fredag, april 13, 2018

JazzNyt fylder 14 år i dag

Der er gået 14 år og der er skrevet 2567 blogindlæg på Jazznyt-bloggen. Det er det samme som et indlæg hver anden dag. 

Glæden ved at bruge tid på at lytte. Glæden ved at mærke hvad musikken gør ved mig. Glæden ved at dele mine meninger og min viden. Glæden over nysgerrigheden ved ny musik. Alt det er uændret. 

I april 2004 skrev jeg om, at Blue Note havde udgivet albummet Revisited. Det indeholdt remixes af gamle Blue Note udgivelser. Matthew Herberts remix af Michel Petruccianis soloindspilning Caravan er i øvrigt stadig suveræn.

I april 2005 skrev jeg at Niels Henning Ørsted-Pedersen var død.

I april 2006 skrev jeg at Kresten Osgood var begyndt at spille sammen med Henry Grimes, der havde været forsvundet siden 1967.

I april 2007 anmeldte jeg Peter Fuglsangs basklarinetplade File under purple. Den kaldte jeg hyggelig, med dybde og sublim lyd.

I april 2008 citerede jeg fra en kronik i Jyllands-Posten, Niels Lyhne Løkkegaard for følgende: "Noget kunst skal man bruge mere tid på end andet, før kunstens skønhed åbenbares, og det samme gælder for musikken som kunstart - den kan være meget mere og andet end bare underholdning.
Musikken i det offentlige rum og i medierne fremstår i dag kun som den fine, ufarlige, slebne top af et musikalsk isbjerg, hvor det, der er farligt, og det som stikker dybere i menneskene, ligger hengemt under overfladen.
Kom nu op af klichepølen - træk ud på det dybe vand - dyk ned og se, hvad der gemmer sig under overfladen."

I april 2009 anmeldte jeg albummet Dino, som det måske bedste fra Jakob Dinesen.

I april 2010 anmeldte jeg Julie Kjærs debutplade med den skønne titel, Baglæns ind i det forkerte rum.

I april 2011 anmeldte jeg DJ 2-Tone Jones' blanding af Wu Tang Clan og klassisk jazz på albummet Shaolin Jazz 37th Chamber, der desværre aldrig er blevet officielt udgivet.

I april 2012 anmeldte jeg Simon Toldam Trios album Sunshine sunshine or Green as grass med ordene uafrysteligt stærkt.

I april 2013 anmeldte jeg SVINs EP Secretly We are gay med ordene: "SVIN er et bragende, originalt og medrivende bud på vild rocket jazz anno 2013."

I april 2014 var jeg til Jazzahead i Bremen, hvor dansk jazz var i centrum.

I april 2015 anmeldte jeg Alex Jønssons Spy on Your friends, med ord om at det var organisk vuggende og med højt til loftet.

I april 2016 anmeldte jeg Johannes Richters album 2 Pieces. Jeg skrev at det i sit inderste væsen var ultrasmal musik, der ikke søgte et publikum. Det var musik der vakte undren og nysgerrighed. Senere viste det sig at Johannes Richter var et pseudonym for Niels Lyhne Løkkegaard.

I april 2017 anmeldte jeg Reverse's andet album Museum, og beskrev den som var det en blomst, der blomstrer flere gange om året.

I april 2018 anmelder jeg stadig. Lige fra eksperimenterende vokal/electronica med IKI over punket free jazz med Yes Dere og kirkeorgelimprovisation med Henrik Sørensen til Chris Minh Dokys nordiske jazz.

I aften skal jeg til koncert med Røgsignal og I Think You're Awesome på Atlas i Aarhus. I næste uge skal jeg torsdag, til koncert med Mathias Heise Quadrillion på Fermaten i Herning. Om fredagen tager jeg til Køge, hvor der er Modern Jazz Days. Her vil jeg skrive om nogle af koncerterne. Desuden skal jeg lørdag aften, spille jazzvinyler sammen med Jonas Visti og Thøger Dixgaard. 

I april 2019 skriver jeg at Jazznyt fylder 15 år!

Jazzen er et vidunderligt sted at være. Tak fordi du følger og læser min blog.

Ingen kommentarer: