Man kan tale om grænseoverskridende adfærd. Der hvor man føler sig invaderet og krænket. Man kan også tale om, at åbne grænserne op - eller måske simpelthen bare nedbryde grænserne, fordi de ikke giver mening. Jeg ved godt, at jeg roder lidt rundt med begreberne. Grænseoverskridende adfærd er problematisk når det handler om noget mellemmenneskeligt og bliver ødelæggende. At åbne grænser op, handler også om at vi ikke lukker os om os selv. Her er en plade, hvor der ikke eksisterer musikalske grænser. Konventionerne er lagt til side. Der er helt sikkert nogle lyttere, der bliver udfordret på deres lyttegrænser. Det interessante er, at gruppen ikke er ude på at provokere. De gør det, fordi det falder naturligt.
Kalaha har udgivet deres tredje album Mandala, med et flot cover lavet af Zven Balslev. Gruppen består af Emil de Waal, Niclas Knudsen, Rumpistol og Spejderrobot. Det er jazz og electronica musikere, der mødes om musik der hviler på et beat - og så ellers lader sig inspirere af verden. Det afspejles blandt andet i gæsterne der dukker op undervejs på pladen. Dansk-tyrkiske Orhan Özgür Turan og Hilal Kaya synger på den tyrkisk inspirerede pop-perle Cok Küstüm.
Negalesiske Mamadou Sene synger på pladens åbnings-nummer Mama Mandala. Koreanske Music Group NaMu er gæster på Dakke. Der også den tunge og funky Malaika, hvor Louis Winding Børresen er med på bas. Jeg kommer til at tænke på Vulfpeck, når jeg hører den. I øvrigt medvirker den legendariske bassist Flemming Muus på Dragon Jenny, hvor han spiller på båndløs bas, mens Niclas Knudsen leverer boblende skøn afro-guitar.
Mandala er et supervellykket album, der sender os på en klimavenlig rejse jorden rundt, hjemme ved pladespilleren. Er du en jazzlytter, hvor både electronica og world nydes med stor glæde, er der ingen vej uden om. Så er det årets album.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar