali er ikke tilfældig, da han har brugt flere semestre af konservatorietiden i Mali.
Kvartetten dyrker gerne det komplekse groove, hvor bassisten Adrian Christensen sætter et pace, mens trommeslageren Frederik Emil Bulow laver nogle frække rytmeskift. Jon Døssing Bendixen kombinerer gerne elpiano med nogle spacede synthlyde. Blandingen af skæv jazz og afro giver Bangin’ Bülows et originalt udtryk. De ligner ikke Girls in Airports eller Ibrahim Electric, der også gerne henter inspiration i Afrika - men du går ikke galt i byen, hvis du godt kan lide dem. Her er fest og dybde med spøjse og sjove indslag. En god plade.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar