I det nyeste nummer af det engelske jazzmagasin Jazzwise er der Phronesis ud over det hele. Jazzmagasinet fylder 20 år og fejrer det med at fremhæve en enkelt plade fra hvert eneste år. Esbjörn Svensson Trio, Wayne Shorter, Gregory Porter og Keith Jarrett er blandt de udvalgte. Det er Phronesis også! Det er 2010 albummet Alive som Jazzwise sætter ind i det fine selskab. Det er ikke så overraskende, når man har fulgt Phronesis. Det var dengang trioen var bassisten Jasper Høiby’s projekt. Det er det ikke længere. Nu er det lige så meget trommeslageren Anton Eger og pianisten Ivo Neame’s projekt. I stedet for at fortsætte ud over stepperne og lave fantastiske trioalbums, så har de taget en ny drejning med det aktuelle album (der også er månedens album på Jazzwise redaktionens kontorplayliste).
De er taget til Tyskland for at lave et big band album sammen med Frankfurt Big Band. Den engelske saxofonist Julian Argüelles har været tilknyttet big bandet i en årrække og har arrangeret Phronesis’ musik for big bandet. Det bliver til et genhør med en række Phronesis numre, hvor der nu males med den store pensel. Der er Anton Egers forrygende knaldperler, Herne Hill og Urban Control, der begge var på 2014-albummet Life to Everything. Der er Ivo Neame’s Charm Defensive fra 2012-albummet Walking Dark og så Høiby’s vidunderlige Happy Notes, som var med på 2010-albummet Alive.
Big bandet og Phronesis mødes og samles om musikken på naturlig vis. Det er ikke Phronesis’ musik der er klistret på et big band eller omvendt. Julian Argüelles løser opgaven på meget fornem vis. Undervejs er der flere gode solopræstationer, hvor jeg gerne vil fremhæve guitaristen Martin Scales indsats. The Behemoth er noget der er kæmpestort. Og det store for mig i denne sammenhæng er at jeg endnu en gang vil anbefale et album med Phronesis. Jasper Høiby er en stærk repræsentant for dansk jazz ude i verden, meget større end de fleste aner herhjemme.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar